De mistet jobben i oljebransjen: Her kurses de for å kunne jobbe i svensk bilindustri

Den svenske byen Trollhättan har behov for flere hundre ingeniører. Det kan bli redningen for Egil og Johannes, som ble rammet av oljebremsen.

DELTAR PÅ KURS: Bakerste rad fra venstre, ingeniørene Johannes Drivdal, Bjørn Brian Hauge, Sindre Wiken Langfeldt, Emma Frøshaug Johnsen, Mohammad Akram Khan og undervisningsleder Jerker Ljung ved Lernia. Sittende fra venstre er Sebastian Hjertås, Egil Flakstad og Alborz Sadeghi.

Privat
  • Ingvild Sagmoen
Publisert:,

Egil Flakstad jobbet som maskiningeniør hos Aker Solutions i Sandefjord frem til januar i år. Da hadde oljeserviceselskapet allerede vært gjennom flere nedbemanningsrunder, og denne gangen var det Flakstad som ble rammet.

I juni dro Flakstad på et informasjonsmøte i Sandvika i regi av Nav Eures. Der fikk han høre om muligheten til utdanning og jobb i svenske Trollhättan.

– Utsiktene for å få jobb hjemme som maskiningeniør er dårlige, sier Flakstad til E24.

– Jeg så på kartet hvor Trollhättan ligger, og det er ikke lenger unna enn at det er en normal ukependlingsavstand, sier han.

Flakstad er nå en av ni ingeniører med bakgrunn i norsk oljeindustri som deltar på utdanningen som foregår hos Lernia. Når utdanningen er ferdig i mai neste år tar Flakstad sikte på å jobbe to-tre år i Trollhättan.

– Det norske arbeidsmarkedet kan jo også ha endret seg innen da, sier han.

Les også

NEVS i Trollhättan: – Vi har et langvarig behov for ingeniører

– Tøft økonomisk

FRA OLJE TIL BIL: Egil Flakstad.

Privat

Valget om å melde seg på utdanningen i Trollhättan var imidlertid ikke bare enkelt. Retten til dagpenger falt fra, i og med at Nav bare gir dagpenger under utdanning i inntil tre måneder (se faktaboks nederst i saken). Studielån kunne Flakstad imidlertid få, og han har fått til en løsning som fungerer, men han tror at økonomiske utfordringer hindrer mange andre i å dra:

– Det var mange flere fra Aker Solutions på informasjonsmøtet, men når de

forsto at de kom til å miste dagpengene, var det utelukket å melde seg på. Hadde man fått til et kurs med kortere varighet, tror jeg hundrevis ville blitt med, men nå blir det for tøft økonomisk.

En annen utfordring var å finne bosted i Trollhättan. Flakstad bor i campingvogn de dagene han er der.

Han tror også mange ikke har hørt om muligheten.

– Opplegget er veldig bra og vi har rukket å bli en sammensveiset gjeng på den måneden vi har vært her. Hver onsdag treffes vi og griller på campingplassen, forteller han.

Les også

Svensk bilindustri trenger 500 ingeniører – nå ser de mot Norge

Mange med lik bakgrunn

Maskiningeniør Johannes Drivdal fra Stavanger er i likhet med Flakstad svært fornøyd med opplegget hos Lernia så langt.

– Det er faglig interessant, spesielt for oss som har interesse for biler og ny teknologi. Det er godt miljø i klassen og mange av oss har ganske lik bakgrunn, forteller han.

Drivdal ble også rammet av oljebremsen. Han hadde jobbet i oljeserviceselskapet Cameron i ett år før han ble oppsagt i juni i fjor.

– Jeg hadde bare nettopp byttet jobb og var uheldig med timingen, forteller Drivdal, som har rundt ti års erfaring fra oljeservicebransjen, og hadde jobbet åtte år sammenhengende hos sin forrige arbeidsgiver.

Det neste året søkte han mange jobber. Men selv med bred erfaring opplevde han det som vanskelig å få ny jobb.

Optimistisk til jobbmuligheter

Drivdal fikk høre om muligheten i Trollhättan på et seminar med Nav Eures i juni. Det virket interessant, men han tenkte at det ville få noen praktiske utfordringer.

Les også

Svenskene drar - nå ser norske ingeniører mot Sverige

– Det at man ikke får beholde ledighetstrygden er nok en utfordring for mange. I tillegg var det det å reise fra familie, sier han.

Likevel valgte han å melde seg på.

– Det ligger langt inne å reise fra familie, men det er fryktelig tungt å gå arbeidsledig. Jeg trenger å ha noe å gjøre.

Fremover holder Drivdal alle jobbmuligheter åpne, både i Sverige og i Norge.

– Det virker å være et godt jobbmarked for ingeniører i Sverige, så jeg er relativt optimistisk, sier han.

Kan få praksis hos elbilprodusent Nevs

FRA OLJE TIL BIL: Johannes Drivdal.

Privat

Tanken bak kurset var å hente ingeniører fra olje- og offshorenæringen som har bakgrunn innen maskin og mekanikk, men som ikke tidligere har jobbet innen bilindustrien, forteller Eures-rådgiver Arne Arvidsson ved Arbetsförmedlingen i Trollhättan.

Behovet for ingeniører i regionen er stort.

NEVS, Semcon, ÅF, Combitech, MVV og Alten blant bedriftene det nå jobbes mot for å få på plass praksisplasser for ingeniørene.

– De har høye forkunnskaper og tar dette ganske lett. Vi har nå gjennomført fem uker, blant annet to uker med introduksjon, så nå fremover kommer vi til å skru opp tempoet, forteller utdanningsleder Jerker Lund ved Lernia til E24.

Les også

Svensk bilindustri trenger 500 ingeniører – nå ser de mot Norge

Les også

Svenskene drar - nå ser norske ingeniører mot Sverige

Les også

Hejdå Norge – hallå Sverige! Nå reiser Kajsa og Lukas hjem til Göteborg

Her kan du lese mer om

  1. Oljebransjen
  2. Arbeidsledighet
  3. Arbeidsliv
  4. Nav
  5. Sverige
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. NEVS i Trollhättan: – Vi har et langvarig behov for ingeniører

  2. Fersk Nav-prognose: – Ledigheten vil fortsette å gå ned

  3. Etter oljenedturen: Slik gikk det med fire ingeniører fra oljebransjen

  4. Annonsørinnhold

  5. Aker BP oversvømmes av jobbsøknader

  6. Betalt innhold

    Et halvt år siden Reinertsen-kjøpet: Slik har det gått med de ansatte