Telenor avviser at karakterer vil avgjøre hvem som må slutte

Telenor innførte karakterer for alle sine ansatte i fjor. Men konserndirektør i Telenor Norge avviser at de vil bruke karaktersystemet for å avgjøre hvem som må gå.

SJEF I TELENOR NORGE: Administrerende direktør Berit Svendsen i Telenor Norge.

Marius Lorentzen
  • Thomas Solberg
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Telenor varslet onsdag morgen at de vil kvitte seg med én av ti ansatte i Norge. 450 av de ansatte må gå (se faktaboks).

Tidligere i år ble det kjent at Telenor innførte karakterer for alle sine ansatte. Slike systemer innføres ifølge Professor Bård Kuvaas ved Handelshøyskolen BI ofte i forbindelse med nedbemanning.

Men Telenor-ledelsen avviser at karakterene vil tas i bruk for å bestemme hvem som får være med videre.

- Nei, nei. I den norske virksomheten har vi heller ikke tatt karaktersystemet utstrakt i bruk utover ledelsen, sier konserndirektør Berit Svendsen i Telenor Norge.

- Jeg vil si at dette har mer med motivasjonen man har for å gå inn i nye runder med omstilling. De som har en riktig profil og vil lære seg noe nytt, vil vi ha med videre, sier konserndirektør Berit Svendsen i Telenor.

Innførte karakterer

Men ifølge konserntillitsvalgt Bjørn Andre Andresen gjelder karakterer også for alle de ansatte i Norge. Han sier bruken av karakterer er en del av Telenor Development Program (TDI), som er et regelverk for medarbeidersamtaler i selskapet.

Professor Bård Kuvaas ved Handelshøyskolen BI uttalte i forbindelse med innføringen at slike systemer «i bunn og grunn dreier seg om å finne dokumentasjon for å bli kvitt ansatte».

Professoren vil imidlertid ikke si for sikkert at det er slik Telenor vil bruke sitt karaktersystem.

- Jeg vil ikke spekulere i hvordan Telenor gjør dette. Men et slikt karaktersystem kan være et utgangspunkt for å si ja til sluttpakke til de med dårlige scorer, for eksempel, sier Kuvaas, som jobber ved institutt for ledelse og organisasjon.

- Kan sende signal

- Når du skal si opp folk, er det en av grunnene til å bruke et karaktersystem for de ansatte. Man kan identifisere de man mener presterer dårlig, og kvitte seg med dem, sier han.

Han forklarer at noe av hensikten med karaktersystemer for ansatte er å identifisere dem som «underpresterer».

LEDELSES-EKSPERT: Professor Bård Kuvaas ved Handelshøyskolen BI, institutt for ledelse og organisasjon.

- General Electric var det første store selskapet som innførte karaktersystem, og det var blant annet for å kvitte seg med disse, sier han.

I enkelte tilfeller kan karakterer også brukes til å sende et signal til de ansatte, ifølge professoren.

- Det er vanlig i konsulentbransjen, og organisasjoner der du har partnerskapsmodeller. Der er det en «opp-eller-ut-kultur». En dårlig karakter sender et signal om at man like godt kan finne et annet sted å jobbe, ettersom man uansett ikke har noen stor fremtid i bedriften, sier Kuvaas.

- Ikke utslagsgivende

Konserntillitsvalgt Per Gunnar Salomonsen i Telenor tror ikke karakterer vil være utslagsgivende for hvem som får sluttpakke.

Salomonsen sier til E24 at bruken av karakterene har vært drøftet internt, og at de har fått signaler om at karakterene kun skal brukes for å utvikle de ansatte - ikke til å bestemme lønn eller luke ut medarbeidere.

Han tror situasjonen blir mer problematisk dersom færre enn 450 melder om at de vil ha sluttpakke. Da kan det bli snakk om oppsigelser.

- Vi mener i så fall at det er ansiennitet som bør avgjøre hvem som skal bli, mens ledelsen mener det er kompetanse som skal avgjøre, sier Salomonsen.

- Jeg forventer at karakterer ikke blir blandet inn i en slik prosess, sier han.

«Kompetansekartlegging»

Flere norske selskaper har brukt karakterer som del av nedskjæringsprosseser.

Aller Media har varslet at de vil kutte flere ansatte. I forbindelse med kuttene gjennomfører de en såkalt kompetansekartlegging, for å identifisere hvem som må slutte i selskapet.

Ledelsen skal gi de ansatte karakterer på en skala fra en til ni, der ni er beste score, ifølge journalisten.no.

Nettselskapet DN Nye Medier gjennomførte også en slik kartlegging da de skulle nedbemanne med fire årsverk i 2009. Også her ble de ansatte målt med karakterer fra 1 til 9, på ulike kriterier.

Ifølge Kuvaas kan det være flere norske selskaper som bruker denne metoden.

- Men selskapene er ikke åpne på mange av disse interne prosessene. Dermed er det vanskelig å komme med klare eksempler uten å risikere å si noe galt, sier han.

Flere store norske bedrifter har innført karakterer for de ansatte i senere tid. Coca-Cola Norge, Statoil og Posten er blant de andre norske bedriftene som bruker karaktersystemer.

Les også:

Analytiker om Telenor-kutt: Telekom har et strukturelt problem- Blir som å tenke på et tall, og kutte for enhver prisTelenor vil kvitte seg med en av ti i Norge

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Telenor

Flere artikler

  1. Telenor gir karakterer til ansatte

  2. - Blir som å tenke på et tall, og kutte for enhver pris

  3. Telenor legger ned kundeservice på Finnsnes

  4. Telenor bruker over 600 mill. i året på å kvitte seg med folk

  5. Får minst 9,9 mill. på vei ut døren fra Telenor