Å dyrke den kollektive intuisjonen

For et kreativt selskap som jobber tverrfaglig, og hvor fysiske konseptutviklingsprosesser definerer prosjektene, har den fysiske distansen under pandemien vært vanskelig å leve med.

  • Isabella Alveberg
    Isabella Alveberg er konsernsjef for arkitektur- og designfirmaet Snøhetta.
Publisert:
I sjefsstolen
Hver mandag deler noen av Norges fremste næringslivsledere og gründere erfaringer og tanker fra sin karriere og hverdag. Teksten gir uttrykk for skribentens holdning.

Allerede fra etableringstidspunktet i 1989 har Snøhetta hatt et internasjonalt blikk og en uttalt strategi om å delta i konkurranser som samsvarer med selskapets verdier, uavhengig av hvor i verden prosjektet måtte være. Snøhettas internasjonale forankring innebærer også at firmaet ble truffet med ulik kraft av pandemien og tilhørende lokale regler om fysisk avstand og hjemmekontor.

Men for et kreativt selskap som jobber tverrfaglig, og hvor fysiske konseptutviklingsprosesser definerer prosjektene, så har den fysiske distansen under pandemien vært vanskeligst å leve med. Ja, vi har lært å ta i bruk digitale verktøy på en bedre måte for å jobbe sammen. Men med den fysiske avstanden har vi også mistet vi noe viktig, nemlig evnen til å bygge det vi ofte kaller «kollektiv intuisjon». 

Les også

Å lede når det stormer

En kollektiv intuisjon høres kanskje litt vagt ut, men i Snøhetta har vi definert begrepet som den kunnskapen vi bygger opp sammen som firma, over tid, gjennom felles opplevelser, samarbeid, nærvær, oppturer, nedturer og mye latter. Uten fysisk samvær, blir kunnskapen sittende igjen hos den enkelte eller et mindre team, og vi får ikke løftet den kollektive kunnskapen. 

Tapt kunnskap på hjemmekontor

Som mange andre har jeg satt pris på å ikke reise inn til jobben hver dag. Å kunne spise lunsj med familien som har hjemmeskole eller hjemmekontor, og kunne være effektiv gjennom dagen. Samtidig har jeg vært veldig isolert. 

Tilværelsen hjemme fikk meg til å tenke på hvor viktig de små avbruddene i hverdagen faktisk var: Det er i nettopp i disse øyeblikkene at man lærte noe nytt. Det er når diskusjonen tar en ny vending og man kobler to uavhengige ideer sammen til noe nytt, eller man får et påfyll av motivasjon.  

I Snøhetta har vi en grunnleggende tanke om at kunnskap er noe som tilegnes i møte med nye impulser og at den deles når du minst venter det. Kunnskap er noe du får når du våger å bevege deg utenfor ditt eget fagfelt, når du setter deg i en annens rolle, og når du blir positivt utfordret – både i møte med deg selv og andre mennesker. 

Nettopp derfor er det viktig å få våre ansatte tilbake på kontoret.

Det er jo her magien skjer.

Det er her vi bygger kulturen vår som gir den enorme inspirasjonen. Det er gjennom den faste felleslunsjen klokken 12 at vi utveksler tanker og ideer med kolleger vi ellers sjeldent snakker med. Å sitte i et åpent landskap hvor ulike faggrupper sitter om hverandre, gir nye impulser. Det er kulturen vår som gjør oss sterke sammen.

Les også

To gode og en dårlig grunn til å slutte med hjemmekontor

En kultur i konstant endring

Men kultur er ikke en tilstand og er ikke noe vi kan kvantifisere eller hugge i sten. Kulturen vår utvikles på kontoret hver dag mens vi jobber sammen. Gjennom generøsitet, åpenhet, dedikasjon, nysgjerrighet, kreativitet og ansvarlighet utvikler vi oss hver dag i møte med andre. Vi er et selskap i kontinuerlig endring. Vi tillater at kulturen vår endrer seg når vi utvider med nye studioer, når vi ansetter nye folk, når vi tar inn nye fag og gjennom dette bidrar til et rikere mangfold. 

Men selv om Snøhetta er i kontinuerlig endring, er vårt faste holdepunkt det fysiske samværet vi har med hverandre – på kontoret.

Les også

Kreativitet som drivkraft – og konkurransefortrinn

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. I sjefsstolen
  2. Snøhetta
  3. Hjemmekontor
  4. Kultur

Flere artikler

  1. I sjefsstolen: Å lede når det stormer

  2. To gode og en dårlig grunn til å slutte med hjemmekontor

  3. – Vil vi noen gang gå tilbake til «business as usual»?

  4. Fem tips til en vellykket digital arbeidshverdag

  5. Klar for en hybrid arbeidsplass? Da bør du tenke digitalt først