Suksessgründerens beste tips: Slik lykkes du i sosiale medier

Sosiale medier er en fantastisk plattform for å bygge merkevare, knytte bånd med følgerne og sist men ikke minst, øke salget. Her er mine tips til hvordan du kommer i gang.

  • Silje Landevåg
    Silje Landevåg er gründeren bak nettsuksessen Getinspired.no. Nå bygger hun seg opp som investor.
Publisert: Publisert:
I sjefsstolen
Hver mandag deler noen av Norges fremste næringslivsledere og gründere erfaringer og tanker fra sin karriere og hverdag. Teksten gir uttrykk for skribentens holdning.

En av suksessoppskriftene til Get Inspired har helt siden oppstarten vært god markedsføring. Allerede da vi startet opp i 2009 brukte vi blogg og influencere. Men i tråd med at trendene har forandret seg, har vi vært opptatt av å utvikle markedsføringskanalene vi bruker, og i dag er våre egne sosiale medier de viktigste kanalene ettersom det er her vi prater med kundene - hver dag. 

Les også

Fem tips til gründere

Fra null til 400.000 følgere

Jeg vet alt om at det tøffeste steget ofte er å komme i gang. Da jeg startet Get Inspired i 2009, startet jeg med en helt ukjent merkevare, og naturligvis - null følgere i sosiale medier. Tolv år etter teller vi snart 400.000 følgere i Get Inspireds og mine egne kanaler. I disse kanalene knytter vi bånd med kunder og folk som heier på oss. Derfor er vi opptatt av å hele veien vise identiteten vår, by på oss selv og gi verdi.

Målrettet arbeid

Våre resultatene har ikke kommet over natta - det har vært målrettet arbeid over mange år. Hver publisering i sosiale medier krever et godt forarbeid, og for å lykkes med sosiale medier kreves en langsiktig plan og ressurser i form av engasjement, tid og markedsbudsjett.

Silje Landevåg har selv utarbeidet et matrise hun bruker i arbeidet med sosiale medier.

En forlengelse av markedsplanen

Sosiale medier er potensielt kraftfulle, og de bør strategisk benyttes som en forlengelse av markedsplan og kampanjeplan - ikke benyttes parallelt.

Min erfaring er at magien skjer når kompetansen i markedsavdelingen kombineres med noen som har ekspertise på å bruke kanalene som skal brukes. Markedsavdelingens oppgave er å sørge for at innholdet er i tråd med markedsplanen, mens kanaleksperten sørger for at innholdet er optimalt for hva følgerne forventer. 

Les også

Slik planlegger du et karriereskifte

Matrise

Basert på mer ti års erfaring har jeg utformet en matrise som vi bruker i sosiale medier.

Både i Get Inspired, og i mitt nye investeringsselskap “Do it with passion” hvor jeg går inn i utvalgte selskaper, både med kapital og markedskompetanse. Ta den gjerne i bruk: 

Start med markedsmål, hvor du definerer salgs- og merkevaremålene dine:

  • Hvilken verdi skal du gi til følgerne dine med innholdet?
  • Hvilket etterlatte inntrykk skal følgerne ha av det du deler?

Silje Landevågs matrise for bruk av sosiale medier.

Når dette er definert går du over i idemyldringsfasen, og her skal du hente inspirasjon! Det kan gjøres på flere måter:

  • Brainstorming på huset. Hvilket innhold kan være merkevarebyggende, skape salg og gi verdi til kunden?
  • Enkel kundeundersøkelse: få input på ideer dere har, hva kundene ønsker osv. 
  • Hente inspirasjon fra andre som er dyktige, gjerne også internasjonalt og på tvers av bransjer: Hvordan kan vi la oss inspirere (ikke kopiere)?

Når du har en ide om hva du har lyst til å dele starter planleggingsfasen. Her velger du konkret ut hva dere skal dele.

Etter det starter produksjonsdelen av arbeidet hvor alt av materiell må lages. Min sterke anbefaling er å dedikere tid til produksjon, så innholdet er strategisk forankret - ikke lastverk. I mitt team har vi egne produksjonsdager, hvor vi produserer innhold for en tid fremover. Deretter må det settes av tid til redigering. Dette er ofte den mest krevende delen av produksjonsarbeidet, og det som tar mest tid.

Når innholdet er klart, skal det publiseres. Her finnes det verktøy du kan bruke så du slipper å gjøre det manuelt. I tillegg må du vurdere om du kan og bør sette på noen annonsekroner for best mulig spredning av innholdet.

Til slutt har vi den siste og viktigste delen: Det er tid for å evaluere innholdet

  • Hvordan har innholdet levert opp i mot salg- og merkevaremålene? 
  • Hvordan har engasjementet vært? 

Erfaringer og lærdom tas deretter med i fortsettelsen av arbeidet.

Lykke til! 

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. I sjefsstolen
  2. Sosiale medier
  3. Get Inspired
  4. Inspirasjon
  5. Verktøy

Flere artikler

  1. Slik planlegger du et karriereskifte

  2. Betalt innhold

    Når bør man innse at man har feilet som gründer?

  3. Betalt innhold

    – Den vanligste reaksjonen var noe slikt som: «Å, så søtt, da»

  4. – Vil vi noen gang gå tilbake til «business as usual»?

  5. Å dyrke den kollektive intuisjonen