– Mange ledere tenker for smått om bærekraft

Ledere trenger ikke være idealister for å satse på bærekraft, sier investor Erik Osmundsen. Han er også fagekspert når E24 kårer «Årets bærekraftsleder» i Ledertalentene.

Erik Osmundsen er partner i investeringsselskapet Verdane, som blant annet har et eget bærekraftsfond.
Publisert: Publisert:

– Bærekraft er på agendaen i de fleste styrerom og ledergrupper nå. Men mange ledere tenker for smått når de går i gang med bærekraftsarbeidet.

Det sier tidligere konsernsjef i Norsk Gjenvinning, Erik Osmundsen. Han er i dag partner i investeringsselskapet Verdane, som blant annet har etablert bærekraftsfondet Idun – som når det ble lansert ble beskrevet som Europas største i sitt slag.

Osmundsen er også E24s fagekspert for bærekraft, en av underkategoriene i årets utgave av E24s Ledertalentene-kåring, som arrangeres i samarbeid med Mercuri Urval.

I fjor var det Easee-gründer Jonas Helmikstøl som vant tittelen «Årets bærekraft».

Har du tips til kåringen av Årets ledertalent 2022, send inn ditt tips her før tirsdag 9. august!

Men hva er en god bærekraftsleder? Og hvordan sette i gang en bærekraftssatsing som gjør en forskjell?

Tenker for smått

– Noen lager lange sjekklister med bærekrafttiltak, og ser for eksempel på hvor de kan kutte utslipp i egen virksomhet, beskriver Osmundsen.

Det synes han er vel og bra. Men går de et skritt videre og ser på forretningsmulighetene i det grønne skiftet, mener han det også kan gi selskapet økt konkurransekraft.

– Bærekraft bør stå helt sentralt i strategiarbeidet i selskapet, sier Osmundsen, og forklarer:

– Det handler om å tenke igjennom hva selskapet kan bli best på, hvor man virkelig kan gjøre en forskjell. Da har det større effekt på bærekraftsmålene, samtidig som man posisjonerer selskapet for videre vekst, sier han.

Les også

Ledertalentene 2022: Tipsfristen går ut tirsdag 9. august

Føler seg dumme

– Mange ledere er flaue over at de ikke kan mer om bærekraft. De føler seg litt dumme når temaet kommer på bordet. Det kan i seg selv stå i veien for å ta tak i dette.

Det sier Beate Nossum, som er grunnlegger og partner i Footprint, et rådgivningsselskap innen grønn omstilling.

Beate Nossum, grunnlegger og partner i Footprint.

Hun mener det ikke er å forvente at ledere og ledergrupper sitter med all kompetansen bedriften trenger på dette feltet.

– Men det er viktig å erkjenne at man ikke kan det godt nok og sette av ressurser til å ta tak i det på en ordentlig måte, sier hun.

Mange selskaper som tar kontakt med Footprint ber nå om hjelp til å forstå nye reguleringer og krav på bærekraftsområdet, som den nye Åpenhetsloven og EUs taksonomi.

– Kravene bedriftene må forholde seg til endrer seg raskt. Mange ledere strever med å forstå hvordan det vil påvirke bedriften i et fem til ti-års perspektiv, sier hun.

Styrker innovasjon

– Hva kjennetegner en god bærekraftsleder?

– En god bærekraftsleder er en leder som forstår hva som skjer rundt bedriften og hva det grønne skiftet betyr for dem. Det handler både om endringer i reguleringer og markeder, og nye forventninger fra forbrukerne og potensielle ansatte, sier Nossum.

Nossum mener ledere ikke kan lykkes med innovasjon uten å forstå bærekraft.

– Det henger tett sammen. De som ikke tenker bærekraft i innovasjonsarbeidet vil ikke være lønnsomme på lang sikt, sier hun.

«Business as usual» mest risikabelt

– Hva er den største feilen ledere gjør når de skal satse på bærekraft?

– Mange tar for lett på det og gjør ikke grunnarbeidet godt nok. Hvis man ikke har kartlagt egne utslipp og påvirkning, kan bedriften ende opp med tiltak som har liten effekt, sier hun.

Hun anbefaler å starte med å gjøre opp status for hvor selskapet står i forhold til bærekraftskravene som vil gjelde fremover og hvor de har det største klimaavtrykket i dag. Deretter bør man lage en plan som skisserer tiltakene man skal iverksette.

Hun mener mange undervurderer risikoen ved å holde på som før.

– Lederne som tar størst risiko i dag er ikke de som går foran, men de som har «business as usual» som forretningsstrategi, sier hun.

Trenger ikke være idealister

Erik Osmundsen advarer mot å tenke på bærekraft som en utgiftspost.

– Tvert imot kan det bidra til at du tar markedsandeler og øker marginene dine. I tillegg vil det skape høyere motivasjon hos de ansatte og tiltrekke nye talenter, sier han.

Derfor mener han ledere ikke trenger å være idealister for å satse på bærekraft.

– Må ledere noen ganger være villige til å fire på krav til lønnsomhet for å ivareta bærekraftshensyn?

– Det vil selvfølgelig i enkelte tilfeller være sånn. Men jeg vil heller snu på det og si at en real bærekraftssatsing gir muligheter for store konkurransefortrinn, sier han.

Les på E24+

Ansette for første gang? Her er fem ting du må huske på

Publisert:
Gå til e24.no