Yrja Oftedahl svarer på spørsmål om karriere og ledelse fra E24s lesere.

Tre tips for bedre selvtillit på jobb

Hver uke svarer Yrja Oftedahl og Anita Krohn Traaseth på dine spørsmål om karriere og ledelse. Denne uken gir Yrja råd til hvordan man kan få bedre selvtillit på jobb slik at man tørr å ta mer ansvar.

  • Yrja Oftedahl
    Yrja Oftedahl er en aktiv stemme innenfor gründermiljøet i Oslo. Hun er lidenskapelig opptatt av teknologi, merkevarebygging, motivasjon og selvledelse.
Publisert:
Spør Anita og Yrja om karriere og ledelse
Anita Krohn Traaseth og Yrja Oftedahl svarer hver lørdag på spørsmål fra leserne om karriere og ledelse. Teksten gir uttrykk for skribentens holdning.

Hei, Yrja!

Jeg har ambisjoner om å klatre i selskapet jeg jobber i, og gjerne få en lederjobb etter hvert. Men jeg sliter med selvtilliten og synes det er ubehagelig å få for mye oppmerksomhet.

Hvordan kan jeg komme over dette?

Hei!

Godt spørsmål og kult å høre at du har ambisjoner!

Det er flere av lederne jeg har intervjuet som ikke er glad i oppmerksomhet, så det er du ikke alene om. Svaret jeg har og som er det jeg får når jeg prater med dem er: «Det handler ikke om deg som leder, men om dine ansatte!».

Så om du klarer å snu fokuset fra deg selv som leder, til hvordan du kan få de ansatte til å trives på jobb, så er du på god vei. Du skal gi dem din oppmerksomhet og få dem til å blomstre. Du jobber for dem, ikke omvendt.

Dyrk nysgjerrigheten og bruk den - folk elsker å snakke om seg selv og å føle seg sett, det gjør det også lettere for deg å møte dem med forståelse.

Her er noen konkrete tips til hvordan å bygge selvtillit:

Mestringsfølelse 

Mestringsfølelse betyr alt for å utvikle god selvtillit! Det oppnår du ved å gå ut av komfortsonen, og utfordre deg selv med ting du tror du kanskje ikke klarer. Enten om det er å løpe en ekstra kilometer, si din mening høyt eller skrive en kronikk.

Jo mer du gjør det, jo mindre farlig blir det. Begynn med å avdekke hva som gir deg mestringsfølelse. Og deretter oppsøk det så ofte du kan.

Da jeg var med 71 grader nord og vant tre dueller, fikk jeg en selvtillit med meg som har manifestert seg på flere ulike områder i livet mitt.  Tenk, før disse duellene var jeg så redd at jeg var på nippet til å trekke meg fordi jeg trodde jeg uansett kom til å tape. Men frykten for å oppfattes som en feiging utkonkurrerte frykten for å tape. Noe jeg er evig takknemlig for i dag. Frykten for å feile bør med andre ord legges igjen hjemme.

Et ordtak som har vært viktig for meg og som oppsummerer dette er : «Every professional was once an amateur».

Les på E24+

Dette kjennetegner topplederne som lykkes

Heiagjeng

Få deg en heiagjeng!

Det har vært det viktigste for at jeg turte å satse, og jeg ser dette er noe alle mine gjester i podkasten bevisst har funnet seg. Et nettverk med mennesker som du vet støtter deg, tror på deg, inspirerer deg og som utfordrer deg til å bli enda bedre.

Vi kan nemlig alle være vår egen verste kritiker, men om man da i tillegg omgir seg med mennesker som ekkoer det, skal det mye til for å tørre å satse. Vi trenger folk som slår oss på ryggen og sier: «Dette klarer du! Og jeg hjelper deg om det trengs»!

Din heiagjeng finnes, du må bare finne dem! Her er sosiale medier et godt virkemiddel. Gjør research og finn mennesker som du er nysgjerrige på, som deler samme interesser og som du opplever er på samme retning som deg i livet.

«Fake it until you make it». Det utsagnet er jeg er fan av, nettopp fordi vi kan lure både egen hjerne og andre til å tro at vi er mer selvsikre enn vi er om vi mestrer kroppsspråk og kommunikasjonen deretter. Jeg vil absolutt anbefale å lese f.eks «Kunsten å lese kroppsspråk» og bøkene av Joe Navarro. Her får du god innsikt i hvordan å bli bedre til nettopp dette! 

Les på E24+

Kan man bli leder midtveis i karrieren?

Brenn for det du gjør

Og som mange av lederne jeg intervjuer påpeker - man må like det man gjør! 

Gjør man det, er det lettere å få med seg selvtilliten inn i jobben også. For å finne ut hva som får hjertet ditt til å banke må du bli kjent med deg selv, finn ut hva som gir deg mening, mestring, glede og energi. Da blir du trygg på ditt eget indre kompass. «Start with why» av Simon Sinek og «Essentialism» av Evan Mckeown er to gode bøker jeg vil anbefale om til det.

Dette klarer du! Du kommer til å bli en god leder! Det er jeg sikker på.

Yrja Oftedahl og Anita Krohn Traaseth svarer hver uke på spørsmål om karriere og ledelse fra E24s lesere.

Lurer du på noe?

Yrja Oftedahl og Anita Krohn Traaseth svarer hver uke på spørsmål om karriere og ledelse fra E24s lesere. Har du et spørsmål? Send det inn til karriereogledelse@e24.no. Spørsmålene er anonyme.

  • Anita Krohn Traaseth kan svare på spørsmål relatert til ledelse og arbeidsliv, lederansvar og ambisjoner. Hun har lang erfaring fra norsk og internasjonalt næringsliv. Hun gått gradene fra traineestilling i IBM til å bli første kvinnelige leder av Hewlett-Packard Norge, til toppleder i Innovasjon Norge. Hun har skrevet to bestselgende bøker om ledelse, leverer en ukentlig mentorpodcast «Godt nok for de svina» og har etablert en plattform for folk med ambisjoner, Vriml.
  • Yrja Oftedahl kan svare på spørsmål relatert til motivasjon, selvledelse, gründerskap og hvordan yte sitt beste på jobben samtidig som man skal sjonglere privatlivet og egen helse. Hun er en aktiv stemme innenfor gründermiljøet i Oslo. Hun er lidenskapelig opptatt av teknologi, merkevarebygging, motivasjon og selvledelse. Hun har også podkasten «Power ladies» hvor hun møter inspirerende kvinner som utmerker seg innenfor det de holder på med.
Les på E24+

Slik unngår du å bli forbigått på jobben

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Spør Anita og Yrja
  2. Jobb
  3. Motivasjon

Flere artikler

  1. Spør Yrja og Anita om karriere og ledelse

  2. Betalt innhold

    Dette kjennetegner topplederne som lykkes

  3. Betalt innhold

    Kan man bli leder midtveis i karrieren?

  4. Betalt innhold

    Yrja svarer: Skal jeg studere på måfå, eller kaste meg ut i arbeidslivet?

  5. Betalt innhold

    Anita svarer: Bør jeg bytte jobb?