Rygge Airport må kjempe for å beholde ansatte

– Vi har en plan som vi kommer tilbake til, sier daglig leder Knut Johannessen i Rygge Airport om hvordan det nye selskapet skal klare å holde på flyplassansatte gjennom et halvt år uten trafikk.

MØTES MANDAG: Selskapet som vil forsøke å sikre fortsatt drift ved Moss Lufthavn Rygge, Rygge Airport, skal møte aksjonærene i dagens selskap mandag.

Foto: Vidar Ruud NTB scanpix
  • NTB
Publisert: Publisert:

Forrige uke ble det kjent at den private grupperingen Rygge Airport planlegger videre drift av Moss Lufthavn Rygge.

Storinvestor Olav Thon har invitert selskapet til sitt kontor mandag klokken 10 sammen med de andre hovedaksjonærene i Rygge sivile lufthavn.

– Vi ser fram til møtet med spenning og forventning, sier Johannessen.

For selskapet blir det en utfordring å beholde så mange som mulig av dagens ansatte fram til trafikken eventuelt tar seg opp igjen. Normalt planlegger flyselskapene sine ruter et halvt år i forveien.

I mellomtiden er det travle dager for kontoret som Nav har etablert på flyplassen. Flere har allerede skaffet seg ny jobb, og mange er i ferd med å søke.

– Det er av stor verdi for oss å kunne overta en eksisterende organisasjon, der de ansatte har de nødvendige sikkerhetsklareringer og stedlig opplæring. Her ligger det store verdier. Samtidig er det et faktum at det fra 1. november ikke vil være mye trafikk på Rygge. Vi jobber med en plan for denne venteperioden, sier Johannessen.

Vil redde Rygge

Den private grupperingen Rygge Airport AS vil forsøke å redde driften av Rygge sivile lufthavn. Blant dem som er med i gruppen er daglig leder Knut Johannessen og tidligere statsråd Anne Grethe Strøm-Erichsen.

For at flyplassen skal gå rundt vil den trenge flyselskaper som driver trafikk der. Men hvilke selskaper det er som skal stå for dette forblir foreløpig et ubesvart spørsmål.

Daglig leder Knut Johannessen fortalte torsdag at selskapet har lagt ut noen følere hos flyselskaper.

– Men vi kan dessverre ikke si noe mer konkret på nåværende tidspunkt, sa han til E24.

Det fremstår ganske sikkert at SAS ikke kommer til å ta unna noen store mengder passasjerer ved flyplassen.

– Etter at passasjeravgiften ble innført så har det forverret regnestykket. Vi må se om det blir lønnsomt eller ikke. Trafikkgrunnlaget og det økonomiske grunnlaget for å drive rutetrafikk fra Rygge vurderes av SAS som litt for svakt, sa informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til E24.

Les også

Planlegger videre drift av Rygge

Les også

Rygge på flyselskapjakt: – Har lagt ut noen følere

Les også

Moss lufthavn ber staten om å kjøpe flyplassen

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Moss
  2. Ledelse
  3. Olav Thon

Flere artikler

  1. Planlegger videre drift av Rygge

  2. Kan bli ny drift på Rygge

  3. Rygge på flyselskapjakt: – Har lagt ut noen følere

  4. Annonsørinnhold

  5. Gamle eiere skaper trøbbel for nye

  6. Orkla ferdig med flyplassdrift