Ledertalentene 2020

Johanna Jeppsson (35) er «årets markedsfører»: Fra globetrotter til ledertalent

Hun ble håndplukket til sin ledergruppe og nyter stor respekt blant sine medarbeidere. Årets markedsfører er en resultatorientert og omtenksom globetrotter.

Johanna Jeppsson tar seg tid til reiser og fjellvandring. Her er hun på Hoven etter å ha klatret Via Ferrata Loen.

Privat
  • Malene Emilie Rustad
Publisert:

2020

I SAMARBEID MED
mercuri
nho
finn
insead

For tolvte gang skal E24 kåre årets ledertalent i norsk næringsliv.

Tipsprosessen er nå avsluttet og den uavhengige juryen har landet hvem som skal vinne. De som hedres i underkategoriene avsløres én etter én i romjulen, mens hovedvinner offentliggjøres i en TV-sending på VGTV 6. januar 2021. Følg med på E24 for mer info.

Johanna Jeppsson er digital markedsdirektør i Orkla Health, og har hovedansvaret for salg av selskapets produkter på nett.

I en alder av 35 leder svenske Jeppsson et team på ni personer og har vært i front når det gjelder digitaliseringen av selskapet. I mai i år ble hun valgt inn i ledergruppen.

– Det kjentes ut som jeg hoppet fra 10-meteren. Det var et skikkelig sug i magen. Men det jeg har lært meg er at man ikke alltid trenger å ta en salto første gang. Det holder å lande på føttene, sier Jeppsson over telefon fra leiligheten i Oslo.

Nå har juryen i Ledertalentene 2020 kåret Jeppsson til «årets markedsfører». Hvem som vinner hovedkåringen avsløres 6. januar – frem til da avsløres vinnerne av de syv underkategoriene én etter én frem til hovedfinalen.

– Jeg synes det er veldig stas. Spesielt siden flere ansatte og ledere har vært så frempå om dette. Jeg har vært i Orkla Health i snart fire og et halvt år, og mange kollegaer har vært en del av reisen min, sier hun.

Johanna Jeppsson elsker å reise. Det har ført til at hun har tatt jobber i utlandet.

Privat

Fra Malaysia til Oslo

Jeppson er utdannet siviløkonom, men karriereveien har ført 35-åringen helt andre steder. Veien har vært preget av reiser, utenlandsopphold og ny kompetanse tilegnet gjennom ulike jobber.

Jeppson startet sin karriere i Kuala Lumpur i Malaysia i Business Sweden, en svensk variant av Innovasjon Norge. Senere tok hun en jobb i en startup i Berlin, før hun fikk seg jobb som digital markedsfører i Elkjøp Norge og ledet et team i Tsjekkia i ti måneder. Der fikk hun også personansvar for første gang.

Det ga mersmak.

– Jeg elsker å jobbe med mennesker. Men jeg vil si at lederstilen min har utviklet seg veldig siden jeg var 26 år og jobbet i Tsjekkia, sier Jeppsson.

Jeppsson mener at hun er en bedre leder når hun er seg selv, og beskriver seg selv som en følsom person som viser mye entusiasme. Hun er og resultatorientert.

– Jeg liker forandring og det er enklere å få til hvis ting det er satt tydelige mål som alle er enige om, sier hun.

Leder mot et hårete mål

Jeppsson søkte på jobben i Orkla fordi hun ønsket mer strategisk ledererfaring. Hun ville også se hvordan det var å bygge opp merkevarer.

Orkla Health produserer og markedsfører kosttilskudd og helseprodukter. Kjente merkenavn er blant annet Möllers, Nutrilett og Maxim.

Jeppsson kom inn som en av de første med digital kompetanse i selskapet. Hun leder nå selskapet mot et hårete mål: 50 prosent av alt selskapet tjener i 2025 skal være fra netthandel.

– Det er stas å lede folk gjennom en digitaliseringsprosess. Man må være kreativ, analytisk og ikke minst våge å teste nye ting. Det er litt sånn startup-mentalitet over det hele. Og det er kult å gjøre i et stort selskap, sier hun.

Men det er ikke bare enkelt, forteller Jeppsson. Orkla Health har 90 ansatte i Oslo,

– Orkla har gjort mye suksess og fremgang på den tradisjonelle måten. Det har vært litt sånn «why change a winning concept»-tankegang, så det har ikke bare vært en dans på roser, sier Jeppsson.

Svenske Johanna Jeppsson er kåret til «årets markedsfører» i Ledertalentene 2020.

Joakim Mangen

Øvrige vinnere:
Årets bærekraft: Jan Chr. Vestre

Årets organisasjonsutvikler: Mats Hovland Vikse

Årets selskapsbygger: Børre Lobekk

Årets teknologihode: Håvard Landrø Nilsen

Årets økonomistjerne: Ole Johan Langenes

Ledertalentenes hovedvinner offentliggjøres 6. januar

Sikter mot å bli daglig leder

Selv om Jeppsson omtaler seg selv som en globetrotter og trekker frem at hun er en rastløs person, har hun valgt å bli værende i Orkla Health i over fire år.

Både i Elkjøp og nå i Orkla har jeg funnet steder hvor det har vært mulighet for å utvikle seg. Og det er vel derfor jeg har blitt i mange år også, sier Jeppsson.

– Har du en konsernsjef i magen?

– Jeg styres av følelser, men samtidig synes jeg det er spennende med ansvar. Jeg tror ikke jeg har en konsernsjef i magen, men jeg kunne ha tenkt meg å bli daglig leder, sier hun.

– Hva gjør du ellers når du ikke er på jobb?

– Jeg elsker å reise, lære nye ting og bli kjent med nye mennesker. Jeg liker også å vandre i fjellet og har akkurat fått meg en liten hund som jeg bruker mye tid med, sier Jeppsson.

Derfor er Johanna Jeppsson «årets markedsfører»:

Juryens begrunnelse: Johanna Jeppsson er tro mot merkevarens kjerne i alt hun gjør. Hun sikrer at både ledergruppe og marketingteam har god forståelse for forbrukerens behov i de ulike delene av kundereisen. Johanna etablerte Orklas første team i digital markedsføring, og har oppnådd meget sterke resultater både i det teamet, og siden i andre team.

Johanna Jeppsson jobber innsiktsbasert og målrettet mot å sikre en digital transformasjon hvor den kommersielle verdien av alle aktiviteter beregnes før de sjøsettes. Hun har skapt sterke resultater gjennom å ta ut e-com strategi i egne og eksterne kanaler. I tillegg har hun bygget opp et sterkt some- og content-team. Hun utfordrer noen av verdens største merkevarer på hvordan man jobber med digital markedsføring. Denne kompetansen bruker hun nå i å bygge Möller’s-merket internasjonalt på globale markedsplasser som Amazon og Tmall.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Ledertalentene 2020
  2. Jobb og karriere
  3. Orkla
  4. Arbeidsliv
  5. Leder
  6. Ledertalentene
  7. Karriere

Flere artikler

  1. Børre Lobekk er årets ledertalent 2020

  2. Benedicte Kristiansen (31) er «årets salgsleder»: Fra trange kår til direktør i børsnoterte Meltwater

  3. Oljefondssjefens seks råd til unge ledere

  4. Han var sentral da Fjordkraft gikk på børs. Nå er 31-åringen «Årets økonomistjerne»

  5. Netthandel driver gründerbedrift mot nye høyder