Alle i Rolls-Royce Marine i Norge tilbys sluttpakke

Alle de rundt 1.800 ansatte i Rolls Royces marinedivisjon i Norge er tilbudt sluttpakke som ledd i konsernets planer om kostnadskutt.

SLUTTPAKKER: Rolls Royce Marine har tilbudt sluttpakker til alle sine ansatte i Norge. Illustrasjonsfoto

Foto: Rolls Royce
  • NTB
  • Kjetil Malkenes Hovland
Publisert:

De ansatte fikk sluttpakketilbudet mandag, skriver Sunnmørsposten.

– Jeg vil gjerne understreke at dette er en frivillig ordning. Vi har ikke satt noe mål på antall søknader som kan komme inn, opplyser kommunikasjonsdirektør Anette Bonnevie Wollebæk til avisen.

Hun legger til at tilbudet om å ta sluttpakke er ett av tiltakene konsernet gjennomfører for å kutte kostnader. De ansatte har etter det avisen kjenner til to ukers frist på å søke. Utenom oppsigelsestiden tilbyr selskapet tre til sju måneders lønn. Etter planen skal sluttpakkene tre i kraft 1. mars.

Rolls-Royce opplyste i desember at de planla å nedbemanne med 800 ansatte i marinedivisjonen globalt. 1. desember i fjor hadde selskapet rundt 1.800 ansatte i Norge, 1.630 av dem jobber ved fem avdelinger i Møre og Romsdal.

– Dette er jo dramatisk, når man holder det sammen med tidligere beskjeder om at marinedivisjonen i Rolls Royce skal nedbemanne med 800 i 2017, sier Bjørn Kåre Høistad, hovedtillitsvalgt for Fellesforbundet i Rolls Royce, til E24.

– Hvor mye av dette som er i Norge vet vi ikke, sier han.

Over en tredjedel i Norge

Marinedivisjonen består av rundt 4.800 ansatte fordelt i 34 land.

Siden 2015 har konsernet kuttet om lag 1.000 arbeidsplasser, og halvparten av disse har blitt kuttet i Norge, kommer det frem av pressemeldingen.

– Det er aldri lett å måtte gå til det skritt å nedbemanne, men vi har ikke andre valg enn å fortsette med å tilpasse oss markedet. Vi har en grunnleggende sterk virksomhet som skal jobbe seg gjennom kortsiktige men store utfordringer, og samtidig fokusere for fremtidig teknologi som skal skape vekst, sa Mikael Makinen, divisjonsdirektør for Marine i Rolls-Royce i en pressemelding i desember.

Må kutte og utvikle seg

Det er de tøffe tidene i oljenæringen som er hovedårsaken bak kuttene, og kommunikasjonsdirektør Wollebæk sier at de nå er nødt til å få ned kostnadene i et vanskelig marked.

Det er foreløpig ikke kjent hvilke land som blir rammet av kuttene, men ifølge kommunikasjonsdirektøren er det naturlig å anta at det vil kuttes i norske arbeidsplasser.

– Det er sannsynlig at det vil ha en effekt på oss i Norge også, siden vi tross alt er en stor andel av de ansatte i marinedivisjonen, sa Wollebæk til E24 i desember.

Balanserer på knivsegg

I tillegg til å være hovedtillitsvalgt i Rolls Royce er Bjørn Kåre Høistad også lokaltillitsvalgt ved anlegget i Longva i Haram, hvor selskapet blant annet lager automasjonsutstyr og styringsutstyr for vinsjer og propeller.

Her brukte det å være 200 ansatte, men etter forrige nedbemanning er de mellom 150 og 160, sier Høistad.

– Vi balanserer hele tiden på knivseggen i forholdet mellom ordrer og kapasitet. Vi følger opp dette hele tiden. Vi har tatt ned kapasiteten i 2015 og 2016, og akkurat nå er vi i en fin balanse i produksjonsbedriftene i Rolls Royce, sier han.

– Det er vanskelig å se lenger frem enn noen måneder. Grunnen til at det er ekstra vanskelig nå er at situasjonen i offshorenæringen er mer usikker. En ordre kan bli kansellert, alt etter hvordan det utvikler seg i næringen og oljeprisen, sier han.

Som tillitsvalgt for Fellesforbundet er han i prinsippet ikke glad for en sluttpakkeordning.

– Men når en slik ordning blir drøftet med de tillitsvalgte og man er enige om premissene, så stiller det seg helt annerledes. Vårt krav som tillitsvalgte er at alle skal få tilbudet, sier han.

– Får se hvor mange

De ansatte har vært klar over at det kunne komme nedbemanninger, men vet ennå ikke hvor mange som kommer til å slutte.

– Vi får se hvor mange det er når sluttpakkene konkluderes, sier tillitsvalgt Kjell Bjørn Hatlebakk i Fellesforbundet ved Rolls Royce Propulsion i Ulsteinvik til E24.

De siste årene har mange selskaper i offshorenæringen nedbemannet uten å tilby sluttpakker, som er et tilbud til de ansatte om å slutte frivillig mot å få lønn i noen måneder ekstra. Hatlebakk synes det er et greit virkemiddel å bruke.

– Jeg ser ikke noe negativt i sluttpakker, sier han.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Nedbemanning
  2. Rolls-Royce

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Alle i Rolls-Royce Marine i Norge tilbys sluttpakke

  2. Betalt innhold

    Alle i Rolls-Royce Marine i Norge tilbys sluttpakke

  3. Betalt innhold

    Alle i Rolls-Royce Marine i Norge tilbys sluttpakke

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    200 av de ansatte i Roll-Royce skal kuttes i Norge

  6. Betalt innhold

    200 av de ansatte i Rolls-Royce skal kuttes i Norge