Tips til deg som er ny på jobben

Det er ikke på grunn av manglende kunnskap, industriforståelse eller funksjonell kompetanse det oftest går galt for enkelte ledere.

  • Stine Trygg-Hauger
    Administrerende direktør for XXL i Norge
Publisert: Publisert:
I sjefsstolen
Hver mandag deler noen av Norges fremste næringslivsledere og gründere erfaringer og tanker fra sin karriere og hverdag. Teksten gir uttrykk for skribentens holdning.

For noen uker siden meldte NAV om at antall ledige stillinger fortsetter å øke, og i august var det faktisk høyere enn før pandemien. At norske bedrifter ønsker å satse og ansette flere er gode nyheter for norsk økonomi - og ikke minst for de som er på utkikk etter jobb.

Finn.no forteller også om høy aktivitet, og det betyr at mange i disse dager er på vei inn i ny jobb. Derfor tenkte jeg å dele noen tips fra boka mi som inneholder råd til deg som er ny på jobb.

Les også

Årets viktigste pause!

– Bli med på laget!

Før sommeren byttet jeg jobb for første gang på 12 år.  Jeg begynte som administrerende direktør for XXL Sport og Villmark, og da fikk jeg mulighet til å teste mine egne råd.

Mye av nøkkelen for å lykkes på jobb, særlig om du er leder, ligger i relasjoner og å bli godt kjent med folk.

Kristin Raabe, hodejeger og konsulent i Egon Zehnder, som deler råd om både rekruttering og onboarding i boka mi, sier følgende: «De fleste ledere som feiler i løpet av det første året, gjør det fordi de mangler evner eller vilje til å bruke tid og krefter på å bygge relasjoner, navigere i organisasjonen og forstå de viktigste kulturelle og politiske interessene rundt seg».

Det er altså ikke på grunn av manglende kunnskap, industriforståelse eller funksjonell kompetanse det oftest går galt for enkelte ledere. Det er fordi de ikke blir med på laget.

Akkurat dette kan være ekstra krevende når man bytter jobb midt i en pandemi. Men alle nyansatte med lederansvar må bli godt kjent med teamet sitt så tidlig som mulig, enten det skjer digitalt eller på en gåtur. Gjør deg kjent med alle, og lær deg hva som er deres styrker og svakheter. Vær bevisst på ulike kompetansenivåer og eventuelle gap. Selv har jeg gått utallige turer i industriområdet på Alnabru i Oslo denne sommeren med nye kollegaer. Og selv om Alfaset Gravlund kanskje ikke er det hyggeligste stedet å bli kjent, er det vel hakket bedre enn Teams?

Les også

To gode og en dårlig grunn til å slutte med hjemmekontor

Åtte råd for deg som er ny

Så hva med alle de andre i organisasjonen?

En ting som åpenbarte seg raskt som en utfordring for meg i ny jobb og som jeg ikke hadde drøftet i boka, handler om navn. Hvordan i huleste husker man navn på alle nye kollegaer? XXL er et stort selskap og bare i Norge er det 2.500 ansatte. Det er mange mennesker - og navn - å huske. Bare de siste månedene har jeg møtt hundrevis av kollegaer, i enten Teams eller fysisk. Jeg har hverken klisterhjerne eller naturlig talent for å huske navn og ansikter. Derfor har måttet jobbe med å huske alle navn og er ærlig på at jeg kommer til å glippe.

Nedenfor deler jeg noen råd til deg som er ny på jobb og skal finne din plass på laget:

  • Vis ydmykhet: Ta deg tid til å lære bedriften å kjenne. Vær ydmyk og prøv å forstå hva som har gjort bedriften til det den er nå. Ingen liker nykommere som tror de vet alt bedre etter et kvarter på kontoret.
  • Avklar forventninger: Forstå hva som forventes av deg fra ulike hold, både oppover og nedover i hierarkiet. Er du usikker, bør du avklare forventningene så tidlig som mulig.
  • Analyser før du gir svar: Unngå å gi svar på viktige spørsmål før du har tatt deg tid til å sette din egen «diagnose» på organisasjonen, ledergruppen, teamet ditt og rollen din.
  • Vis vilje: Vis at du vil noe, at du bidrar der det er behov, og at du har lyst til å lære. Bruk tid på forberedelsene.
  • Snakk med folk: Forstå hvem kollegaene er, ikke bare hvilken rolle eller posisjon de har. Bruk tid på å lære deg hvem folk er, hva de heter, hva de jobber med, og hva som interesserer dem. For min del har jeg brukt sommeren på en «besøksturne» til XXL-varehus rundt i landet. Sånn har jeg både lært masse og blitt kjent med mange gode kollegaer.
  • Engasjer deg i kulturen: Legg ned tid og innsats i å forstå kulturen på den nye arbeidsplassen, og kjenn på hvordan den skiller seg fra der du kommer fra. Det vil hjelpe deg å skape et godt førsteinntrykk og jobbe mest mulig effektivt der du er nå.
  • Vær sosial: Vær med på de sosiale arenaene, om det er sommerfest, løpetrening eller bare det å spise lunsj sammen. Jeg var rask med å melde meg på da salgssjef Robert inviterte til padelturnering, selv om jeg aldri hadde prøvd padel før. Det gjorde at jeg ble bedre kjent med flere folk – og produktene vi selger. Bli med!
  • Lever operasjonelt: Bygg kredibilitet i rollen din ved å bevise at du skjønner hva du bør prioritere. Prøv gjerne å få noen tidlige seire i form av gode prestasjoner kort tid etter at du starter.
Les også

Den nye hverdagen krever en ny type ledelse

Og når det gjelder å huske navn er organisasjonskart med bilde en stor fordel, og ikke minst Workplace, om bedriften du jobber i har det. Jo flere som har bilder, jo bedre! Ellers kan teknikker der man kobler navn til detaljer hjelpe; om de ligner på et kjent menneske, har en dialekt eller om de delte noe interessant ved seg selv. Anders er han som ligner på Gudfaren, Kristin er skiskytteren og Azi hevder han og broren var første pakistanere på ski over Grønland.

Lykke til i ny jobb!

Kilde: «Når timene flyr. Tips og triks for å få det gøy på jobb»

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. I sjefsstolen
  2. Karriere
  3. Jobb
  4. Arbeidsliv
  5. XXL

Flere artikler

  1. Den nye hverdagen krever en ny type ledelse

  2. To gode og en dårlig grunn til å slutte med hjemmekontor

  3. I sjefsstolen: Skjuler du dårlige nyheter for de ansatte?

  4. Fem tips til en vellykket digital arbeidshverdag

  5. Betalt innhold

    Slik lykkes du som mellomleder