Monica Ygre Paulsen er «årets markedsfører» i Ledertalentene 2018: – Å kunne påvirke en slik ikonisk merkevare, er veldig spennende
Hun har ansvaret for et produkt som markedsføres som det norskeste av det norske – selv om det egentlig er utenlandskeid.
Norske kyr på sommerbeite på seteren. Få andre produkter trigger nasjonalfølelsen til nordmenn som den gule sjokoladepakken.
Monica Paulsen Ygre forvalter merkevarebyggingen av «nasjonalikonet» – som strengt talt tilhører et Sveits-registrert internasjonalt konsern i disse dager.
Ledertalentene 2018-juryen har kåret henne til vinner av kategorien «årets markedsfører».
– Freia melkesjokolade er blitt produsert på Rodeløkka siden 1906. Det å kunne være med på å påvirke en slik ikonisk merkevare, er veldig spennende, sier Paulsen Ygre til E24.
For tiende året på rad kårer E24 Norges største ledertalent under 35 år. Fredag 7. desember offentliggjøres det hvem som vinner 2018-utgaven. I dagene frem til utdelingen offentliggjør vi vinnerne av de åtte underkategoriene Ledertalentene 2018 er delt inn i.
Brettspill i sjokoladepapiret
Paulsen Ygre understreker at det er viktig å arbeide for at merkevaren har relevante, unike og troverdige egenskaper.
Og hun arbeider med kortsiktig aktivering av merkevaren for å drive salg, og langsiktig arbeid for å bygge merkevaren.
I år har hun for eksempel laget en kampanje med brettspill i forpakningen til flere sjokoladeplater. I 2016 var hun med på å ta beslutningen å oppfordre nordmenn til å bygge sjokoladehus i stedet for pepperkakehus.
– Det er et lekne konsepter, der alle kan være med, sier Paulsen Ygre.
Utenlandske eiere i 25 år
Freia som markedsføres som «et lite stykke Norge», har hatt utenlandske eiere i 25 år.
I dag er merkevaren Freia en del av porteføljen til det globale selskapet Mondelēz International.
I Europa har Mondelēz International en portefølje bestående av kjente navn som Milka i Tyskland, Cadbury i Storbritannia, Marabou i Sverige – og altså Freia i Norge.
– Vi finner styrke i at vi er store og har mye kunnskap på et høyere nivå. Og vi bruker dette for å utvikle merkevarene lokalt, slik at de blomstrer der de er, sier Paulsen Ygre.
I land som Tyskland og Storbritannia er snacks som sesongvarer mye mer utviklet enn i Norge.
– Det skyldes at vi er færre mennesker i Norge, sier Paulsen Ygre.
Konsept ble adoptert i utlandet
Hun trekker samtidig frem at noen konsepter som er blitt utviklet i Norge, er blitt overført av Mondelēz International til andre land.
– Det å ta inn merkevaren Daim i andre produkter som Freia melkesjokolade, har ført til at man nå også bruker Daim i for eksempel Milka-produkter, sier Paulsen Ygre.
I 1993 ble Freia kjøpt av Kraft Foods. I 2012 skilte Kraft Foods ut sin «snacking»-virksomhet i selskapet Mondelēz International. Mondelez Norge er heleid av Mondelēz International.
Paulsen Ygre mener at det å ha gode rollemodeller i selskaper hun har jobbet i, i tillegg til mentorer eksternt, har hjulpet henne veldig mye.
Før hun begynte å jobbe i Mondelez Norge, tok hun en master i strategisk markedsføringsledelse ved BI.
Før dette jobbet hun som produktsjef i L’Oréal Norge. Denne jobben gikk hun til etter å ha tatt en bachelor i markedskommunikasjon ved BI.
Så kom jobben i Mondelez – som sjef for det utenlandskeide «et lite stykke Norge».