KOSTNADSSLUK: Hva får bedrifter egentlig ut av karrieredager, spør E24-spaltist.

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix
Kommentar

Karrieredager – unyttig kostnadssluk?

Karrieredager på høgskoler og universiteter er noe mange arbeidsgivere bruker hundretusenvis av kroner på. Er det vel anvendte penger? «Nei, si det du», vil de fleste svare.

  • Hans Petter Stub
    Hans Petter Stub er partner i kommunikasjonsbyrået Whydentify, og en ledende eksperter på «employer branding»
Publisert:

Et par ganger i året inviterer alle høgskoler og universiteter til karrieredager. Som arbeidsgiver betaler du til dels store summer for å troppe opp med dine roll-ups, brosjyrer, «give-aways» og konkurranser. Der formidler du ditt glade budskap til studentene, som er til forveksling likt konkurrentens budskap. Som for øvrig står rett ved siden av deg.

Hva får man så ut av å delta på disse karrieredagene? De fleste arbeidsgivere vil svare at det var godt med trøkk rundt standen og bra med deltagere i konkurransen. Et mer ullent mål på suksess skal du lete lenge etter. De færreste aner hvem og hvor mange de snakket med. Likevel kan du være sikker på at de kommer tilbake neste år. Og året etter.

Enkelte arbeidsgivere har funnet et system for å registrere hvem de snakker med, og kan dermed ha en formening om hvor mange relevante kandidater de kommer i kontakt med på hver skole. Bra. Men hvor mye bør det koste å komme i kontakt med en relevant kandidat egentlig? «Nei, si det du», vil de fortsatt svare.

Så, er karrieredager lønnsomt? Uten å vite hva det koster å komme i dialog med en kandidat, er det klin umulig å si noe om hvorvidt det er lønnsomt å delta på en karrieredag. Man kan heller ikke si om det lønner seg å være på den ene eller den andre karrieredagen. De beste studentene er for mange å finne på NTNU, men det er også en av de dyreste karrieredagene. Er det kanskje bedre å bruke pengene på Høgskolen i Agder? De fleste vil måtte svare: «Nei, si det du».

Det er også umulig å si noe om hvorvidt det vil være bedre å bruke pengene på helt andre tiltak, eksempelvis en kampanje overfor studenter i sosiale medier. For ja, der kan du veldig enkelt regne hjem hva det koster å få eksempelvis gode søknader til en ledig stilling.

Hvorfor fortsetter så mange arbeidsgivere å bruke betydelige beløp på noe de ikke aner verdien av? Det er ofte tre årsaker: De har alltid vært på karrieredager, alle andre deltar og datteren til sjefen går jo på denne skolen. Ingen av de årsakene er særlig gode.

Manglende dokumentasjon når det kommer til bruk av midler på ulike aktiviteter og tiltak innen rekruttering og «employer branding» (arbeidsgiverprofilering) kan ikke vare. For noen år tilbake kom rapporten «Marketing in the era of accountability» fra Peter Field. Den gjorde det tydelig for markedsførere at effekt må dokumenteres, tiden da man kan bruke masse penger og bare håpe på det beste er over. «The era of accountability» er ennå ikke kommet til HR. På de fleste spørsmål om nytteverdi er svaret fremdeles: «Nei, si det du».

Det er neppe mange bedriftsledere som lar seg imponere av det svaret.

Her kan du lese mer om

  1. Studentliv
  2. Ledelse
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. To av tre studenter vet ikke hvordan de skal si fra om trakassering

  2. Dette ønsker arbeidsgivere av deg som nyutdannet

  3. Studentlag: Aksje-NM er en god arena for økt forståelse

  4. Annonsørinnhold

  5. Norsk virksomhet skal løse globalt problem

  6. Har som mål å være den mest aktive studentforeningen i Aksje-NM