Brudd i buss- og lastebilforhandlingene

Fredag ble det brudd i forhandlingene om ny Bussbransjeavtale. Forhandlingene går nå til mekling, og dersom de ikke fører fram, kan det bli streik fra 21. mai.

KAN BLI BUSSTREIK: Om bussjåførene streiker, kan være greit å kunne ta sykkelen til jobben.

Berit Roald
  • NTB
Publisert: Publisert:

Forhandlingene mellom Norsk Transportarbeiderforbund og NHO Transport om ny bussbransjeavtale har vært ført sammen med Norsk Jernbaneforbund (NJF), Fagforbundet og Yrkestrafikkforbundet (YTF). Alle fire forbundene var enige om å bryte.

– Arbeidsgiverne ville ikke lenger stå ved det vi har vært enige om før, nemlig at lønna til bussjåfører skal være mer på linje med industriarbeiderlønna. Når de gikk bort fra denne enigheten, hadde det ingen hensikt å fortsette forhandlingene, sier forbundsleder Roger Hansen i Transportarbeiderforbundet.

Gjennomsnittslønna til bussjåførene ligger i dag på litt over 90 prosent av industriarbeiderlønna, ifølge forbundet.

Oppgjøret går nå til mekling som sannsynligvis starter 18. mai med avslutning søndag 20. mai.

Godskonflikt

Samme dag ble det også brudd i forhandlingene om ny godsavtale. Blir det konflikt, stopper store deler av godstransporten i Norge.

Meklingen mellom Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) og NHO Transport og Norges Lastebileier-Forbund (NLF) kan tidligst komme i gang fredag 18. mai. Hvis den ikke fører fram, kan en konflikt være en realitet fra arbeidstidens start mandag 21. mai.

– Dagens lønnssystem er delvis basert på lønn per kjørte kilometer, noe vi mener er i strid med kjøre- og hvilebestemmelsene. Dette setter trafikksikkerheten i fare, sier Finn Harald Martinussen, leder i Bransjerådet for godssjåfører.

Les også:

Publisert:

Flere artikler

  1. Meklingen i gang for 3.400 bussjåfører

  2. Ingen streik for bussjåførene

  3. Ingen enighet i bussmeklingen

  4. Annonsørinnhold

  5. Alle bussjåfører i Oslo og Viken kan bli tatt ut i streik

  6. Victor (23) er tatt ut i streik: Utfører sikkerhetskontroller ubetalt