Skjalg B. Vold Grafikk: Hans Jørgen Myrvang Ro

Kreativitet som drivkraft – og konkurransefortrinn

Å lede en kreativ virksomhet har vært en lærerik prosess. Fra å jobbe over 20 år i IT-bransjen startet jeg i 2018 som CEO i arkitektur- og designfirmaet Snøhetta.

  • Isabella Alveberg
    Isabella Alveberg er konsernsjef for arkitektur- og designfirmaet Snøhetta.
Publisert:
I sjefsstolen
Hver mandag deler noen av Norges fremste næringslivsledere og gründere erfaringer og tanker fra sin karriere og hverdag. Teksten gir uttrykk for skribentens holdning.

Det var et stort steg, men et riktig steg.

Jeg fant en arbeidsplass med et stort hjerte, og med kreative og svært dyktige medarbeidere – både arkitekter og designere, men også en rekke fagspesialister som får hjulene til å gå rundt i bedriften hver dag.

Da Snøhetta ble etablert for over 30 år siden var det av unge ildsjeler som senere vant frem i en av de mest prestisjetunge arkitekturkonkurransene i verden.

Et lite firma, etablert i et kontor over Dovrehallen i Storgata 22 i Oslo, vant konkurransen om å tegne biblioteket i Alexandria i Egypt. Det var intet mindre enn en bragd.

Vår felles fremtid

I dag, som den gangen for 30 år siden, har Snøhetta fremdeles større ambisjoner enn å bare tjene mest mulig penger. Når man ser tilbake, er det lett å se hvilken påvirkning Brundtland-kommisjonens rapport «Vår felles Fremtid» fra 1987 har hatt på Snøhetta siden oppstarten.

I tråd med rapporten, ønsket Snøhetta å skape et tverrfaglig miljø hvor summen av kunnskap fra alle disipliner kunne påvirke og forbedre evnen vår til å løse problemer gjennom kreativitet og innovasjon.

Filosofien som vokste frem var at arkitektur og design skulle, og måtte, bidra til å forbedre samfunnet eller miljøet.

Snøhetta brukte ikke ord som miljømessig eller sosial bærekraft den gangen, men i dag har dette blitt begreper vi alle har et forhold til i hverdagen. Klimakrisen har satt det på agendaen hos de fleste av oss, og pandemien viser hvor viktige offentlig tilgjengelige byrom, parker og natur kan ha på vår mentale helse.

Samtidig er det utfordrende å oppfylle alle bærekraftambisjoner i ett og samme prosjekt.

Av og til kan ambisjonene være nesten motstridende: Vi kan ofte jobbe med svært bærekraftige prosjekter med mye innovasjon, men hvor det er lite penger å hente. Vi kan jobbe på sosialt bærekraftige prosjekter som har stor betydning for en lokalbefolkning, men hvor miljø spiller en mindre rolle.  

Friksjonsfelt for innovasjon

Det er nettopp i dette friksjonsfeltet mellom sosial, økonomisk og miljømessig bærekraft at de innovative og kreative løsningene ofte sitter.

Som leder har det vært inspirerende å være med på en læringsreise der vi ser at vi kan levere prosjekter i verdensklasse og samtidig bygge et finansielt sterkt selskap. Gjennom kunnskapsdeling, bevisstgjøring av våre kunder, samt en enorm vilje og interesse for å holde fokus på helheten, er det mulig.

Vi prioriterer også tid til vårt eget prosjekt – nemlig vårt eget selskap. Vi deler kunnskap internt, rekrutterer for mangfold, og prioriterer å bygge nok struktur slik at vi kan tjene penger for å videreutvikle selskapet.

Vi snakker om en kontinuerlig tilstand av fornyelse i prosjektene våre, og slik jobber vi internt også. Vi kan aldri tillate oss å stå på stedet hvil, men må være like innovative og ambisiøse på egne vegne, som for kundenes prosjekter.

Klarer vi å holde dette fokuset, vil pengene vi tjener være en konsekvens av jobben vi gjør, og ikke et mål i seg selv. Akkurat som for 30 år siden.

Les også

Står vi foran et «booming 20s»?

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. I sjefsstolen
  2. Snøhetta
  3. Arkitektur

Flere artikler

  1. Kapitalens rolle i det grønne skiftet

  2. For å få til et grønt skifte, må de små og mellomstore med

  3. Bærekraft dreier seg om mer enn klima

  4. Luksushotellet skulle stå ferdig i år: Nå vil investorer slå utbyggeren konkurs

  5. Betalt innhold

    Gründerdrøm? Slik gjør du deg attraktiv for investorer