Schibsted / E24

Sjokkdigitalisering og sommertanker

Det er snart halvannet år siden svært mange av oss måtte ta jobben med hjem til stuebordet og kjøkkenbenken. Vi var uforberedt og fikk kort varsel, men for mange bedrifter og bransjer har det gått langt bedre enn fryktet. Hva har vi lært av denne perioden? Og hvilke nye vaner tar vi med oss videre?

  • Kristin Skogen Lund
    Kristin Skogen Lund er konsernsjef i Schibsted.
Publisert: Publisert:
I sjefsstolen
Hver mandag deler noen av Norges fremste næringslivsledere og gründere erfaringer og tanker fra sin karriere og hverdag. Teksten gir uttrykk for skribentens holdning.

Verden har utvilsomt endret seg det siste året. Ikke minst har digitaliseringen virkelig skutt fart under pandemien. Forbrukere har fått smaken på hjemlevering, enkelhet og personlig tilpasning. Ansatte ønsker mer fleksibilitet, og vil også avkreves mer fleksibilitet i form av evner til å ta i bruk nye verktøy, til selvledelse og til nye former for samarbeid og idemyldring. Ledere vil måtte hente frem nye egenskaper for å lede ansatte som ikke lenger jobber samme sted, og må kommunisere mer, inkludere mer, vise mer åpenhet og jobbe hardere for å fremme engasjement, kultur og fellesskap.

Det digitale overhenget

Minst like viktig som endringene hver enkelt av oss opplever, er de endringene vi har gått gjennom som samfunn. Pandemien har avdekket et enormt overheng i digitaliseringen av det norske samfunnet. Med det mener jeg at vi trodde vi var langt fremme når det gjaldt bruken av digitale verktøy. Men så kom pandemien og viste at vi kunne gjøre så uendelig mye mer digitalt enn det vi hadde gjort så langt. Jeg tenker på alle de tjenestene som har vært teknisk og kommersielt gjørbare, men som har blitt holdt tilbake av gamle vaner, ofte hos en «sen majoritet» av brukere:

  • som de medlemmene av ledergrupper og styrer som ikke likte videokonferanser
  • eller som alle de menneskene som vegret seg mot å prøve hjemlevering av dagligvarer eller videosamtaler med legen og banken.

Covid-19 har sjokkdigitalisert oss alle fordi vi ikke har hatt noe valg. Og ikke bare har vi tatt verktøyene i bruk – vi har sett at det går bra, at det er miljøvennlig, ofte kostnadseffektivt og alltid forenklende. Derfor kommer vi ikke til å gå tilbake til slik det var før, selv når samfunnet igjen åpner opp.

Og hvis vi spinner videre på denne tanken – at pandemien avdekket et digitalt overheng i samfunnet: Hvilke andre overheng er det vi baler med å hente inn, men som vi kanskje ikke er klar over?

Kan klima være et eksempel? Har vi egentlig verktøyene som skal til for å lykkes med å nå tograderssmålet? Hva er det som skal til for å tvinge oss til å hente inn det overhenget? Og hva med andre samfunnsbekymringer – som økende ulikhet, polarisering og tillitssvikt?

Les også

Står vi foran et «booming 20s»?

Store gevinster for den som er først

Akkurat som det har vært store muligheter og gevinster å hente i det digitale overhenget – for dem som sto klare med tjenester da pandemien sjokkdigitaliserte oss – så vil det finnes store muligheter og gevinster for den som står klar med løsninger når andre overheng avdekkes. Og, ikke minst, det vil skape store muligheter for samfunnet.

Så la det være min oppfordring i dag: At vi alle bruker litt av sommerens forhåpentligvis varme, lyse og avslappende dager til å lete etter akkurat de mulighetene.

E24 er datterselskap av VG som eies av Schibsted hvor Kristin Skogen Lund er konsernsjef.

Les også

Hvordan ser dagen din ut?

Les også

Kreativitet som drivkraft – og konkurransefortrinn

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. I sjefsstolen
  2. Digitalisering
  3. Kristin Skogen Lund

Flere artikler

  1. Kreativitet som drivkraft – og konkurransefortrinn

  2. Rekordresultat for Skanem: – Det skjedde raskere enn ventet

  3. Betalt innhold

    Vår tids største demokratiske utfordring

  4. Den nye arbeidshverdagen: Det er for sent å snu

  5. Betalt innhold

    Tilbake til kontoret? Det ser mørkt ut for den faste plassen din