De norske gründerjentene selger helsetjenester for millioner. Nå vil de erobre USA

Nå vil gründerjentene erobre USA.

TRENINGSGALE: Mari Kroghus (29) og Torunn Ytrehus (34) startet sitt eget nettsted for treningsveiledning og kosthold. De omsetter for millioner og vil nå lansere i USA.
Publisert: Publisert:

– Vi har hele tiden tenkt at vi skal ut av Norge. Vi vurderte de nordiske landene, men når vi først skal ekspandere utenlands, kan vi like gjerne «go big», sier Mari Kroghus (29) til E24.

Det som begynte veldig lite er i ferd med å bli stort. For snart fire år siden møtte Kroghus på Torunn Ytrehus (34). De to har utviklet Improving Lives, en nettjeneste for kostholds- og treningsveiledning.

Etter å ha fått nærmere 9000 kunder i Norge og en omsetning som rundet tre millioner kroner i fjor, gjør gründerjentene seg nå klare for å satse internasjonalt – i første omgang i det amerikanske markedet.

– Knekker vi USA-koden, kan vi lykkes overalt, tror Kroghus.

– Er USA ekstra utfordrende?

– Det er i alle fall et annet marked enn Norge. De har en annen tilnærming, så vi blir nødt til å tilpasse produkt og salgsmetoder. Men vi ser stort potensial der.

Les også

Bertrand Larssen legger ned egen konsulentdrift - går til konsulentselskap

La ut trenings-selfies som annonser

Her hjemme startet satsingen med lange arbeidsdager, uten investorer i ryggen. Begge brenner for trening: Kroghus er utdannet ernæringsfysiolog, mens Ytrehus har vært profesjonell basketballspiller. Begge er personlige trenere.

Jentene hyret inn designer og utvikler for hjelp med nettsiden, og valgte å satse på ren Facebook-annonsering for å tiltrekke seg kunder.

De droppet reklamebyrå, og la heller ut egne selfie-bilder som de tok i speilet når de var på trening.

– Trengte vi nye bilder, dro vi på trening og tok noen nye, sier Kroghus.

Jentene bruker i dag 30 prosent av omsetningen til Facebook-annonsering.

Ellers holdes kostnadssiden nede av svært beskjeden bemanning. De har kun to faste ansatte, som er dem selv. Kroghus synes det holder.

– Det er ikke noe mål for oss å ha mange ansatte.

– Men nå vil dere satse i utlandet. Da går de ikke an å bare være to lenger?

– Joda, det går an. Vi prøver å være oss to så lenge det går.

Les også

Slik vil NTNU-studentene innovere oljebransjen med VR

– Som et ekteskap

I år estimerer jentene med en omsetning på mellom seks og ti millioner kroner, med et «stort overskudd».

– På mange måter kan det å starte noe eget sammenlignes med et ekteskap. Det krever full tillit, delt økonomi, masse kjærlighet og god kommunikasjon, sier Torunn Ytrehus.

Hun synes hun ser mange venner som forsøker å gå sammen om gründervirksomhet.

– Det er ikke alltid det slår heldig ut. Vi merket at vi kunne få til noe sammen, og så har vi først i andre omgang blitt venner.

Kroghus mener gründerspirer som vil lykkes må være forberedt på mer enn lange arbeidsdager og stå-på-vilje.

– Du må være smart også. Sjekke markedet. Før du potensielt bruker millioner på å utvikle et produkt, må du vite at du sitter på noe folk faktisk etterspør.

– Og så må du være forberedt på å falle på veien. Du må takle å leve med usikkerhet. Suksess kommer ikke med én gang.

Les også

Denne gründerbedriften ansetter 20 syklister i uken

Les også

Bertrand Larssen legger ned egen konsulentdrift - går til konsulentselskap

Les også

Slik vil NTNU-studentene innovere oljebransjen med VR

Publisert: