Gründerne som drives av mer enn bare profitt

– Jeg kunne aldri hatt en jobb hvor jeg skulle solgt potetgull, sier tidligere kreftforsker Hanne Finstad.

SOSIAL ENTREPRENØR: Kronprins Haakon og Forskningsrådets administrerende direktør Arvid Hallén (midten) i passiar med gründer Hanne S. Finstad under Forskningsdagene på Universitetsplassen i Oslo høsten 2011. Nå jobber den tidligere forskeren som sosial entreprenør - hun har gjort det å hjelpe andre til business.

Berit Roald/
  • Christian Høie Lie
Publisert:,

Hun er gründer av Forskerfabrikken, som hjelper barn og unge som er interesserte i realfag. Å jobbe med noe meningsfylt har hele tiden vært viktig for henne, forteller hun E24.

– I starten var det mye idealisme og litt for lite kunnskap om forretningsutvikling.

– Når skjønte du at du var en sosial entreprenør?

– Jeg har nok vært en sosial entreprenør hele tiden, jeg har bare ikke visst at jeg falt inn under kategorien, sier Finstad.

– I Norge er det kanskje litt forvirring rundt hva en sosial entreprenør gjør, vedgår Katinka Greve Leiner i Ferd.

Det er ikke snakk om en som bygger sosiale boliger, sier hun spøkefullt.

I tillegg til daglig å jobbe med sosialt entreprenørskap i Ferd, skal Greve Leiner være fagperson i årets utgave av E24s årlige ledertalentkåring.

Årets kåring deles inn i kategorier, blant dem «årets sosiale entreprenør».

– Det er mange ulike definisjoner på hva en sosial entreprenør er. Forenklet vil jeg si at dette er en person eller en gruppe personer som bevisst tar tak i et samfunnsproblem med et mål om å etablere en ny og bedre løsning.

Vet du om en dyktig person under 35 år, som har resultat-, personal- og/eller beslutningsansvar i næringslivet?

Da kan DU tipse om denne personen ved å fylle ut vårt enkle tipsskjema.

– Noe meningsfyllt

Blant de som kan gå under benevnelsen er altså Hanne Finstad.

Hun startet opp Forskerfabrikken hjemme i garasjen i 2002, helt uten forretningsplan.

Målet fra dag én har hele tiden vært å gjøre realfagene på skolen til en hobby. Da Ferd kom inn for å hjelpe henne med å profesjonalisere driften i 2008, var det «bare» 1.000 barn og unge som brukte tjenestene til selskapet.

I dag hjelper Forskerfabrikken nærmere 18.000 personer årlig.

– Jeg har alltid, helt fra jeg var liten, hatt lyst til å drive med noe som oppleves som meningsfylt. Det tror jeg også kjennetegner alle sosiale entreprenører, sier Finstad og legger til:

– Jeg kunne for eksempel aldri hatt en jobb hvor jeg skulle solgt potetgull.

Finstad har selv bakgrunn som blant annet kreftforsker og naturfagslærer i ungdomsskolen. Hennes utgangspunkt ved oppstart for tretten år siden var biokjemi og formidling, og en stor lidenskap for realfag.

Katinka Greve Leiner, direktør for Ferd Sosiale Entreprenører.

Håkon Mosvold Larsen
Les også

– For min del finnes det ikke et A-lag og B-lag i norsk næringsliv

Ikke en konkurrent til skolen

– Det Torbjørn Røe Isaksen (kunnskapsminister, journ.anm.) kaller realfagsproblemet oppdaget jeg allerede på åttitallet og er et gap som bare blir bare større og større for hvert år som går. Min målsetting har hele tiden vært å fylle dette gapet, sier Finstad.

– Du får ingen toppspiller i fotball av å ha en gymtime eller en dyktig musiker av en musikktime. Det er derfor viktig at å gjøre naturfag og matematikk til en hobby, noe som er min drivkraft.

Finstad mener realfag er en helt avgjørende del av løsningen på mange av verdens utfordringer, og synes det ikke er tilstrekkelig nok det som læres på skolen.

– Uansett hvor bra skolen blir, vil det alltid være plass til oss, nettopp fordi vårt mål er å gjøre realfagene til en hobby. Vi ser ikke på oss selv som en konkurrent til skolen, heller et supplement.

