FOR KONKRET: Stillingsannonsenes store feil er at de lister opp oppgaver og plikter, skriver E24s spaltist.

Kommentar

Kommentar: Feilen med stillingsannonser

Dagens stillingsannonser er modne for revitalisering. I stedet for en lang oppramsing av hva kandidater skal gjøre, bør man heller si hva virksomheten ønsker å oppnå.

  • Hans Petter Stub
    Hans Petter Stub er partner i kommunikasjonsbyrået Whydentify, og en ledende eksperter på «employer branding»
Publisert:

De aller fleste stillingsannonsene man leser her til lands inneholder lange lister over oppgaver og plikter den potensielle medarbeideren skal utføre. Logikken bak er at en slik oppramsing gir kandidaten en god forståelse for hva han/hun skal gjøre, som igjen gir et beslutningsgrunnlag for å søke eller ikke.

En slik lang liste over oppgaver har dog minst to ulemper. For det første er den veldig begrensende og for det andre er det så fjernt fra moderne ledelsesteori det går an å komme.

Man utelukker en hel rekke søkere ved å være svært spesifikk på både bakgrunn og hvilke oppgaver kandidaten skal utføre. Tar man utgangspunkt i hvordan dagens medarbeidere løser oppgaven når man skriver stillingsannonsen, er det sannsynlig at man får en blåkopi av dagens ansatte. Da får man også mer av det samme når det kommer til resultater. Ligger ikke listen høyere? Har det ikke skjedd store nok endringer i bransjen din til at du ønsker nye koster?

Ved å være såpass detaljert mister man muligheten til å bli utfordret på hvordan oppgavene kan løses og går glipp av store muligheter for innovasjon. Når vi ser hvilken verdi mangfold tilfører virksomheter, både i form av kjønn og alderssammensetning men også bakgrunn og erfaring, så er det en ulempe å ikke åpne opp for nye impulser. Ber du om en hammer, så får du en hammer. Men er målet til virksomheten egentlig å slå ned en spiker, eller kan ting løses på en annen måte?

La gå, skal du ha en kirurg er det fint om han/hun kan kirurgi, men i en rekke andre stillinger vil det være gunstig å heller anskueliggjøre målet som skal nås snarere enn hvordan man skal nå det målet.

«Micro management» er det svært få ledere i Norge som bedriver, og godt er det. Autonomi er en av de viktigste driverne for motivasjon, dermed er det lurt å ikke fortelle medarbeidere ned til hver minste detalj hvordan de skal utføre sine oppgaver.

Som Steve Jobs sa det: Det er ikke fornuftig å ansette dyktige folk og så fortelle dem hva de skal gjøre. Bedre å ansette dyktige mennesker og la dem fortelle oss hva vi skal gjøre.

Dagens stillingsannonser er dog eksempler på nettopp slik detaljstyring. Om du ikke vil drive micro management i hverdagen, hvorfor skal du gjøre det i stillingsannonsen? Er det lurt å legge en demper på fantasien og innovasjonsevnen til medarbeiderne allerede før de har startet i jobben?

Et godt alternativ er heller å beskrive hvilket mål det er virksomheten skal nå eller en utfordring man strever med. Søknaden kan være et svar på hvordan kandidaten kan tenke seg å angripe oppgaven. Det vil sannsynligvis gi et langt bedre inntrykk av om kandidaten er egnet for stillingen sammenlignet med et nokså generisk søknadsbrev som svarer på akkurat det dere ber om. Søknadene vil nok også være langt mer interessante å lese.

Hvem tør å bryte normen med dagens stillingsannonser og heller vise til hva man skal oppnå snarere enn hvordan kandidaten skal jobbe? Jeg er ikke i tvil om at de som er først ute, vil høste mye av å prøve noe nytt.

Les også

De åtte rekrutteringssyndene

Les også

Nær 500 søkte på én stilling som resepsjonist

Les også

Mads (25) la ut «omvendt» jobbsøknad

Her kan du lese mer om

  1. Arbeidsliv
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Allerede nå kan en algoritme avgjøre din karriere

  2. Mobil rekruttering – vi sover ennå

  3. Kommentar: Fem krav til moderne rekruttering

  4. Annonsørinnhold

  5. Ansetter 50 uten å stille spørsmål

  6. Disse egenskapene kjennetegner dyktige ledere