Disney sparker 700 spillutviklere

Underholdningsgiganten kutter en fjerdedel av sine spillutviklere. Det betyr færre Disney-spill i tiden som kommer.

HOVEDKVARTERET: Disneys hovedkvarter i Burbank i California. Bildet er tatt i 2010.

Reed Saxon
  • Thomas Solberg
Publisert:

Grunnen til nedskjæringene i Disney Interactive er at avdelingen i flere år har gått med underskudd.

Over de siste årene skal spill- og online-avdelingen ha tapt over en milliard dollar, nær 6 milliarder norske kroner, ifølge Reuters.

Halvering

President i Disney Interactive Jimmy Pitaro sier til New York Times at de etter nedskjæringen vil halvere antallet spill som utvikles per år.

I fjor laget spillavdelingen omtrent to dusin spill.

Som andre spillprodusenter sliter Disney med å holde tritt med den raske utviklingen i spillmarkedet, der forbrukerne på kort tid har lagt sin elsk på spill til mobil og nettbrett.

Mobilspill

I 2010 kjøpte konsernet mobilspillutvikleren Playdom for 500 millioner dollar, nær tre milliarder norske kroner. Mobilsatsingen har foreløpig ikke gitt de ønskede resultatene på bunnlinjen.

Men Disney satser videre. Pitaro sier til nyhetsbyrået at de nå i hovedsak vil fokusere på mobilspill.

- Bransjen beveger seg svært raskt i den retningen, og vi skal også gjøre den overgangen, sier Pitaro.

Les også:

Disney med milliardflopp for andre gang på to årDisneyland Hong Kong i overskudd etter syv årDisney kjøper Lucasfilm for 24 milliarder kroner

Publisert:

Flere artikler

  1. Analytiker om Tencent: – Kjøper kun selskaper de tror vokser

  2. Analytiker: Apple kan tjene milliarder på Pokémon Go

  3. Oljefondet dobler i dataspill

  4. Vil rulle ut Pokémon Go i 200 markeder

  5. Spillselskapene på Wall Street øker mer enn ventet