Slik unngår du å bli lurt: Nå er det sesong for kataloghaier

Ekspertenes råd er å ikke si ja til tilbud på telefon. Eieren av velværesenteret Hårreisande på Sunnmøre: – Det virket som vi var kåret til en form for «årets bedrift».

Lot seg lure: Henriette Hauge trodde hun ba telefonselgeren om å få tilsendt detaljer på e-post, og fikk en ordrebekreftelse på 1590 kroner i stedet.
  • Varg Aamo (tek.no)
Publisert:

Haisommer. Sommeren er høysesong for kataloghaier, diplomselgere og andre som er ute etter å fylle sin konto med norske bedrifters penger – i bytte mot ubrukelige produkter.

Presenterte regnskapstall. Henriette Sætre Hauge er daglig leder i velværesenteret Hårreisande. Da en selger ringte fra nettstedet Sertifisert Bedrift, lot hun seg for første gang lure av en diplomselger.

– Selgeren kom med mye informasjon om vår bedrift, og presenterte våre egne regnskapstall. Det hele virket seriøst nok, og han var veldig god til å snakke for seg. Han skrøt stort av oss, og det virket som vi var kåret til en form for «årets bedrift», sier Hauge.

– Til slutt begynte han å si noe om hva det kostet, og da skjønte jeg at det var noe som skurret. Jeg ba derfor om å få det hele tilsendt på e-post så jeg kunne se hva det gikk ut på, men i en hektisk hverdag kan det godt være jeg svarte «ja» på et spørsmål om bestilling i den sammenheng. Jeg fikk i alle fall ikke et tilbud, men en ordrebekreftelse, forteller hun.

I denne fremgikk at hun hadde bestilt et diplom på at bedriften hennes var veldrevet til den nette sum av 1590 kroner pluss frakt og moms.

Les også: Selger unyttige diplomer for 5000 kroner

Unødig utgift. Det økologiske velværesenteret på Sunnmøre har 11 ansatte og fem års drift bak seg, men firmaet er fortsatt i startgropen.

– Jeg er eier, Hårreisande er en familiebedrift, og vi driver med noe som er nytt i Norge. Da er det veldig godt å møte anerkjennelse. Når noen da ringer og er så positive til det vi driver med fortsetter en å snakke. Det er ikke snakk om et voldsomt beløp, men vi har jo et budsjett vi må overholde. Så det er klart at vi merker slike unødvendige utgifter, forteller Hauge.

Advokat Halvor E. Sigurdsen i NHO råder bedrifter til å være forsiktige – og ikke betale hvis de føler seg lurt.

Da ordrebekreftelsen kom dumpende inn forsto hun at hun måtte reagere raskt, og tok kontakt med NHO for å få assistanse. De tilbyr rådgivning til sine medlemsbedrifter, og ser at det er sesong for denne type virksomhet nå. Det forteller advokat Halvor E. Sigurdsen i organisasjonen.

Les også: Pass opp for falske regninger

Tar opp alt på bånd. – Vi ser ofte at bedrifter som driver med katalogoppføringer, diplomer og slikt «prøver seg». Metoden er gjerne at noen ringer, snakker som en foss, og du blir litt i tvil om hva du kan ha sagt i ettertid. Det er også lett å svare «ja» nærmest i vanvare, og dette tas opp på bånd, sier Sigurdsen.

– Så ringer det i tillegg gjerne noen dagen etter og sier de er fra serviceavdelingen i samme firma, og at de skal kontrollere opplysninger om avtalen du har inngått med dem – for du har jo inngått en avtale, ikke sant? «Ja, jo» svarer mange da, og blir enda mer i tvil om hva de har sagt. Da tar de også dette opp på bånd, og har enda flere «bevis» på at du har inngått en avtale, forklarer han.

Sigurdsen forteller at NHO i første rekke råder folk til å være forsiktige med å inngå avtaler på telefon, og å lese alt av dokumenter – især det som står med liten skrift – svært nøye.

– Vi råder også våre medlemmer til ikke å betale hvis de føler de har blitt lurt. Har man først betalt er det svært vanskelig å få pengene tilbake. Det er likevel viktigst å ikke inngå en avtale uten å være sikker på at man vet hva man går med på, forteller Sigurdsen.

Les også:Mange lures av kataloghaier

Strenge rutiner. Daglig leder i Sertifisert Bedrift, Daniel Danielsen, kan ikke forstå kritikken. Han sier at deres selgere har en fast mal hvor de bekrefter at de snakker med en person som kan handle på vegne av bedriften, og er tydelige på at det inngås en avtale.

– Men dette er ikke noe nytt i vår bransje. Folk angrer på kjøp selv inne i butikker, men vi har strenge rutiner for våre selgere. Vi er veldig tydelige med å gi informasjon om hva som skjer, forteller Danielsen.

– Det er synd at det er mange useriøse aktører i telefonsalgbransjen, det er noe vi selv har opplevd. Dette gjelder likevel ikke oss. Vi har veldig god struktur, og er opptatt av at alt skal gjøres riktig, sier han.

– Er det ikke mulig at en av deres selgere her kan ha gått over streken?

– Det skal ikke være mulig. Vi har ikke store team på 40 mennesker som sitter og ringer, og vi kvalitetssikrer kjøp ved at opptakene spilles av for leder. Det er beklagelig hvis det har skjedd, men det skal ikke være mulig med våre rutiner, mener Danielsen.

Mye for pengene. Danielsen forteller at Sertifisert Bedrift har mange fornøyde kunder, og mener disse får mye for pengene.

– Hvis en kunde er misfornøyd må de ta kontakt med en gang, ikke etter at bestillingen har gått til produksjon. I tillegg til diplom i både PDF-format og i posten får de ettersendt en rapport på 20 sider om sin virksomhet, utviklet i samarbeid med Yellowrate, sier han.

– Dette koster penger å produsere, og hvert diplom er personlig signert og kommer i en god ramme med glass og passepartout. Det koster penger å sende dette også. Hvis kunden plutselig ikke vil ha det, hvem skal ta den kostnaden, spør Danielsen retorisk.

Les også:En halv million ønsker seg eget firma

Si nei hvis du er i tvil

Næringslivets Sikkerhetsråd bekrefter at fremgangsmåtene Sigurdsen i NHO beskriver er vanlig. Seniorrådgiver Arne Røed Simonsen sier mange virksomheter også er mer sårbare sommertid, fordi det kan være vikarer som lar fakturaer som ellers ville blitt stoppet gå gjennom.

Arne Røed Simonsen, seniorrådgiver i Næringslivets Sikkerhetsråd, råder bedrifter til å selv ta kontakt med leverandører de vil handle fra.

– Vår erfaring er at mange telefonselgere fra nettkataloger ofte får det til å høres ut som om du har et abonnement fra før, og at det bare er snakk om en videreføring. I realiteten er det som finnes fra før ofte en gratis redaksjonell oppføring uten samtykke, forklarer Simonsen.

– Vårt råd er å alltid forsikre deg om hvilket selskap som faktisk ringer, be om tid til å kontrollere om dere har en avtale med dem fra før, og om du faktisk ønsker dette produktet.

Si nei hvis du er i tvil, og ta heller selv kontakt med de leverandører du ønsker produkter fra, sier han.

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Småbedrifter forsøkes å lures igjen og igjen: Haisommer!

  2. Selger unyttige diplomer for 5000 kroner

  3. Pinsemenighet forsøkt loppet for 99.900 kroner

  4. Flere fanges i ulovlige abonnement – slik slipper du unna: Nils Eirik (25) abonnerte plutselig på undertøy

  5. Tiltalt for svindel av over 400 selskaper