12 ledertips du ikke klarer deg uten

Skal du lede i 2010 bør du følge disse 12 tipsene, mener Wall Street Journal.

DETTE MÅ DU VITE: Finansavisen Wall Stree Journal mener at det er 12 ting ledere bør gjøre for å holde tritt med utviklingen post finanskrisen.
  • E24
Publisert:

Å lede etter krisen har blitt en helt annen "kopp med te" enn det var før.

Det har gjort at det anerkjente finansavisen Wall Street Journal (WSJ) har laget en guide til ledelse post finanskrisen, kalt "The Wall Street Journal Essential Gudie to Management".

Behovet for en guide er definitivt til stede, mener WSJ og viser til verdenssjefen i konsulentselskapet McKinsey & Cos ord:

- Vi opplever ikke bare en ny runde i businessyklusen, men en restrukturering av den økonomiske ordenen, sier Ian Davis til nettstedet.

WSJ har lett høyt og lavt, lånt fra de beste lederekspertene i verden, og brukt egne reporteres erfaringer.

Resultatet ble 12 punkter som er helt avgjørende for å lykkes som leder i 2010 - og fremover:

1. Vær fleksibel

Du må være forberedt på å endre mål og strategi hyppigere enn før, og du må ha en organisasjon som kan snu seg raskt om det kreves.

2. Sluk kunnskap

"Ledere må ha "hodet mot bakken" for å høre forandringene når de kommer". Som leder bør du finne stadig nye kilder for informasjon, og du oppfordres til å gjøre som Procter & Gamble-sjefen, som krever at sjefene skal ut i felten og lytte til brukerne av produktene deres.

3. Vær (litt) ydmyk

Det nytter ikke å late som du har svaret, fordi du oftere vil ende opp med å ikke ha det enn med at du faktisk har det. Du må lytte til medarbeidere, kunder eller andre som er tettere på markedet som er i endring.

4. Kommuniser

Du må rette fokuset utover organisasjonen og innse at du i stadig større grad enn før også en talsmann utad. Da må du kunne stole på støtten fra de rundt deg.

5. Ta høyde for uforutsette faktorer

"I en tid med økende usikkerhet så har de som klarer å forestille seg det utenkelige en fordel". Det å ha kontanter og andre ressurser for hånden i tilfelle krise blir også stadig viktigere.

6. Vær proaktiv

Gjør noe allerede i dét du ser et problem er på vei, og gjør det raskt.

7. Insister på åpenhet

I en verden som stadig endres og hvor usikkerheten er stor, er det avgjørende at alle i organisasjonen er "brutalt ærlige". Alle må også få vite hvor de selv og ting står til en hver tid.

8. Vær involvert

Dette er ikke tiden for å gjemme seg på kontoret. Det er avgjørende at du blir sett ute blant dine ansatte, både for å gi dem trygghet og for å få med seg hva som skjer.

9. Hold organisasjonen flat

Det var en god idé, men nå er det avgjørende: "Du kan ikke ha nivåer med byråkrati mellom deg og det som skjer. Det vil garantere at du vil reagere for sakte".

10. Dyrk allsidighet

Det har aldri vært viktigere å dyrke frem folk som kan mye forskjellig, og som kan trå til i andre sammenhenger når det kreves.

11. Vurder teamet ditt

Du må kontinuerlig vurdere medarbeiderne dine og forsikre deg om at du forfremmer og tar vare på de beste - du har ikke råd til å ha med dødvekt.

12. Bruk dømmekraften din!

"Banksjefene som overlevde krisen var ikke de med de mest sofistikerte risikomodellene, men de som beholdt hodet kaldt", skriver WSJ.

Les flere nyheter på E24 Jobb

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Toppledere med kriseerfaring: Slik leder du i coronakrisen

  2. - Forstå faget du skal lede

  3. Betalt innhold

    Hvorfor nye sjefer bør være redde for raske endringer

  4. Betalt innhold

    Tre tips for å lede når fremtiden er usikker

  5. Betalt innhold

    Hvorfor ledere må lære seg å skynde seg langsomt