Silje Landevåg: - Jeg investerer med hjertet

Get Inspired-gründer Silje Landevåg blir medeier i det Trondheims-baserte investeringsselskapet Salvesen & Thams, som står bak blant annet Sabrura, Jordbærpikene og Big Bite.

Silje Landevåg solgte livsverket i fjor, nå er hun i gang som investor.

Skjalg Bøhmer Vold
  • Ina Vedde-Fjærestad
Publisert:

– Jeg investerer nå i et selskap som har levert god avkastning over mange år, og som har mange spennende selskaper med solide fremtidsutsikter i porteføljen, sier Landevåg som nå blir investor i selskapet som for få måneder siden kjøpte livsverket hennes, netthandelssuksessen Get Inspired.

– Jeg får med dette spredd risikoen i ulike bransjer, som industri, eiendom, restauranter og netthandel.

Salvesen & Thams, hvor Witzøe-familien er største eier, kjøpte i fjor høst store deler av den nettbaserte sportsbutikken Get Inspired.

Da hadde Landevåg bygget opp selskapet fra kjøkkenbordet hjemme, til en butikk med 70 ansatte og 400 millioner kroner i omsetning.

Det Trondheims-baserte investeringsselskapet er største aksjonær i blant annet restaurantkjedene Bit Bite, Jordbærpikene, Sabrura. I tillegg er det storaksjonær i Rørosmeieriene, samt flere industri og eiendomsselskaper i Trøndelag.

Les også

Witzøe-eid investeringsselskap kjøper seg opp i netthandelsuksess

Partene har ikke ønsket å gå ut med verdsettelsen av selskapet ved salget i høst, og vil heller ikke oppgi summen Landevåg nå går inn med.

– En modningsprosess

Etter kjøpet i høst ble det raskt klart at Salvesen & Thams ønsket Landevågs markedskompetanse til flere av deres porteføljeselskaper.

– Det har vært en modningsprosess, og jeg har hatt mange spennende samtaler med Bjørn Wiggen om veien videre, sier Landevåg.

Bjørn Wiggen er tidligere Orkla-topp, nå arbeidende styreformann i Salvesen & Thams.

– Det er et stort behov der ute for min kompetanse innen markedsføring, og spesielt innen bruk av nye kanaler som sosiale medier. Det var Bjørn som satt meg på tanken om at jeg faktisk nå kan investere i selskapene jeg jobber for, sier hun.

– Jeg har nå mulighet til å bidra til verdiskaping i ulike selskaper og samtidig lære om forskjellige bransjer. Jeg investerer med hjertet.

Landvåg er fortsatt en aktiv eier i Get Inspired med en eierandel på 20 prosent, samt en ambassadørrolle og en 40 prosent stilling hvor hun bistår markedsavdelingen med utvikling av markedsstrategier.

Skjalg Bøhmer Vold

Bidrar med digital kompetanse

I tillegg til å være medeier, vil Landevåg leies inn som konsulent til å bistå markedsavdelingen i selskapene i Salvesen & Thams sin portefølje.

Landevåg har allerede ansatt en innholdsprodusent som hjelper henne.

– De fleste som starter et investeringsselskap ville kanskje ansatt sin første person på økonomi, men min første ansettelse var en med markedskompetanse.

Akkurat nå bistår de markedsteamet i Jordbærpikene på sosiale medier.

– Målet er å gi dem verktøy, matriser og systemer. Vi er med på photoshoot og lager innhold som vi deler. Målet er at vi skal gjøre dem selvstendige innen seks måneder. Vi bidrar med kunnskap og får satt i gang noe bra som de kan drifte videre selv.

Restaurantkjeden Sabrura er et av selskapene under selskapet Bitastad, som er en del av Salvesen & Thams’ portefølje.

Odd Mehus

Vil investere mer

Investeringen i Salvesen & Thams blir Landevågs første som investor.

– Jeg er ikke ferdig utlært investor, men de siste årene har jeg tilegnet meg en solid kompetanse. Både som gründer, men også som bedriftseier i et vekstselskap i mange faser. Jeg har knyttet til meg et stort nettverk og lært meg å finne ut av det jeg trenger for å kunne lykkes, sier Landevåg.

Hun ønsker å gjøre ytterligere en investering i løpet av året i et selskap hvor hun kan være en aktiv eier.

Investeringsselskapet hennes, Do it with Passion by Silje, skal investere i allerede etablerte selskaper og delta som en aktiv eier gjennom å bidra både med kapital og med digital markedskompetanse.

I tillegg ønsker hun å gjøre direkte finansielle investeringer.

Reiseliv er en bransje hun følger tett.

– Nå har vi i lang tid handlet varer og ikke brukt penger på tjenester. Jeg tror det klør i fingrene til folk etter å komme seg ut, være sosial og reise. Selv om mange er hardt rammet, er de aller fleste i Norge kommet økonomisk godt ut av coronapandemien. Sånn sett har man også et budsjett å bruke når man først kan gå ut igjen. Jeg tror derfor på en ketchupeffekt for restaurant og reiselivet når dette er over.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Get Inspired
  2. e24profiler

Flere artikler

  1. «Nå må du komme i gang, ellers tar jeg ideen»

  2. Betalt innhold

    Nedringes av ivrige studenter: – Det er en voldsom interesse

  3. Betalt innhold

    Nesoddens «hemmelige» supergründer: Nå er Victor Henning klar for neste eventyr

  4. Betalt innhold

    Gründerdrøm? Slik gjør du deg attraktiv for investorer

  5. Betalt innhold

    Er den grønne bølgen over i aksjefond?