Les også

Norske studenter kjøper «vitnemål i gull»

TV-stjerner mot mobbing

Noen andre sosiale entreprenører som også har valgt å fokusere sin innsats mot skolen, er Kjetil Hasselberg og Kjartan Eide. De er begge kjent fra TV-serien «Kjetil og Kjartan Show» hvor de med skjult kamera prøvde å lure folk.

– Kjetil og jeg startet Trivselsleder i 2009 etter at vi på Finstad skole i Lørenskog hadde gjort svært gode erfaringer med gi å mobbefrie «trivselsledere» ansvar for å aktivisere medelever i storefriminuttene, sier Kjartan Eide.

Trivselsleder sitt ønske er å forhindre mobbing i skolen, samt bidra til et godt skolemiljø gjennom organiserte leker og aktiviteter i friminuttene. Selskapet drives i dag av Kjartan Eide og Tommy Bottenvik.

– Var det hele tiden en plan å bli sosial entreprenør?

– Nei, men målet var å skape et litt bedre samfunn, i tillegg til å skape en solid virksomhet. Vi er i dag stolte av at vi både bidrar til gode effekter for skolemiljøet samtidig som vi er blitt en økonomisk levedyktig bedrift. Vi tror ikke man kan vokse over tid eller lønne de ansatte med ren idealisme, derfor må begge elementene være med.

Årlig sender selskapet ut en spørreundersøkelse til alle 1.100 medlemsskolene og resultatene er svært gode, ifølge Eide.

HUSK: Hjelp E24 med å finne gode ledertalenter under 35 år. Tipsskjemaet finner du her!

– Skolenes svar er meget positive og viser at aktivitetsnivået øker, færre elever går alene i friminuttene, konfliktnivået er lavere og det er lettere for elevene å bygge vennskap gjennom positiv lek. Flere skoler rapporterer også om reduksjon av mobbing gjennom enten lokale undersøkelser på skolene eller elevundersøkelsen.

(saken fortsetter under bildet)

BRUKERSTYRT: Totalt har Kjartan Eide og selskapet hans 60.000 «trivselsledere» fra fjerde til tiende klasse. Barna som har denne rollen forsøker å hindre mobbing og øke trivselen i friminuttene gjennom organisert lek.

Trivselsleder

Ukjent antall sosiale entreprenører

Katinka Greve Leiner i Ferd Sosiale Entreprenører er spent på hvor mange nominasjoner de klarer å få inn i kategorien «årets sosiale entreprenør».

Det er per i dag ikke noe eget register over hvem som er sosiale entreprenører i Norge, men hun har likevel tro på at det er mange dyktige sosiale entreprenører i Norge.

– Hvis vi skulle gjort en uformell kartlegging av sosiale entreprenører i Norge vil jeg tro at vi ville fått flere hundre, kanskje også tusen personer som hadde falt inn under denne kategorien. Et interessant tema er at mange sosiale entreprenører faller inn under denne kategorien uten å vite det.

Ashoka er verdens største nettverk av sosiale entreprenører og har i dag 3.000 medlemmer i over 70 land, ifølge deres hjemmeside.

– Det er mange som er desperate etter synlighet og som trenger hjelp til å få gjennomført drømmen sin. Jeg tror E24 Ledertalentene kan være med på å gjøre flere oppmerksomme på at de er en sosial entreprenør, samtidig som relevante investorer blir oppmerksomme. Dessverre tror jeg også at du mister en del som ikke tiltrekkes av konkurranseformen, men jeg ser først og fremst fordeler ved en slik konkurranse.

– Så lenge markedet er såpass lite og investorene relativt få, er synlighet veldig viktig for begge parter.

– Hva vil du se etter som fagperson i denne kategorien?

– I E24 Ledertalentene må du vise at du har et ledertalent ved å ha ledet en hel prosess og skapt resultater, altså er ikke en god idé tilstrekkelig. Videre er det viktig at personen klarer å overbevise andre og er dyktig på å kommunisere drømmen.

Les også

Norske studenter kjøper «vitnemål i gull»

Les også

Råder unge til å skaffe seg mentor

Les også

– For min del finnes det ikke et A-lag og B-lag i norsk næringsliv

Her kan du lese mer om

  1. Ledelse
  2. Ledertalentene

Flere artikler

  1. – Vårt fokus er ikke å tjene penger

  2. – Et laboratorium for velferdsstaten

  3. Monsterbedriften gir en jobbsjanse til dem som havner utenfor

  4. Annonsørinnhold

  5. Skynd deg å tipse - du har ut uken på deg!

  6. Hjelp disse med å finne årets ledertalent