Ledertalentene 2017

Ledertalentene: – For noen blir den nye personvernloven dramatisk

Den nye personvernloven kan bli en nøtt å knekke for markedsføringsbedrifter, skal vi tro fagperson Anne Britt Berentsen

NYE LOVER: Regjeringen innfører strengere krav til finansforetakene om markedsføring av forbrukslån.

Foto: NTB scanpix
  • Martin Hagh Høgseth
Publisert:

Dersom man bruker de nye personvernlovene som innføres ved nyttår riktig, vil det kunne skape et fortrinn mener markedsføringsekspert Anne Britt Berentsen.

– Det blir viktig at den enkelte virksomhet setter i gang med en kartlegging av konsekvensene av den nye loven. Disse vil sikkert variere mellom virksomhet og bransje, sier Berentsen som anbefaler bedrifter komme raskt i gang for å skape konkurransefortrinnet.

De senere årene har automatisering av annonsering og markedsføring blitt stadig vanligere, i form av Google og andre tjenester som gjør dette. Berentsen stadfester at man som aktør er avhengig av å oppfylle lovkravene. Det vil kunne gi en «opprydning» av virksomheter som gjør eller ikke gjør det.

– Det er klart at for noen blir det dramatisk. Samtidig tror jeg at kunder ønsker dialog så lenge de vet at personopplysningene håndteres i henhold til lover og regler og budskapene er relevante og skaper verdi for dem, sier Berentsen til E24.

For andre år på rad har Anne Britt Berentsen tatt på seg oppdraget med å være fagperson i kategorien «Årets markedsfører» i Ledertalentene 2017.

FAGPERSON: Anne Britt Berentsen er fagperson i kategorien «årets markedsfører» i Ledertalentene 2017.

Foto: Posten Norge

Berentsen har blant annet toppledererfaring som administrerende direktør i Egmont Hjemmet Mortensen. I dag innehar Berentsen en rekke styreposisjoner.

Fjorårets vinner av «årets markedsfører» var Lone Holme Borge, som er avdelingsleder for eksterne plattformer i forretningsområdet digital utvikling i Gjensidige.

Tips oss!

E24 er sammen med rekrutteringsselskapet Boyden gått i gang med Ledertalentene 2017, dette er niende gang kåringen gjennomføres.

Les mer om Ledertalentene her!

Kjenner du en dyktig person innenfor næringslivet, som er under 35 år (født etter 1.1.82), som har beslutnings-, personal-, og/eller resultatansvar, da vil vi gjerne at nettopp du tipser oss. Du kan sende inn ditt tips ved å bruke dette tipsskjemaet.

Anne Britt og de andre fagpersonene i kåringen trenger din hjelp. Berentsen håper mange sender inn sine tips.

– La oss få frem de unge dyktige lederne innen markedsføring som kan være til inspirasjon for andre! Så ikke nøl med å tipse oss om gode kandidater. Vi ser frem til å «ta dem imot», oppfordrer fagpersonen.

Her kan du sende inn din kandidat!

Tips til unge ledere

I forbindelse med Ledertalentene setter E24 søkelyset mot unge ledere. Berentsen har tips til unge markedsføringsledere. Etter hennes erfaring er det viktig å være genuint opptatt av å forstå markedet du opererer i, kundene du henvender deg til og hvordan du skal skape en god dialog med dem.

– Vær nysgjerrig på å benytte nye plattformer som er relevante for målgruppen, tenk kreativt og gjerne utfordre «gamle sannheter». Vurder fortløpende om virksomheten leverer relevante produkter og tjenester, har vi gode og relevante fakta og analyser som hjelper oss i den vurderingen, sier Berentsen

Det viktigste tipset er derimot noe som går igjen i alle bransjer.

– Dette klarer du ikke alene. Som leder må du få med deg organisasjonen med mål om å skape en felles forståelse og plattform for hvem dere er og hvilken verdi som må leveres til kundene til enhver tid, forteller hun.

Send oss ditt tips om et ledertalent her!

– Kunden blir mer nådeløs

De siste årene har verden gjennomgått en teknologisk revolusjon som mange mener bare vil gå raskere i årene fremover, for markedsføringsledere innebærer det blant annet at man kan stole mindre på kunden skal vi tro Berentsen.

– Kunden blir stadig mer nådeløs og mindre lojal. Tilgjengelighet av informasjon, ytringer i media og ikke minst sosiale medier sørger for dette, forteller Berentsen.

Ifølge Berentsen betyr dette at MNA som leverandør av et produkt eller en tjeneste må være krystallklar, konsistent, relevant og levere over tid.

– Endringene i samfunnet og i ny teknologi mener jeg stiller enda høyere krav til å være markedsorientert. Du Må vite hva som skjer i markedet på konkurrentsiden, hvor også nye aktører kan komme fra sidelinjen og endrer «spillereglene», sier hun.

Hjelp topplederne å finne årets ledertalent

Berentsen trekker fram Google, Facebook og Amazon som gode eksempler på slike bedrifter.

– På den ene siden er dette krevende, samtidig er min erfaring at ny teknologi gir fantastiske muligheter til å bli langt mer treffsikker blant annet gjennom en god og tett dialog med dine kunder i utviklingsarbeidet. Brukt riktig kan dette gi deg unike fortrinn og styrket konkurransekraft, forteller hun.

– Digitale kanaler blir viktigere og viktigere

Stadig flere kutter i markedsføringsbudsjettene til tradisjonelle kanaler som TV, aviser og magasiner, nå er det stadig mer digital annonsering hvor annonsene tilnærmet følger etter deg, men er dette lurt?

Berentsen mener det er avhengig av hvilke tjenester og produkter du tilbyr og hvem du skal nå.

Les også

DNB-direktør: – Må forstå fremtidens business

– Dokumentasjon er klar på at skal du nå de unge treffer du ikke disse på lineær tv, men på digitale plattformer. Derimot, de godt voksne treffer du fortsatt der, sier Berentsen.

Hun mener kontekst her er svært viktig, og at det finnes gode eksempler på nisje printprodukter som står seg godt som annonsemedium.

– Dette gjelder for eksempel helgemagasiner, både internasjonalt og i Norge. Marketingmiksen må vurderes i forhold til hvem du skal nå, hvor og i hvilken situasjon, sier hun før hun legger til.

–Men, at digitale kanaler blir viktigere og viktigere er det ingen tvil om, stadfester hun.

Les også

– Vårt fokus er ikke å tjene penger

Les også

– Timingen er veldig avgjørende

Les også

– Omstilling er den nye normalen

Her kan du lese mer om

  1. Ledertalentene 2017
  2. Markedsføring
  3. Næringsliv
  4. Sosiale medier
  5. Teknologi
  6. Ledertalentene
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. – Du må våge å ta beslutninger

  2. Skynd deg å tipse - du har ut uken på deg!

  3. Hjelp disse med å finne årets ledertalent

  4. Annonsørinnhold

  5. Skynd deg å tipse! Bare én dag igjen!

  6. – Ledertalenter må forstå fremtidens business