Tre tips for å unngå jobb i ferien

Tre av ti ledere forventer at de ansatte er tilgjengelige på telefon eller mail hvor som helst, når som helst.

Det kan være en ide å skru av epostvarslingen på mobiltelefonen hvis man er på ferie.
  • Maria Amelie - Teknisk Ukeblad
Publisert: Publisert:

Ledere innen IT, teknologi og telekom er de mest kravstore.

Nær halvparten av lederne forventer at du er tilgjengelig når som helst. I helse-, sosial- og omsorgssektoren er det bare 17 prosent som forventer det samme.

Det viser den nyeste «Proffice Arbeidsmarkedsanalyse» som hadde sin hovedfokus på hvordan det påvirker hverdagen at vi er alltid online.

- Vår hypotese var at den nye digitale hverdagen gjør at jobb og fritid i mye større grad enn tidligere går inn i hverandre. Svarene vi har fått bekrefter langt på vei dette, sier direktør i Proffice Norge, Stein Andrè Haugerud.

Les også: Fem tips til deg som vil bli sjef

Det er lederen som har ansvaret

Even Bolstad, leder for HR-Norge sier at det er en lederoppgave å sørge for at du får ferie.

- Ferie skal være sammenhengende avbrekk basert på forskning og ferieloven. Ferieloven er en juridisk rettighet for den enkelte og samtidig en plikt for arbeidsgiver. Derfor er det en lederoppgave å sørge for at arbeidet er organisert på en måte som verner den enkelte i ferietiden – også de som ikke har vett til å verne seg selv.

Han sier at av og til er det greit at man blir kontaktet på fritida eller under ferie, men det må være innenfor rimelighetens grenser.

- Kunnskapsmedarbeidere jobber med komplekse problemstillinger, og gjerne sammen med flere. Mange har god lønn og stort ansvar, samtidig som de ikke er så vanskelige å erstatte når de er borte. Noen deler av prosjekter går uavhengig av om de er på ferie. Da er det i den enkeltes interesse å være delvis påkoblet.

Bolstad legger til at det ikke greit dersom dårlig lederskap går ut over feriekvaliteten til den enkelte, og man tvinges til å være på hele tiden.

Les også: Sjøfolk jobber 700 timer mer enn oljearbeidere i 2-4-ordning

1. Avklar på forhånd

Bolstad har flere råd til lederen og medarbeideren om en skal ta ferie. Det første rådet er at man må være realistisk til egen viktighet.

- Verden går faktisk videre selv om du ikke er der. Eller som det sies: «Stikk fingeren ned i vannet, trekk den langsomt opp og se hvor stort hullet er».

Bolstad anbefaler deg som skal ta ferie å avklare forventinger og hvordan dere skal kommunisere i den perioden.

- Avklar også forventning til respons. Er det sms, telefon eller epost som gjelder? Å bruke en halvtime i ny og ne for å lese seg opp på mail og svare på det man vil er noe helt annet. Å sende mail til noen som er på ferie er helt greit. Men ikke skap grunnlag for at den i andre enden føler forventningspress om å svare dersom ikke det er strengt nødvendig, sier Bolstad.

Les også: En av tre ingeniører måtte jobbe i ferien

2. Skru av push-funksjoner

Det kan være en ide å skru av epostvarslingen på mobiltelefonen hvis man er på ferie.

- Om du vil koble deg på, så sett av en tid som er styrt av det du gjør og dem du er sammen med på ferie - ikke av jobb. Vær selektiv med når, hvor og fra hvem du tar imot samtaler. Er det viktig, legger de igjen beskjed eller sender SMS, sier Bolstad.

Enkelte velger å ha en fraværsmelding på epost. Bolstads råd er å ikke invitere folk til å ringe deg eller sende melding hvis det haster i en slik melding.

- Dersom du opplever at noen kontakter deg uten at det er nødvendig, er det faktisk lov å be dem om å sende en mail eller kontakte noen andre som er på jobb. De fleste aksepterer og lærer av det, dersom det formidles på en hyggelig, konstruktiv måte.

Les også: Dette bør du spørre om på jobbintervjuet

3. Vær rettferdig

Det siste rådet som lederen i HR-Norge kommer er – alt med måte.

- Har du høy lønn, stor fleksibilitet og tidvis bruker arbeidstiden til private gjøremål, er det ikke helt urimelig å strekke seg litt ekstra når virksomheten har et problem. Det gjelder også i ferien. Men alt med måte.

Han påpeker at det hvis virksomheten forventer stor fleksibilitet av sine ansatte, er det rimelig å forvente at dette blir kompensert gjennom lønn, fleksibilitet eller på en annen måte.

Les også:

Hollywood-stjerner og millardærer satser på Silje

Per (80) har jobbet som sivilingeniør i 56 år i samme firma

Tre trinn til høyere lønn

Saken ble opprinnelig publisert på tu.no

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Ny forskning: Derfor dropper flere hjemmekontor

  2. Så mange sjefer forventer at du jobber utenfor jobben: Roper varsko om det «skjulte arbeidet»

  3. - Skremmende at så mange ikke har ferie når de har ferie

  4. Ledertalentene om å slappe av: - Ikke vær tilgjengelig hele døgnet

  5. To av tre ledere har ansatte de vil bli kvitt