Sykefraværet øker hos utmattede SAS-ansatte i Sverige

Har ikke tid til lunsj og drikker mindre så de skal slippe å gå på do, hevder svenske ansatte.

MER BORTE I FRA JOBB: SAS sine svenske ansatte rapporterer om økt sykefravær blant kabinansatte og piloter. De jobber lengre dager og har færre pauser etter at de ble enige om en ny kollektivavtale med ledelsen høsten 2012.
Publisert:

- Personalet betaler for den nye kollektivavtalen med sin helse. Den regulerer ikke arbeidstider og arbeidsforhold på en måte som er nødvendig for flybransjen. Konsekvensen er at våre kolleger ikke orker, sier Bente Ingebretsen i SAS svenske kabinforening til avisen Dagens Nyheter.

Sykefraværet blant både kabinansatte og piloter har gått opp blant SAS sine svenske ansatte siden den nye kollektivavtalen ble vedtatt da selskapet ble reddet fra konkurs i november i fjor, og innført i mars i år.

SAS' informasjonssjef, Knut Morten Johansen, vil ikke bekrefte det nøyaktige tallet ovenfor avisen, men sier det for det svenske kabinpersonalet ligger på drøyt 10 prosent. Han understreker at sykefraværet har steget gradvis fra august 2012.

Les også: Redusert underskudd i SAS

Spiser i krok med toalettbesøkende

Kabinpersonalet forteller om lange og harde dager. I den nye avtalen er det eksempelvis ikke satt av tid til lunsj, men det forventes i stedet at dette skal gjøres inn i mellom arbeidet.

- Om du mot formodning får tid til å spise, så skal du gjøre dette stående i et hjørne ved siden av der alle passasjerene går på do, sier en flyvertinne.

Andre forteller at de unngår å drikke særlig mye, slik at de ikke behøver å gå på toalettet i fly hvor toalettkøene ofte er lange.

Med de nye reglene jobber svenske kabinansatte opp til 13 timer, mot 10,5 timer tidligere.

Les også: SAS ansetter piloter

- Ingen registrert økning i Norge

De norske ansatte har den samme avtalen som sine svenske kolleger, men man det er ikke registrert noen økning i sykefraværet hos norske ansatte.

- Det har vært en svak økning de siste årene, men ingen akutt økning nå, sier Elisabeth Goffeng, leder i Norsk Kabinforening, til E24.

Hun sier de ansatte i Norge jobber mer enn tidligere, men påpeker at den nye kollektivavtalen med nye betingelser først ble implementert i april 2013.

- Man skal også huske at dette er kvinnedominerte arbeidsplasser som i utgangspunktet har noe høyere fravær, sier Goffeng.

Fagforeningslederen sier ergonomisk vanskelige forhold gir flere og tidligere belastningsskader hos kabinpersonale, og at luftveislidelser er vanligere på grunn av luftkvaliteten oppe i kabinen.

SAS opplyser til E24 at det danske sykefraværet i mai var på det laveste nivået på tre år, mens det i Norge har vært «en veldig god nedadgående trend», ifølge Johansen.

Les også: Store kutt for SAS-ansatte: Dette må de ofre

- Tar dette på stort alvor

- Vi tar sykefraværet på stort alvor og jobber med dette sammen med fagforeningene, sier informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, i en kommentar til Dagens Nyheter om det svenske sykefraværet.

Han opplyser samtidig at selskapet tar inn ekstra arbeidskraft på timesbasis for å ha god bemanning på sommerens nye linjer og det økte antallet avganger.

Bente Ingebretsen i den svenske kabinforeningen påpeker imidlertid at arbeidsbelastningen for de kabinansatte ikke vil endres av dette.

Les også: SAS kjøper nye fly for 20 milliarder

Mener det går utover sikkerheten

Mest bekymringsfullt fra et passasjer-synspunkt er kanskje årsakene til økningen i det svenske sykefraværet.

Antallet sykmeldinger som skyldes utmattelse, ikke sykdom, går nemlig også opp.

- Vi er ikke her primært for å servere kaffe,vi har ansvar for sikkerheten ombord. Nå gjør man det som går på rutine, men orker ikke noe mer. Jeg vet ikke hvordan jeg ville reagere i en alvorlig situasjon, sier en flyvertinne til den svenske avisen.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no