Ledertalentene 2012: Datanerder er ikke som andre ledere

Kim Daniel Arthur fra Tromsø lever alle datanerders drøm som leder for EAs spillsuksesser i Japan.

NORSK SAMURAI I JAPAN: Kim Daniel Arthur (32) bor og jobber i Japan, og lager spill til mobiltelefoner og sosiale nettverk for arbeidsgiveren Electronic Arts (EA).
Publisert:

Kim Daniel Arthur (32) programmerte sitt første spill som seksåring. Han var med å starte spillselskapet Playfish, før det ble solgt til spillgiganten Electronic Arts (EA) for flere milliarder kroner.

Nå bor Arthur i Japan der han jobber som studiosjef i selskapet som kjøpte Playfish, EA. Der bygger han opp team - målet er å lage fremtidens spill.

Kim Daniel Arthur er datanerden i E24s Ledertalentene 2012, og er på topp ti-listen over Nord-Norges største ledertalenter.

- Nerden i meg har helt klart påvirket meg i mine forskjellige roller som leder i spillindustrien, sier han til E24.

Fordeler og ulemper

32-åringens over normalt store interesse for dataspill og alt elektronisk gjør at han kalles nerd, noe som har fordeler og ulemper.

- Positivt har det gjort meg ekstremt dedikert og motivert for spillene vi lager, noe som smitter over på andre.

Detaljkunnskapen om spillene gjør at han kan sparre med alle i teamet når det oppstår vanskelige situasjoner.

- Negativt har det gjort at jeg ofte går litt vel mye i detalj, noe som gjør at jeg kan virke kontrollerende og glemmer å la kollegene få spillerom til å føle eierskap og ta egne avgjørelser, sier Arthur.

Her er Årets ledertalent i Nord-Norge

Bygde «flatt» Kina-team

Som 26-åring reiste Kim Daniel Arthur til Kina. Der fikk han i oppdrag å bygge opp et team på 60 personer gjennom en periode på fem måneder.

- Det var utrolig artig og lærerikt. Jeg måtte gjøre alt fra små ting som å gjøre intervju med kandidater som ikke snakket et ord engelsk, til det å jobbe rundt det korrupte kinesiske systemet, sier han.

Arthur mener også han lykkes med å endre en asiatisk arbeidskultur som er tuftet på autoritet og hierarki.

- Vi fikk til en veldig åpen og flat kultur, noe som ikke er vanlig i Kina. Det ble en arbeidsplass hvor folk kunne vokse og delta på en helt annen måte enn de var vant med fra andre kinesiske selskap. Det var veldig fint å kunne få til både en slik kultur samtidig som vi leverte resultat.

- Jeg lærte nok mer på det året enn de fem tidligere. Det kan være det gjelder i andre bransjer enn spillbransjen, men jeg har oppnådd de beste resultatene ved å ha en flat, åpen og inkluderende approach, på samme måte som i Europa og USA.

Personlighet bestemmer

Arthur tror ikke det finnes noen fasit på hva en god leder er. Han tror heller at godt lederskap kommer innenfra.

- Det er mange måter å være en god leder på. Jeg tror at man i sin rolle som leder blir i all hovedsak drevet i det daglige av sin personlighet og verdier.

- Man kan bruke verktøy, modeller og erfaringer for å hjelpe og ta avgjørelser og styre sitt arbeid, men i bunn og grunn drives man av sin personlighet, sier Arthur.

- Dra til Asia

EA-sjefen anbefaler Asia som arbeidsplass for andre nordmenn, selv om det kan by på utfordringer.

- På grunn av språk og kulturforskjellene må man litt «back to basics», det blir mye kroppspråk og fokus på enkel og klar kommunikasjon. Man kan ikke falle tilbake på de vanlige mønstrene man opplever hjemme eller i andre vestlige land, noe som gjør at man bruker mye mer tid på å sette seg inn i hva folk tenker, hvordan de tenker og hva som trigger dem.

- Som leder er det mange flere variabler når man jobber som utlending i Asia, og spesielt i Japan, noe som gjør utfordringen større. Man vokser mye på det.

For på innsiden er vi like, mener Arthur:

- Når man klarer å bryte gjennom de sosiale og kulturelle formalitetene som ligger rundt de østlige kulturene, og kommer ned til mennesket i det hele, så er vi ikke så forskjellig. Vi motiveres av mange av de samme tingene; vi trenger mål; vi trenger ros; vi trenger å bli sett.

En lite ensartet gjeng er også en viktig faktor for å lykkes i den internasjonale spillindustrien.

- Man står bedre styrket som team ved å ha en bredere kulturell bakgrunn å lage produkter til et voksende internasjonalt marked, sier Arthur.

Ingen lederambisjoner

Til tross for at Arthur har hatt lederansvar siden han var 20 år, har han aldri har vært drevet av lederambisjoner. Å lage et godt produkt og få gode opplevelser har alltid vært drivkraften.

- Det er det som driver meg mest nå som leder, å kunne gi andre muligheter til å få oppleve å lage spill. Mulighetene jeg har fått hos mine tidligere ledere, ønsker jeg nå å kunne gi til andre.

- Blir du rik av dette?

- Da vi solgte Playfish til EA i 2009, var det helt klart livsendrende økonomisk sett. Det var en ganske syk opplevelse for en liten datanerd fra Tromsdalen.

- Hvordan er japansken?

- Watashi wa Samurai desu!

«Jeg er en samurai. Dø», betyr det, og uttrykket har kultstatus i spillverdenen.

Nerd først, deretter leder, med andre ord.

LES OGSÅ:

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om