Sony sier opp 2.100 i smarttelefondivisjonen

Den japanske IT-giganten jobber hardt for å kutte kostnader, og det går ut over den divisjonen som står bak smarttelefonene.

TAPER: Sony jobber hardt for å kutte kostnader. Nå kutter de flere tusen i mobildivisjonen. Her er en reklame for deres Xperia i Tokyo.

Toru Hanai
  • Sigrid Moe
Publisert: Publisert:

Det er ikke nytt at Sonys mobildivisjon sliter. I september ble det kjent at de ville ta en nedskrivning tilsvarende 10,8 milliarder kroner for daværende regnskapsår.

Nedskrivningen relaterte seg til selskapets mobilvirksomhet, der forventningene til inntjening ble skrudd kraftig ned.

Resultatet for det påfølgende kvartalet redder inn litt, så det totale tapet i 2014 ble ikke like ille som ventet.

Kutter ansatte

Likevel ser Sony seg nødt til å kutte. Først ble det meldt at de skulle kutte 1.000 ansatte, nå kommer meldingen om at ytterligere 1.100 skal miste jobben, i et forsøk på å gjøre utgiftene mindre.

Les også

Apple og Samsung står likt for første gang på fire år

Alle jobbene forsvinner fra smarttelefondivisjonen.

Sony har ikke ennå offentliggjort det endelige resultatet for det siste kvartalet, fordi de ikke ennå har nøyaktige tall på hva hackingen av Sony Pictures har kostet dem.

Bedre resultat

I fjerde kvartal 2014 doblet driftsresultatet seg til 178,3 milliarder yen, rundt 11,3 milliarder kroner, og salgsinntektene steg med 6 prosent til 2,56 tusen milliarder yen.

Analytikere forventet et driftsresultat på 96,6 milliarder yen, og salg på 2,38 tusen millioner yen, ifølge Thomson Reuters.

Samtidig anslår de et netto tap på 170 milliarder yen totalt i 2014, tidligere har de anslått at tilsvarende tap skulle være på 230 milliarder yen.

Les også

Analytiker: Slik tjener Apple milliarder på lite lagringsplass

Men driftsresultatet for mobildivisjonen tror de vil ha et større tap enn de først anslo. De anslår nå at det vil være på 215 milliarder yen, mot 204 millioner yen, som de først anslo.

Det nåværende finansielle året ender 31. mars.

Markedsandel

Sony har lenge ligget langt bak Samsung og Apple i markedsandeler på smarttelefonmarkedet.

Da Apple offentliggjorde resultatet for fjerde kvartal 2014 ble det klart at Apple nå har tatt igjen Samsung i markedsandel.

Begge selskapene har nå en markedsandel på 19,5 prosent, og solgte 74,5 millioner smarttelefoner i fjerde kvartal.

Til sammenligning var styrkeforholdet i markedsandel 24,3 – 7,5 prosent i fordel Samsung bare for tre år siden.

Sonys markedsandel av det globale markedet ble i september i fjor anslått til å være rundt to prosent, mye fordi de er små i store markeder som i Kina og USA.

Les også

Apple og Samsung står likt for første gang på fire år

Les også

Sony-hackerne har publisert Snapchats hemmeligheter

Les også

Sony Pictures-topp går av

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Sony

Flere artikler

  1. Apple og Samsung står likt for første gang på fire år

  2. Android truet av aggressive konkurrenter

  3. Kraftig resultatfall for Samsung

  4. Nå eller aldri for Google

  5. Kinesiske smarttelefoner selger mer: Oppo har hatt en salgsvekst på over 90 prosent