RÅD TIL LEDERE: - Vanskelig å avsløre seg selv som en dårlig lytter

Du tror kanskje at du er flink til å lytte til medarbeiderne dine? Tro om igjen, de færreste ledere oppdager at de ikke hører etter, mener psykolog.

  • Ingrid H. Indseth
Publisert:,

- En leder kan oppleve at han kommuniserer veldig tydelig og åpent, mens medarbeiderne opplever at lederen trumfer gjennom egne poenger, sier psykolog Lisa Nelholt ved Arbejdsmedicinsk Klinik til E24.

Og det kan få store konsekvenser om du som leder ikke lytter til medarbeiderne dine.

- De kan for eksempel tenke at lederen er likeglad til dem, nedvurderer deres problemer eller deres verdi på arbeidsplassen, eller er grisk, ond, psykopat og så videre, sier hun.

Nelholt har blant annet forsket på stress, og er tilknyttet Arbeidsmiljøviten.dk

Vanskelig å avsløre

Kanskje du tror at du er god til å lytte, men virkeligheten kan lett være en helt annen.

- Som leder kan det være vanskelig å avsløre seg selv som en dårlig lytter, siden resultatet av å være det ofte er at medarbeidere slutter å forsøke og kommunisere om de problemene de har, sier hun.

Men noen tegn kan avsløre om du er en dårlig lytter eller ei.

- Medarbeiderne vil ofte tolke årsakene og motivene bak at lederne ikke lytter, ofte vil de tillegge det lederens karaktertrekk og oppfattelse av hele medarbeideren, ikke kun dennes konkrete problem, sier hun.

- Denne innstillingen til lederen vil ofte skinne igjennom i medarbeidernes adferd og det er disse tegn man som leder skal se etter.

Kan få panikk

Det er flere forklaringer på at man blir dårlig til å lytte som leder.

- For noen handler det om at man som leder kun har fokuset på egne handlemuligheter, det man kaller problemfokusert håndtering, og her opplever mange ledere at de ikke har mulighet til å gjøre noe med medarbeidernes problem, sier hun.

- Det kan være på grunn av økonomi eller hensyn til andre, og mange ledere tror de selv bærer hele ansvaret for å finne løsningsmuligheter.

Følelsen av å ikke finne noen løsning på problemet Tor på salg eller mellomleder Hilde kommer med, kan skape mye frustrasjon.

- Kan de ikke det, så kan de få panikk og avvise at det i det hele tatt er et problem. Det er mange som overser at det betyr nesten like mye for medarbeiderne å bli anerkjent og tatt alvorlig, sier hun.

Løsning: Lytt

Sjefer som er dårlige til å lytte vil gjerne ikke skjønne hva medarbeiderne er ute etter.

- Hvis ikke man som leder har gjennomskuet medarbeiderens adferd som et forsøk på å kommunisere om problemstillinger, så vil man i stedet ha en tendens til å bli irritert og avvisende, sier hun.

Psykologen mener at det viktigste er ikke å finne en løsning, men å vise at man tar problemet på alvor.

- De fleste medarbeiderne vil være helt tilfredse med beskjeden om at lederen ikke kan gjøre noe med problemene deres, hvis de opplever at lederen har tatt dem alvorlig og har vist forståelse for at det er et reelt problem for medarbeideren, sier hun.

Sjefer må derfor vise at de har gjort noe.

- Når man som leder synes man har løst problemet eller gjort så mye man mener å kunne gjøre, så er det ikke sikkert medarbeideren mener det samme, eller har oppdaget at man har forsøkt å gjøre noe.

- Derfor, gå tilbake til medarbeideren og spør om han er fornøyd eller om det skal gjøres mer. Det kan i det lange løp bidra til at medarbeiderne opplever at lederen lytter.

Les flere nyheter på E24 Jobb.

Flere artikler

  1. PROFESSOR: Rune Bjerke bør kunne straffes

  2. Ryanair takker SAS-direktøren for hjelpen

  3. 4,1 prosent lønnsvekst i fjor

  4. Annonsørinnhold

  5. Én av fem avskyr kollegene sine

  6. Franske Ikea-ansatte i streik