Ansatte i matvaregigant vil slutte å jobbe nattskift – trues
med sparken

Arbeidere på Asko i Molde vil ikke lenger jobbe nattskift etter oppsigelse av lokale arbeidsavtaler. Nå trues de som ikke vil møte på natten med sparken.

KONFLIKT: Ledelsen i Asko Molde krangler med de ansatte. Arkivbilde

Foto: Jon Hauge, Aftenposten
  • Geir Molnes
Publisert:,

Konflikten mellom ledelsen og medlemmene av Transportarbeiderforbundets medlemmer oppsto etter at ledelsen i Asko Molde reduserte lønnen til de lageransatte, skriver LO-bladet Transportarbeideren.

Dermed valgte klubben å si opp hele den lokale avtalen. Etter dette skal arbeidstempoet på lageret ha falt, og ledelsen beskylder klubbleder Kurt Hagerup i Transportarbeiderforbundet for i Asko Molde for å drive en ulovlig gå-sakte-aksjon.

Samtidig beskylder klubben ledelsen for å drive ulovlig overvåkning gjennom et produksjonssystem. Dette avviser ledelsen, som mener de kun driver virksomheten på ordinær måte.

Ifølge Transportarbeideren vil konflikten toppe seg 1. september, når de lageransatte ikke lenger vil møte til nattarbeid. Ledelsen truer med å sparke ansatte som ikke kommer på nattskift uten gyldig grunn.

Totalt jobber det 126 personer på lageret i Molde - det inkluderer deltidsansatte.
Av de er det 10 personer som går på nattskift.

– Håper ledelsen besinner seg og tar kontakt

Bakgrunnen for konflikten skal være en avtale om prestasjonsbasert lønn. Akkordsystemet skal sørge for at man får mer betalt dersom man er rask til å plukke varer. Kompensasjonstilleggene er regulert i den lokale avtalen, og kommer i tillegg til sentrale lønnstillegg.

Les også

Ny sjef i Norges største dagligvarehus

I de lokale lønnsforhandlingene krevde ikke klubben noen lokale lønnstillegg. Ifølge klubbleder Kurt Hagerup endte 40 ansatte opp med en lønnsreduksjon i stedet. Det var ikke fagforeningen villige til å godta.

– 100 prosent av medlemmene sa nei til lønnsreduksjon, sier Hagerup til E24.

På bakgrunn av dette sa klubben opp hele den lokale avtalen med virkning fra 1. august.

– Det er vanskelig. Ledelsen kunne løst dette på en mye smidigere måte. Men det er ikke verre enn at de tar kontakt med oss for et drøftingsmøte og reverserer lønnskuttet. Da kan vi løse denne saken, sier Hagerup til E24 og tilføyer:
– Vi håper at ledelsen nå besinner seg og tar kontakt.

Han avviser også at klubben har gjennomført gå-sakte-aksjoner.

Slutt på nattarbeid?

Fra 1. september vil de ansatte slutte å jobbe på natten fordi den lokale avtalen om bedriftstilpasset arbeidstid er blitt sagt opp.

Ledelsen i Asko Molde mener imidlertid at klubben ikke hadde gyldig grunn til å si opp avtalen med bedriften. Derfor mener de også at arbeiderne ikke har gyldig grunn til å la være å møte opp til nattskift.

Les også

Fagforeningstopper i heftig krangel om oljeoppgjør

Ledelsen mener det hele dreier seg om en administrativ feil. I en e-post til NTF-klubben, gjengitt i Transportarbeideren, skriver administrerende direktør Rune Heggdal at bedriften aldri har nektet å utbetale tillegget.

– Det er kun en administrativ feil, som vi selvfølgelig retter opp i forhold til de det gjelder med virkning fra 1. februar 2016, skriver Heggdal.

Ikke redd for å miste jobben

På bakgrunn av dette mener direktøren at avtalen ikke kan sies opp.

– Dette er ikke et tariffbrudd og vi anser oppsigelsen som ugyldig, skriver han.

Klubbleder Kurt Hagerup er uenig. Til E24 fremholder han at klubben er i sin fulle rett til å si opp særavtaler, og at dette ikke utgjør noe brudd på hovedavtalen.

– Frykter dere ikke å miste jobben?

– Nei, det er ikke grunnlag for å si opp ansatte på grunn av det. Vi kan ikke møte opp til noe vi ikke har avtale om. Oppsigelsen står ved lag, sier Hagerup.

Risikerer sparken

Klubblederen forteller til Transportarbeideren at avslutningen av nattarbeidet vil ramme bedriftens kunder hardt, og at det kan føre til at leveransene blir forsinket med én dag.

I en mail til alle ansatte i bedriften, gjengitt i Transportarbeideren, skriver administrerende direktør Heggdal at de som ikke møter på jobb natt til 1. september vil kunne få sparken. I tillegg krever han at de ansatte returnerer til arbeidstempoet de tidligere hadde.

– Hvis vi oppfatter at det er ansatte som deltar i ulovlig arbeidskamp eller tilskynder andre å bedrive ulovlig arbeidskamp, vil dette kunne få konsekvenser for den enkelte, heter det videre, skriver Heggdal ifølge Transportarbeideren.

Vil videreføre avtalen

I en e-post til Transportarbeideren skriver direktør Heggdal at konflikten kommer av en saklig uenighet om årets garantitillegg og tolkningen av en lokal avtale om et tillegg for medarbeidere i avdelinger som ikke har prestasjonslønn.

Han mener denne uenigheten skal løses innenfor tvisteløsningssystemet i tariffavtalen. Direktøren mener det er klubben som ensidig har sagt opp den lokale avtalen, og at ledelsen hele tiden har ønsket å videreføre den.

Samtidig vedgår han at ledelsen kunne kommunisert bedre.

– Det kunne bidratt til at sakens fakta kom bedre frem til alle ansatte, og at misforståelsene ble færre, sier han til Transportarbeideren.

Her kan du lese mer om

  1. Lønn

Flere artikler

  1. Ble truet med sparken - nå er lønnskonflikten i Asko Molde løst

  2. Betalt innhold

    Oljearbeidere har gått sakte i over 30 dager

  3. «Kan jeg jobbe redusert etter endt fødselspermisjon?»

  4. Annonsørinnhold

  5. Intra legger ned i Malvik – 57 mister jobben

  6. Solberg mener Ap tar feil om ledighetstall