Prisjakt.no-sjef: – Ingenting er konstant med dagens markedsføring

Den digitale utviklingen innenfor markedsføringsfaget har gjort det mer utfordrende å holde seg oppdatert. Men samtidig er markedssjef-jobben blitt enda mer spennende, mener to av fjorårets Ledertalent-kandidater.

GLOBAL MARKEDSFØRING: Carolina Appelqvist er country manager, i tillegg til at hun har det globale markedsføringsansvaret, for tjenesten Prisjakt.no.

Foto: Privat
  • Astrid Dalen
Publisert:

– Markedsføring i dag er et veldig spennende fag. Og med den digitale utviklingen som har vært, kan man måle effekten av ulike markedsføringstiltak veldig direkte – og justere ut fra resultatene, sier Appelqvist.

Carolina Appelqvist er daglig leder for tjenesten Prisjakt.no, og ble i fjorårets Ledertalentene-kåring nominert i kategorien «Årets Merkevarebygger».

Appelqvist påpeker at det kreves litt andre egenskaper og kvalifikasjoner hos dem som skal drive med markedsføring nå enn tidligere:

– Det stiller andre krav til analytiske ferdigheter, og det er en stor fordel med ansatte som er glad i tall, sier Appelqvist.

Vi ønsker ditt talent-tips!

Sammen med rekrutteringsselskapet Boyden skal E24 igjen kåre Norges beste ledertalent!

For åttende året på rad leter vi etter dyktige ledere under 35 år, som har resultat-, personal- og/eller beslutningsansvar i næringslivet?

Kanskje er det DU som tipser oss om årets vinner? Klikk her for å melde inn din kandidat

I 2016-utgaven av E24-kåringen Ledertalentene skal blant annet «Årets markedsfører» kåres. Denne kategorien gjelder for dem som jobber innen markedsføring, og som har skapt betydelig utvikling av posisjonen til en merkevare eller et produkt.

– Ikke redde for å prøve ut nye ting

I forbindelse med fjorårets Ledertalent-kåring ble det blant annet sagt om Appelqvist at hun på relativt kort tid hadde forvandlet Prisjakt.no til Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste på nett. Hun ble beskrevet som en kløpper på markedsføring, og det er trolig årsaken til at hun siden fjorårets kåring også har fått det globale ansvaret for markedsføring av selskapet.

Les også

Forlater toppjobb for å bli gründer: – Jeg må være riv, ruskende gal

Appelqvist mener at deres suksessformel har vært at de ikke er redde for å prøve ut nye ting, gjerne i lav skala.

– Vi er veldig eksperimentelle og nysgjerrige, sier Appelqvist, og legger til:

– Det som er utfordrende med dagens markedsføring er at ingenting er konstant, og at det stilles utrolig store krav til å følge med hele tiden. Det kan være en ny endring hos Facebook eller Google, eller det kan være en ny konkurrent – plutselig er det noen som starter opp et nytt selskap fra kjelleren som har funnet nye løsninger før å hjelpe brukerne å handle smartere på nett.

– Må gi medarbeiderne tillit

Henning Eriksen var én annen av markedsføringslederne som havnet på topp 100-listen i Ledertalentene i 2015. På daværende tidspunkt var Eriksen markedsdirektør i Jernia, men han har siden gått over til stillingen som markedsdirektør i Specsavers. Eriksen, som i fjor ble nominert i kategorien «Årets Brobygger» fikk blant annet skryt for å ha skapt en internkultur hvor det ble bygd en tro på egenmerkevare.

Noe av det viktigste man kan gjøre som leder – ved siden av å skape engasjement – er å stole på at medarbeiderne er flinke folk og gi dem tillit, mener Eriksen:

Markedsdirektør i Specsavers, og på listen over landets største ledertalenter i 2015, Henning Eriksen.

Foto: Privat

– Resultatene blir bedre når man er flere kloke hoder som jobber sammen. Det er lett å tenke at som leder skal man kunne mest om alt. Men det er bedre å tilegne seg de nødvendige basiskunnskapene og heller legge til rette for medarbeidere som har bedre kompetanse på de enkelte fagområdene enn man selv har.

Specsavers-markedsdirektør påpeker at dette blir enda viktigere i et mediemarked som blir stadig mer fragmentert, og hvor det blir stadig flere ting man som leder må holde seg orientert på.

– Det er så mange muligheter og kanaler å velge i, og man må derfor bruke enda mer tid på å vurdere. Man blir også enda mer avhengig av å stole på kollegene sine, sier Eriksen.

Les også

Rekrutteringseksperter: Her er egenskapene som gjør at ledertalent skiller seg ut

Han forteller at den største utfordringen ved å lede en markedsavdelingen er å få til en balanse mellom å oppdatere seg på det faglige innenfor markedsføring, samtidig som han skal ha tid til å være leder for dem han er leder for.

– Det er utfordrende å ta innover seg den store endringene som har vært digitalt. Det kan være lett å bare hoppe ut i alt mulig, fordi det er nytt og spennende. Da er det viktig å finne balanse, og vurdere hva som er riktig for sitt selskap. Så må man også respektere at de tradisjonelle kanalene fortsatt leverer veldig bra.

Se tidligere Ledertalent-artikler her

Les også

– Jeg må være riv, ruskende gal

Les også

Monsterbedriften gir en jobbsjanse til dem som havner utenfor

Les også

Nå kan du hjelpe disse med å finne årets ledertalent

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Markedsføring
  2. Leder
  3. Karriere
  4. Ledelse
  5. Ledertalentene

Flere artikler

  1. – Du må våge å ta beslutninger

  2. - Ledertalentene er min form for høstjakt

  3. Siste sjanse! Denne helgen er siste frist for å tipse om ledertalenter

  4. Norsk sportssjef nominert til internasjonal lederpris

  5. – For noen blir det dramatisk