Bærekraft: Fra ord til handling

I begynnelsen av året satte vi i Snøhetta nye interne sosiale bærekraftsmål for hva vi ville oppnå i selskapet. Det resulterte i tre hovedområder for å forbedre spesielt mangfold og inkludering: Rekruttering, kunnskapsdeling og kommunikasjon.

  • Isabella Alveberg
    Isabella Alveberg er konsernsjef for arkitektur- og designfirmaet Snøhetta.
Publisert: Publisert:
I sjefsstolen
Hver mandag deler noen av Norges fremste næringslivsledere og gründere erfaringer og tanker fra sin karriere og hverdag. Teksten gir uttrykk for skribentens holdning.

Brundtlandkommisjonens rapport til FN i 1987, Vår felles Fremtid, introduserte selve begrepet bærekraftig utvikling og beskrev hvordan miljø, økonomi og sosial utvikling var tett knyttet sammen. Snøhetta ble etablert to år senere, dypt inspirert av denne rapporten og med grunnleggende ambisjoner om å være et bærekraftig selskap.

Når vi i dag snakker om bærekraftig utvikling, snakker vi gjerne om hvordan vi kan redusere vårt CO₂-utslipp. Derimot snakker vi mindre om sosial og økonomisk bærekraft i våre prosjekter og tiltak vi gjør som selskap for å skape mer likhet i samfunnet eller verden for øvrig.

Les også

Å dyrke den kollektive intuisjonen

Ambisiøse mål

Snøhetta etterstreber å være et bærekraftig selskap hvor både miljø, økonomi og den sosiale pilaren er like viktige. Vi har ambisiøse mål og vi blir utfordret hver dag av våre ansatte og kunder, i hvert prosjekt og i hvert studio, på om vi faktisk leverer på disse ambisjonene.

Miljømessig gjør vi fremskritt i mange av våre prosjekter. Fra digitale tjenester hvor vi strever etter å lette digitale fotavtrykk, til produktdesign med fokus på gjenvinning og gjenbruk, og til arkitektur hvor vi jobber med materialinnovasjoner og uante mange variabler for å skape mer bærekraftige bygg – både på innsiden, utsiden og i landskapet de sitter i.

Les også

Slik ansetter du riktig

Rom og sunne omgivelser

Sosial bærekraft er også vesentlig i alle våre prosjekter. Vi ønsker å skape rom og sunne omgivelser som tiltrekker mennesker, og som gir noe tilbake og utvikler samfunnet i positiv retning. Vi ønsker å skape nærhet mellom mennesker i våre prosjekter. Nærhet til både kjente og ukjente kan virke fremmed og noe skremmende etter pandemien, derfor er det desto viktigere å skape disse rommene igjen for å invitere til og oppleve tilhørighet.

Også internt i Snøhetta er vi opptatt av å skape en kultur der våre ansatte kan utvikle seg og trives i et inkluderende miljø. Vi verdsetter mangfold, ulike ideer og perspektiver og vi forsøker å ha en sammensetning av ansatte som reflekterer markedene og samfunnet vi opererer i.

Våre bærekraftsmål

I begynnelsen av året satte vi noen nye interne sosiale bærekraftsmål for hva vi ville oppnå i selskapet. Dette var et forsøk på å både enes om hva vi ville fokusere på videre, samt teste evnen og viljen til å forfølge målene ut året.

Les også

Mange møter er bare bortkastet tid

Mange av målene var preget av etableringen av retningslinjer for å sikre mer progressive arbeidsvilkår for alle våre ansatte i alle våre studioer rundt om i verden. Deretter gikk vi i dialog med våre ansatte om deres syn på mangfold og inkludering, og hvordan vi kunne forbedre hvordan vi jobbet internt i selskapet.

Tre hovedområder

Det var mange interessante samtaler som resulterte i tre hovedområder for å forbedre spesielt mangfold og inkludering: Rekruttering, kunnskapsdeling og kommunikasjon. Vi jobber jo med alle disse tre områdene i våre prosjekter, så det skulle bare mangle at ikke dette reflekteres også hvordan vi jobber sammen internt.

Som leder er det givende å jobbe med prosjekter som ikke bare dreier seg om risikohåndtering og forbedring av bunnlinjen, men som kan bidra til at vi internt etterlever åpenheten, inkluderingen og fellesskapet som vi forfekter i våre prosjekter.

Les også

Det er godt at vi ledere ikke alltid får det som vi vil

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. I sjefsstolen
  2. Ledelse
  3. Bærekraft
  4. Snøhetta

Flere artikler

  1. Å dyrke den kollektive intuisjonen

  2. Mine mål for det nye året

  3. Betalt innhold

    Slik gjør vi verden litt bedre

  4. Betalt innhold

    Ikke glem mennene!

  5. Meglerreklame vekker reaksjoner: – Jeg trodde først det var en parodi