– Vil vi noen gang gå tilbake til «business as usual»?

Hva skal til for at du og din bedrift skal vokse i årene som kommer?

  • Kimberly Mathisen
    Kimberly Mathisen er administrerende direktør i Microsoft Norge.
Publisert: Publisert:
I sjefsstolen
Hver mandag deler noen av Norges fremste næringslivsledere og gründere erfaringer og tanker fra sin karriere og hverdag. Teksten gir uttrykk for skribentens holdning.

Hvordan skal du lede, og har du det som trengs for å kunne beholde din nåværende livskvalitet fremover?

Hvor vil jeg med dette? Er det svar på et «million dollar question» jeg er på jakt etter? Nei. Jeg tenker mer på de mulighetene som ligger foran oss. De mulighetene vi må gripe for å sikre vekst i norsk økonomi de neste tiårene. 

Les også

Den nye hverdagen krever en ny type ledelse

De harde fakta

Perspektivmeldingen (ja, du leste riktig) legges frem for Stortinget hver 4. år og den sier mye om utfordringene norsk økonomi står i de neste 40 årene. De harde fakta er at vi får færre yrkesaktive bak hver pensjonist, utgiftene til staten vil gå opp uten at inntektene øker like mye. I tillegg skal vi gjennomføre det grønne skiftet. Utviklingen viser at de aller fleste av Norges små og mellomstore bedrifter har liten eller tilnærmet null vekst. Da sier det seg selv at vi må ta grep. Jeg tenker at vi må gå fra «forvaltning» mot «innovasjon.»

Noen var bedre stilt da pandemien traff

Det siste året har vist oss at vi kan ta grep, når vi må. Vi har hørt det igjen og igjen at bedrifter som allerede hadde startet sin digitale transformasjon sto bedre stilt til å kunne respondere kjapt når verden var så uforutsigbar som den var da pandemien traff oss. De var forberedt, og hadde verktøy og plattformen til å kunne skifte til hjemmekontor og «remote work». Flere av disse bedriftene blomstrer i dag og de tilpasser seg raskere enn noen gang. 

Les også

Hvordan ser dagen din ut?

Hva sitter vi igjen med?

Vil vi noen gang gå tilbake til «business as usual» igjen? Er det sånn at du og dine ansatte løper av sted for å sitte på kontoret fem dager i uken? Har dere gått tilbake til «gamlemåten» å jobbe på eller har dere lært noe? 

Vi er nødt til å lære av det halvannet året som har vært! Vi må øke kompetansen blant våre ansatte betraktelig, og vi må gjøre det for å virkelig kunne bli innovative. Vi må sette læring på kartet og bygge en læringsbasert kultur. Vi må gå fra å være en «know-it-all» til å bli et «learn-it-all» i stedet. Det er på tide å børste støv av empatien, for det er fakta at empati pluss nysgjerrighet, fostrer innovasjon. 

Du trenger en «ledestjerne»

Mange spør meg ofte hva jeg tenker er den «riktige» organisasjonsstrukturen. Jeg tror struktur kan brukes til å fjerne hinder, hjelpe flyten i selskapet og rive ned siloer, men den gjør oss ikke mer innovative. Det er langt mer som kreves for å bli innovativ. Du må ha et «Purpose» og noe du kan kalle din «ledestjerne», som gir inspirasjon og mening og som kan oversettes til tydelige mål. Du må jobbe med kultur som blant annet betyr å få på plass riktige mennesker og incentiver, samt vilje til å gi slipp på følelsen av å ha kontroll, og i stedet bli langt mer kunde- og datadrevet for å kunne lykkes med innovasjon. 

Tilbake til nine to five?

Administrerende direktør i Microsoft, Satya Nadella, pleier å si at «our industry does not respect tradition – it only respects innovation”. Så hva blir det til? Skal du fortsette å skaffe deg de beste folkene uavhengig av hvor de bor? Skal du sikre en bred læringskultur og legge til rette for at folkene dine har tid til å lære? Eller skal du tilbake på kontoret fem dager i uka ... working nine to five?

Les også

Suksessgründerens beste tips: Slik lykkes du i sosiale medier

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. I sjefsstolen
  2. Innovasjon
  3. Microsoft
  4. Hjemmekontor
  5. Ledelse

Flere artikler

  1. Den nye hverdagen krever en ny type ledelse

  2. To gode og en dårlig grunn til å slutte med hjemmekontor

  3. Å dyrke den kollektive intuisjonen

  4. Hvor mange av oss leser og forstår egentlig det vi sier «ok» til når vi laster ned en ny app?

  5. Betalt innhold

    – Ledere bruker for lite tid på innovasjon