Helikopterstyrten i Hordaland

20.000 krever at Super Puma settes på bakken

20.000 har skrevet under på et opprop for at helikoptertypen Super Puma EC225 blir tatt ut av bruk.

ULYKKE: 13 personer omkom da et helikopter av typen Super Puma styrtet ved Turøy i Hordaland fredag

Foto: Marit Hommedal NTB scanpix
  • NTB
Publisert:

Luftfartstilsynet har innført flyforbud for helikoptertypen etter fredagens ulykke ved Turøy, hvor 13 personer omkom i et slikt helikopter.

Et opprop rettet mot britiske myndigheter har samlet 20.000 underskrifter for å kreve at Super Puma-ene settes på bakken permanent. Også flere norske offshorearbeidere har sluttet seg til oppropet, skriver Bergens Tidende.

– Jeg har aldri følt meg helt sikker i Super Puma. Det er mye misnøye blant folk når vi ser at det er det helikopteret vi skal ut med, sier Geir Skorpen, som jobber som brann- og gasstekniker på Statfjord C.

Helikoptertypen har vært involvert i fem ulykker på fire år i Storbritannia. Den alvorligste skjedde i 2009 da alle 16 om bord omkom i et havari utenfor Peterhead i Skottland.

– Tilliten svekket

Forbundssekretær Henrik Fjeldsbø i Industri Energi sier det er helt utenkelig at Super Puma EC225 kan komme i luften igjen før årsaken til ulykken ved Turøy er avdekket.

– Likevel kan det være at tilliten til modellen er så svekket at oljeselskapene bør begynne å se etter alternativer. De bør forberede seg på at den ikke kommer tilbake, sier Fjeldsbø.

Produsenten Airbus Helicopters har konkludert med at det ikke er nødvendig å sette helikoptertypen på bakken.

– Vi har imidlertid respekt for avgjørelsen fra luftfartsmyndighetene i Norge og Storbritannia, som har valgt å suspendere kommersielle flyginger med disse helikoptrene, av hensyn til de berørte, har pressetalsmann Guillaume Steuer sagt til VG.

Teknisk ulykke

Det er foreløpig ikke kjent hva som er årsaken til ulykken. Tirsdag fastslo havarikommisjonen at styrten utviklet seg «veldig, veldig raskt» og at ulykken var et faktum på under ett sekund.

– Basert på de faktaene vi har og det visuelle, så vet vi at det er en teknisk ulykke, ikke menneskelige feilhandlinger om bord i helikopteret, sa direktør Kåre Halvorsen i Havarikommisjonens luftfartsavdeling.

Alt var normalt fram til helikopterets hovedrotor falt av, og det ble ikke sendt nødsignal, opplyste Halvorsen. Han anslår at ulykken skjedde på mindre enn ett sekund.

Vil ikke forhaste

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) advarer mot å trekke forhastede konklusjoner om årsaken til helikopterulykken.

– Det kan være mange årsaker til at ting skjer, men før vi konkluderer om konsekvenser, må vi vite årsaken, sa han på en hasteinnkalt pressekonferanse etter et møte med Havarikommisjonen og Luftfartstilsynet tirsdag.

– Det viktigste for meg er at vi får svar på hva som har skjedd, slik at vi kan unngå slike ulykker i framtiden, sier Solvik-Olsen til NTB.

Super Puma-oppropet er tidligere omtalt av Haugesunds Avis. Den gang hadde 10.000 stilt seg bak.

Les også

Statoil legger helikopterkutt på is

Les også

Fagforening slår alarm om Statoils helikopteravtaler

Les også

Oljebransjen holder ett minutts stillhet for helikopterofrene

Her kan du lese mer om

  1. Helikopterstyrten i Hordaland
  2. Gullfaks
  3. Ketil Solvik-Olsen
  4. Luftfartstilsynet
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    20.000 krever at Super Puma settes på bakken

  2. Betalt innhold

    Luftfartstilsynet forbyr all flygning med Super Puma

  3. Betalt innhold

    Flyforbud opphevet av euro-<br>peiske luftfartsmyndigheter

  4. Annonsørinnhold

  5. Super Puma-forbud opphevet av europeiske luftfartsmyndigheter

  6. Betalt innhold

    Luftfartstilsynet forbyr all flygning med Super Puma