Maritim næring føler seg glemt i Solbergs jobbpakke: – Vi trenger tiltak nå

Statsminister Erna Solberg (H) lanserte lørdag en vedlikeholdspakke på 2,5 milliarder som skal berge utsatte norske arbeidsplasser. Men en industri føler seg oversett.

AKTIVITET PÅ KORT SIKT - URO FOR FREMTIDEN: Sjøsetting av Edda Freya 15. august. Det 150 meter lange fartøyet er det lengste offshorefartøyet Kleven-verftet på Møre har bygd. Østensjø Rederi betaler 1,4 milliarder kroner for konstruksjonsfartøyet.

Foto: Berge Myrene / Kleven
  • Johan Nordstrøm
Publisert:,

I vedlikeholdspakken som ble presentert er det ikke lagt frem noen tiltak som er rettet spesielt mot industrien som sliter mest, sier daglig leder i Maritimt Forum, Tord Dale.

Han etterlyser tiltak rettet inn mot den maritime industrien nå.

– Nå trenger vi denne gjennomføringskraften regjeringen skrøt av før valget, sier han til E24.

Lister opp grep

Dale etterlyser at tiltakene regjeringen allerede har foreslått i sin maritime strategi, men som ennå ikke er gjennomført, nå hopper frem i køen og settes i gang umiddelbart:

  • En styrket nettolønnsordning som sikrer et konkurransedyktig norsk flagg på norske skip.
  • En vrakpantordning for utdaterte skip bidrar til miljøvennlig fornyelse og byggeaktivitet
  • Fergepakke vil bidra til aktivitet ved mange verft og sørge for at kompetanse som er ledig ved offshoreverft kan brukes der.
  • Gunstig miljøfinansieringsordning som bidrar til omstilling i riktig retning.
  • Statlig bidrag til bygging av havneinfrastruktur og for å styrke sjøveien som transportåre.

Næringsminister Monica Mæland og finansminister Siv Jensen la frem dette som en del av regjeringens maritime strategi 29. mai.

Les også

Erna på valgkampturné i Oljefylkene: – Det ser ikke ut som om det har stoppet helt opp

Uro for fremtiden

De fire største norske verftene Vard, Ulstein Group, Kleven Maritime og Havyard står for de meste av verdien på nye skip som bygges i Norge.

Konserndirektør i Kleven, Ståle Rasmussen, er bekymret for situasjonen på lengre sikt og håper at flere tiltak blir lansert på linje med det Maritimt Forum skisserer.

– Dette er gode tiltak som jeg og vår bransje skulle ønske gjennomført nå, sier han til E24 og utdyper:

– Det er uro i forhold til fremtiden. Vi må se utenfor olje- og gassektoren for å finne nye kunder.

Samtidig vedgår han at det nok vil ta litt tid å få gjennomført tiltak. Og på kort sikt mener Kleven-direktøren at de er heldige.

– Vi har en ordrebok på 10 milliarder kroner og mange jobber ut 2017, sier Rasmussen.

Les også

Sandnes-bedrift var helt oljeavhengige - slik la de om og unngikk oppsigelser

Svarte med budsjettlekkasje

Lørdag svarte statsminister Erna Solberg (H) på kritikken om at de gjør for lite med å få bukt med den økende arbeidsledigheten, med en budsjettlekkasje.

Regjeringen skal satse vel 2,5 milliarder på vedlikehold, noe de håper vil gi jobber til de som nå faller fra som følge av brems i olje- og oljeservice. Nærmere 25.000 oljejobber har forsvunnet det siste året, de aller fleste langs kysten.

– Vi ser at det er en økning i arbeidsledigheten. En del av dem som jobber i industrien har kompetanse som kan brukes innen bygg- og anlegg, sa Solberg til E24.

Hun pekte på at flere av vedlikeholdstiltakene som nå lanseres, er spesielt rettet inn mot fylker som har mistet arbeidsplasser som følge av oljebremsen.

(Saken fortsetter under bildet.)

Daglig leder i Maritimt Forum, Tord Dale.

Maritimt Forum

Dale mener effekten av vedlikeholdspakken for industrien som sliter mest, er usikker.

– Det er ikke noen automatikk i at en skipsdesigner eller ingeniør i undervannsteknologi kan bygge skoler eller veier. Vi har klare forventninger om at det kommer tiltak rettet inn mot maritim industri, sier Dale til E24.

Totalt beløper tiltakene seg på nær 2,5 milliarder kroner, opplyste statsministeren til E24.

Solberg uttalte at det er vedlikehold som gir mest jobb i bygg- og anleggsbransjen. Oljenæringene har blødd ingeniørjobber, disse er blant de man nå håper skal kunne få jobb andre steder, som følge av vedlikeholdssatsingen.

Regjeringen sa at vedlikeholdsmilliardene er en del av en bred satsing i offentlig sektor for å trygge jobber i faresonen, og skape nye.

Statsbudsjettet vil bli lagt frem 7. oktober.

Les også

Sjeføkonom: – Redd omstillingsbehovet blir undervurdert

Har ikke råd til å tape kompetanse

NÆRINGSMINISTER: Monica Mæland (H).

Marit Hommedal/

– Det handler om å ivareta en kompetanse som er unik på verdensbasis, sier Dale.

Han peker på at offshore olje og gass står for nær 80 prosent av alle ordrene hos norske verft. Skipene er svært teknologisk avanserte og bygget for å utføre operasjoner på svært dypt vann. De mest avanserte koster mellom 1 og 2 milliarder kroner.

– Det produseres nesten ikke skip i andre høykostland som Norge, men fordi Norge har spesialisert kompetanse på bygging av svært avanserte skip, vinner næringen likevel kontrakter mot lavkostland, sier Dale

Les også

I fjor forsvant 656.000 årsverk i Norge

Dale fremhever at norske rederier eier verdens dyreste skip og har verdens sjette største flåte om vi måler i skipsverdi. Kostnaden for et norsk offshoreskip tilsvarer 14 vanlige bulkskip.

Dale mener at samspillet mellom rederiene som eier disse, verftene og svært kompetente sjøfolk har gjort Norge til en av verdens beste skipsbyggere.

– Dette er kompetanse vi ikke har råd til å tape. I Ulsteinvik jobber 70 prosent av alle i privat næringsliv i maritim næring, det er begrenset hvor mye vedlikehold de kan gjøre der. Mister de jobben må mange flytte. Da er kompetansen tapt.

– Vi kommer til å trenge kompetansen i fremtiden, sier Dale.

E24 har prøvd å få en kommentar fra næringsdepartementet til denne saken, uten å lykkes.

E24 erfarer at næringsminister Monica Mæland (H) og Frps parlamentariske leder Harald Tom Nesvik vil legge frem tiltak rettet mot verfts- og leverandørindustrien senere i dag.

Les også

Solberg vil hjelpe arbeidsløse ingeniører

Les også

– Deler bekymringen med dem som går rundt med klump i magen

Les også

- Venner meg aldri til nedbemanninger

Flere artikler

  1. Regjeringen bruker 650 mill. på verftstiltak: – Dette er ikke en krisepakke

  2. Anslår at 15.500 norske arbeidsplasser kan forsvinne: Maritim næring vil ha statlig bestilling på syv skip

  3. Skal skape jobber med vedlikehold

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Foreslår nytt kystvaktskip i kommende statsbudsjettet

  6. Betalt innhold

    Gir regjeringen ros for satsing på utdanning