Bemanningsbyrå satser på podkast for jobbannonser

Personalhusets ambisjon er ikke først og fremst å få flest mulig lyttere, men å tiltrekke seg de riktige kandidatene. 134 personer kom til stillingsutlysningen via podkasten «Jobbannonse».

LYSER UT: Industrikonsernet Lyse søker to nye ansatte. Direktør for anskaffelser, Cato Gundersen, var ikke vond å be da Personalhuset ville teste ut podkast-konseptet.

Foto: Personalhuset
Publisert:

– Vi vet allerede at noen av de mest aktuelle søkerne har kommet gjennom podkasten, sier Gunnar Birkir Gunnarsson, regiondirektør Sørvest i bemanningsbyrået Personalhuset.

Han var programleder i første episode av den ferske podkasten «Jobbannonse».

Første episode ble lagt ut 31. mai. Her intervjues Cato Gundersen, direktør for anskaffelser i Lyse, i en nesten 18 minutter lang episode. Industrikonsernet lyser ut to forskjellig kategoriansvarlig-stillinger.

– Lyse er som oss, et selskap som ønsker å utfordre det etablerte. De bet rett på da vi pitchet ideen og skal ha honnør for det. Konseptet er avhengig av at arbeidsgiverne vil delta, sier Gunnarsson.

– Snakker vi innovasjon for innovasjonens del her?

– Både ja og nei. Vi ønsker å ligge i forkant i markedet. Det innebærer å prøve og feile. Samtidig gjør vi jo dette fordi vi tror og håper at det skal skape en merverdi for både kundene, kandidatene og for oss.

Les også(+): Jakten på CV-fyllet

Leken form

Podkastformatet åpner av naturlige grunner opp for en annen type innsikt for lytterne enn det en tradisjonell stillingsutlysning gjør.

– Det kan på en måte være litt mer lekent. Vi mener at den uformelle samtalen kan gi et mer nyansert bilde enn en vanlig jobbannonse gjør. Man får alltid beskrevet et tema noe annerledes i muntlig form, og særlig gjennom samtale, enn du får i tekstformat, sier Gunnarsson.

Les på E24+ (for abonnenter)

Syv tips som kan hjelpe deg å holde gode presentasjoner

Det har hittil kommet kun én episode og Personalhuset er nå i kontakt med flere andre selskaper om nye episoder siden den gang. Målet på lengre sikt at de vil komme så hyppig som én til to ganger i uken.

– Vi ønsker at dette skal bli en del av vår rekrutteringsprosess, og et godt supplement til de andre kanalene vi bruker. Så får vi se hvor fort markedet tar imot konseptet.

134 trykket seg videre

Gunnar Birkir Gunnarsson er godt fornøyd med den første episoden. Han forteller at 60 stykker lyttet gjennom og at de fikk 134 personer inn til stillingsannonsen via en lenke i beskrivelsen.

– Nå må det vel også presiseres at dette ikke er en podkast med mål om flest mulig lyttere, men heller å tiltrekke seg de riktige lytterne. Vi vet at første episode har gitt Lyse relevante og gode kandidater fra lyttermassen, sier han og legger til at ansettelsesprosessen ikke er avsluttet.