Ledertalentene 2020

Tise-gründer om suksessen: – Etter det nordiske markedet er målet Europa og verden

Han skrev den første kodelinjen i 2013. Syv år senere fins det 1,2 millioner «tisere» i flere land. Men Tise vil vokse enda større.

Eirik Frøyland Rime startet Tise sammen med kameraten. I dag har bedriften 28 ansatte.

Karoline Johannessen Litland
  • Karoline Johannessen Litland
Publisert:,

2020

I SAMARBEID MED
mercuri
nho
finn
insead

For tolvte gang skal E24 kåre årets ledertalent i norsk næringsliv.

Tipsprosessen er nå avsluttet - og arbeidet med å vurdere kandidatene pågår nå. Den uavhengige juryen vil lande hovedvinner og kategorivinner innen årets slutt. Hvem som vinner avsløres på et arrangement i januar.

– Vi syns det var rart at studentene i Trondheim ikke kjøpte og solgte brukt, for studenter har jo ikke så mye penger. Vår teori var at det ikke var spennende og inspirerende nok å handle brukt, og at det var knyttet stigma til det, forteller Eirik Frøyland Rime, grunnlegger av og daglig leder i Tise.

Det bestemte han seg for å gjøre noe med. Sammen med medgründer Axel Franck Næss utviklet han en gjenbruksapp på unges premisser. Resultatet ble Tise, som i fjor omsatte for 10,5 millioner kroner. I dag har appen 1,2 millioner brukere i Norge og Norden.

E24 arrangerer Ledertalentene-kåringen for 12. gang. Kåringen skal finne Norges største næringslivstalent under 35 år.

Her kan du tipse oss om gode kandidater!

Ambisiøse gründere

Men bak de store tallene ligger det utallige timer med arbeid.

Rime har alltid vært interessert i miljø og bærekraft. Da han var liten, var han med i Blekkulfklubben og ropte til folk som sto med bilen på tomgang. Noen år senere søkte han seg inn på industriell økonomi ved NTNU i Trondheim.

Utviklingen av Tise startet da kameratene gikk på fjerde studieår, og den første kodelinjen skrev de i 2013. Deretter jobbet gründerne lenge med å både teste og forbedre appen, og i 2015 ble den første beta-versjonen lansert.

Målet var ambisiøst: 400.000 brukere i løpet av de to første månedene.

Les på E24+

Nå selger de lokalmat som aldri før: - Folk har strømmet på

– Etter to uker var det stort sett bare mamma, pappa og noen venner som var brukere av appen. Da endret vi helt synet på hva som var oppnåelig og realistisk, sier han.

Men kameratene ga ikke opp, og etter tre år var målet om 400.000 brukere nådd. I dag er det 1,2 millioner «tisere», både i Norge og Norden, og antallet vokser hver dag. Selskapet har vokst fra to gründere til 28 ansatte.

– The sky is the limit, eller?

– Ja, og det går veldig bra i Sverige. Etter det nordiske markedet er målet det europeiske markedet og verden, svarer han.

Les også

NHO-sjefen om coronakrisen: – Jeg er mer optimistisk enn jeg var i slutten av mars

La ut leiligheten på Tise

Under coronakrisen har appen blitt ekstra populær. Rime ser det i sammenheng med at mange har tilbrakt dagene hjemme, og forteller om 30 prosent økning i aktive brukere fra 9. mars til 9. april i år.

Det er hovedsakelig klær som kjøpes og selges via Tise, og ifølge gründeren har det vært omsatt mye turtøy den siste tiden. I tillegg er møbler, interiør og planter populære varer.

– Du har også lagt ut leiligheten din på Tise?

– Ja, de samme brukerne som er interessert i møbler og interiør som selges på Tise, er ofte interessert i leiligheter i Oslo også, svarer han.

Det er usikkert om vedkommende som kjøpte leiligheten, fant annonsen i appen, men noen av interessentene på visning, hadde funnet den via appen. Likevel har han ingen planer om at Tise skal gå tungt inn i eiendomsbransjen med det første. Tise skal ikke være et alternativ til andre annonsenettsteder, men et sted der man også kan se annonser, sier han.

Les også

27-åringen har ansvar for 750 millioner kroner

På kontorene henger det flere stativer med tøy. Rime forteller at 80 prosent av kvinner i Norge mellom 18 og 24 år har en bruker på Tise.

Karoline Johannessen Litland

Skal bli verb

Nå er målet at «å tise» skal bli et verb som alle kjenner og bruker, litt på samme måte som «å snappe».

– Det hadde vært skikkelig kult. «Tise» kommer fra ordet «advertise», som betyr å annonsere. «Å tise» er aktiviteten, «en tise» er den lille annonsen man lager, og brukerne er «tisere», forklarer han.

Men først skal han ha fire ukers sommerferie. Det har han ikke hatt siden han var elev på videregående.

– Det blir deilig. Vi skal til Vestlandet, med elbil faktisk. Jeg gleder meg, avslutter han.

Her kan du lese mer om

  1. Ledertalentene 2020
  2. Ledertalentene
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Brennhett sommermarked for små leiligheter: Sturla utsatte boligsalget for å treffe studentmarkedet

  2. «Fattig student» hentet 3 millioner på rekordtid: – Jeg kan nesten ikke tro det

  3. NHO-sjefen om coronakrisen: – Jeg er mer optimistisk enn jeg var i slutten av mars

  4. Annonsørinnhold

  5. Fikk toppjobb i Oslo Børs-datterselskap som 26-åring

  6. Martin «Askeladd»