- Norske ledere er for opptatt av å bli likt

Behovet for å bli populær senker norske sjefer anseelse hos de ansatte, viser ny undersøkelse.

LA FREM TALL: Direktør Stein Andre Haugerud og Proffice presenterte funnene i sin arbeidsmarkedsundersøkelse, i Oslo onsdag formiddag.
  • Cecilie Storbråten Gjendem
Publisert: Publisert:

- Vi er i en prosess hvor «curling-generasjonen» er i ferd med å ta over for dagens ledere, sier direktør Stein Andre Haugerud i Proffice.

- Disse nye lederne har en litt annen lederstil enn tidligere ledere, blant annet fordi de er mer opptatt av å fremme sine egne karrierer, enn bedriftens resultater. Det har ført til store endringer, uttaler han.

Med «curling-generasjonen» menes unge som har fått alt i hendene, ved at foreldrene har feid bort alle hindringer foran dem.

Les også

Ledertalentenes råd: Slik blir du en bedre leder

Haugerud viser til at hele 86 prosent av norske ledere nå er svært opptatt av å bli likt av sine ansatte. Dette kan føre til at de mister respekt, sier den nye arbeidsmarkedsundersøkelsen fra Proffice.

1.000 norske ledere og 1.300 arbeidstakere uten lederansvar har deltatt i den landsrepresentative undersøkelsen, som er laget for bemanningsbyrået, men gjennomført av et uavhengig meningsmålingsbyrå i perioden april og mai 2014.

- Lederne er altså mer opptatt av å involvere ansatte enn det som har vært tilfellet tidligere. Vi ser også at dette kan føre til at mange mister fart og gjennomførelsesevne, sier Haugerud til E24 - i forbindelse med at funnene i undersøkelsen presenteres onsdag formiddag.

Konflikt

Til tross for at lederne var opptatt av å involvere de ansatte i alle avgjørelser mente 1 av 3 ledere, ifølge undersøkelsen, at internt byråkrati var en av de største utfordringene de møter i sin arbeidshverdag.

- Her ser vi at det oppstår en konflikt mellom ledernes ønske om å bli likt og effektivitet i bedriften. Ønsket om å tilrettelegge alt i bedriften krever mye tid, noe som igjen fører til økte utfordringer for norske ledere, sier Haugerud

Han mener dette kan skape problemer for effektiviteten i norsk næringsliv på lang sikt.

Mister respekt

Ifølge undersøkelsen var en konsekvens av ledernes behov for å bli likt at én av fire ansatte sa at de var misfornøyde med sjefen.

Av disse hevdet én av tre at sjefen mangler respekt blant de ansatte.

- Noen ganger så må noen beslutte noe, en kan ikke alltid legge seg på en helt flat lederstil. Det fører gjerne til at en mister struktur noe som igjen kan skape problemer for bedriften. Mitt råd er derfor at denne utviklingen ikke bør gå så mye lenger, sier Haugerud.

Les også

Toppsjefer tjener 19 ganger mer enn vanlig ansatte

Han peker på at mange ansatte opplever at de ikke får tydelige beskjeder, og dermed sliter med å vite hvor grensene går. Videre mener Haugerud at sjefens behov for å være jovial kan oppfattes som mangel på interesse fra medarbeidernes side.

- Blir mer kompis enn sjef, og det bør en passe seg for. For 50 år siden tror jeg ikke det var mange ledere som brydde seg så mye om de ansattes privatliv. En må passe seg for å holde balansen her dersom en ønsker å være en god leder, sier Haugerud.

Les også:

- Kjønn er kun ett viktig parameter i en sunn styresammensetningNy undersøkelse: Tre av fem norske sjefer favoriserer- Fornedrende å jobbe som sykepleier i SverigeSvensk undersøkelse: Kvinnelig toppsjef gir tryggere økonomiUrettferdig sjef kan gi depresjon

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Ansatte riser norske lederes tro på ros

  2. Ledere kvier seg for å ansette gravide

  3. Betalt innhold

    Disse lederne klarte seg best under pandemien

  4. Betalt innhold

    – Vi kan ikke gå tilbake til ledelse slik det var før

  5. Disse yrkene havner oftest i jobb-konflikter