Parat: - Rart at Norwegian ville sette selskapet på spill

Forhandlingsmakt var det Parat ønsket seg fra Norwegian.

LANDET: Norwegian og fagforeningen ble enige om en ny tariffavtale rett før storstreiken var et faktum.

Jan Ovind
  • Andreas Wolden Fredriksen
Publisert: Publisert:

Mandag denne uken kom den 12 dager lange streiken i Norwegian til ende.

Forhandlinger via epost hadde gjort store fremskritt gjennom natten, og på morgenkvisten kunne en avtale mellom fagforeningen Parat og flyselskapet signeres.

På Parats kontorer i Lakkegata satt Parat-mekler Turid Svendsen og representanter for Norwegians kabinforening og utvekslet en rekke eposter med Norwegian-ledelsen.

OVERRASKET: Hans-Erik Skjæggerud

Ifølge E24s opplysninger hadde det kommet signaler i løpet av 17. mai-helgen om at det var mulig å lande en avtale før storstreiken var et faktum, og at partene hadde sittet i forhandlinger hele 18. mai og utover natten til 19. mai før avtalen endelig ble signert.

Mandag morgen kom også meldinger om at Norwegian kansellerte hele 174 flyavganger på grunn av sviktende billettsalg i perioden konflikten med Parat sto på.

Etter det E24 erfarer var det nettopp bom stopp i billettreservasjoner og et stadig klarere streikespøkelse som gjorde at selskapet til slutt gikk med på fagforeningens viktigste krav - alle medlemmer i én samlet pott.

Hadde det ikke blitt en løsning på konflikten, ville i underkant av 1.300 Norwegian-ansatte gått ut i streik fra og med 25. mai.

- Forhandlingsmakten avgjøres av antall medlemmer. Selskapsstrukturen er ikke viktig for vår del. Vi ønsket en felles avtalestruktur for alle våre drøyt 1.300 kabinbesetningsmedlemmer i Norwegian i Danmark og Norge, sier Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud.

- Det har vi fått, oppsummerer han.

Skal mekle i Norge

Til DN.no opplyste informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen før konflikten var over at Norwegian ikke kunne gå med på at en norsk tariffavtale også skal være gjeldende i utenlandske selskaper.

Les også

Norwegian etter streiken: -Viktig at styringsretten opprettholdes

Norwegian har skilt ut kabinpersonalet og pilotene i forskjellige underselskaper, hvor formålet er å bemanne flyene til Norwegians driftsselskaper.

De kabinansatte er igjen delt opp i to ulike selskaper: ett i Danmark og ett i Norge.

Dokumentene viser at det nå er tre likelydende avtaler som er inngått med Norwegian Air Shuttle ASA (NAS), Cabin Services Norway og Cabin Services DK.

- TO AVTALER: Lasse Sandaker-Nielsen.

Jørgen Braastad

Forhandlingsordningen er identisk for de tre avtalene, som er inngått med Parat som part, og underlagt norsk rett.

Det betyr at Parat og kabinforeningen skal forhandle og eventuelt mekle samlet - i Norge - for både danske og norske medlemmer i 2016.

- Forskjellige

Lasse Sandaker-Nielsen sier til E24 at Norwegian aldri har motsatt seg kravet om en felles overbygging av tariffavtalene, men sier det er snakk om to forskjellige avtaler, en norsk og en dansk.

- Det som var et ultimatum fra Norwegian var at kabinpersonalet ikke skulle være ansatt i morseselskapet med en felles tariffavtale, men i datterselskapene. At det nå er to felles tariffavtaler i henholdsvis Danmark og Norge som er likelydende, har aldri selskapet motsatt seg, sier han i dag.

Null i lønn

Kabinavtalen er ifølge Parat videreført med noen små endringer.

Det Parat ikke oppnådde var lønnsvekst.

I avtalen med Norwegian inngår ingen lønnsøkning, ei heller inflasjonsjustering. Ifølge Parat kan det bety en reallønnsnedgang for kabinansatte som har nådd taket i lønnsstigen.

- Dette oppgjøret har ikke kostet Norwegian noe ekstra. Derfor er vi overrasket over at de har vært villige til å sette selskapet på spill for å forhindre det, sier Parat-lederen.

Les også

Sir Richard Branson til Bjørn Kjos: Lykke til!

Sandaker-Nielsen sier at det er helt feil at det å gå tilbake til den organisasjonsstrukturen som selskapet tidligere hadde med alle ansatte direkte ansatt i Norwegian Air Shuttle, ikke ville kostet Norwegian noe.

- Det som hele tiden har vært viktig for selskapet er å opprettholde den organisasjonsstrukturen som er besluttet. Hvis de (Parat, journ.anm.) mener at det ikke er kostnader ved å gå tilbake på den vedtatte strukturen, syns jeg det er rart, sier han.

- Da har de tydeligvis gått glipp av grunnleggende fakta. Dette handler om å bygge en robust og konkurransedyktig virksomhet som trygger arbeidsplassene våre. Da er en konsernstruktur som muliggjør gunstig finansiering av fly helt avgjørende.

- Det viktigste nå er at partene er kommet til enighet. Nå er vi opptatt av å se fremover og sammen bygge et sterkt Norwegian for fremtiden. Det burde Parat også være.

Les også:

Konflikten i Norwegian fortsetter - i rettenNorwegian-rally etter at streiken ble avblåstSolvik-Olsen gir Norwegian-støtte i brev til USA

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Norwegian

Flere artikler

  1. Norwegian etter streiken: -Viktig at styringsretten opprettholdes

  2. Norwegian og Parat må bli enige før midnatt på tirsdag

  3. Parat tar ut én kabinansatt i Norwegian i streik

  4. Nytt streikevarsel kan utløse ny Norwegian-mekling

  5. Fare for at 1300 Norwegian-ansatte går ut i streik