Han er «Årets digitale nytenker»:
– Magien oppstår i kontakten mellom leder og de som faktisk lager produktene

Aneesh Rajaram (34) har ledet Opera TV til suksess. Han har tro på tett kontakt mellom alle leddene i organisasjonen.

«ÅRETS DIGITALE NYTENKER»: Aneesh Rajaram vokste opp i India og flyttet til Norge etter studier. De siste tre årene har han ledet Opera TV.

Opera TV
  • Ingvild Sagmoen
Publisert: Publisert:

– En av de største forandringene vi ser nå er hvordan folk ser på film og tv hjemme i stuen sin, sier Aneesh Rajaram, sjef i Opera TV og «Årets digitale nytenker» i Ledertalentene 2016.

– Det er investert milliarder av dollar i de tradisjonelle tv-oppsettene, som kabel- og satellitt-tv, så vi snakker om enorme endringer når folk går bort fra dette og over til nett. Vi er helt i front, og vi prøver å gjøre endringene fornøyelig for folk, fortsetter han.

Rajaram har de siste tre årene ledet Opera TV og har etablert det som en global markedsleder innenfor segmentet neste generasjons TV-opplevelser, med partnere som Sony, Philips, Tivo og Verizon.

Under hans ledelse har Opera TV vokst raskt.

– Jeg er veldig takknemlig og glad for å bli årets digitale nytenker, sier han.

Flyttet til Norge etter studier

Rajaram vokste opp i Bangalore i India, byen som er blitt kjent som Indias «Silicon Valley».

Her fullførte han skolegangen og utdannet seg til ingeniør med en bachelorgrad fra universitetet. Mens hans studerte begynte han å jobbe i den internasjonale, studentdrevne organisasjonen AIESEC.

– Da jeg var ferdig med studiene ønsket jeg å få erfaring fra et annet land, så jeg søkte på en jobb i AIESEC i Norge, forteller han.

Rajaram gikk inn i jobben som leder for et team med 50 personer som jobbet med å finne praksisplasser for nyutdannede verden over. Her jobbet han med å utvikle lederferdighetene hos organisasjonens medlemmer, og var der i ett år, før det åpnet seg en mulighet i IT-selskapet Opera, som praktikant.

– Mest intense 18 måneder i livet mitt

I 11 år har Rajaram nå jobbet hos Opera, de siste tre årene i ledelsen for Opera TV, som er skilt ut som en egen enhet i selskapet.

– Da jeg ble spurt om å ta over som avdelingsleder for Opera TV i 2013, hadde jeg akkurat startet på en MBA-grad ved London Business School. Perioden som fulgte ble en av de mest utfordrende i livet mitt så langt, forteller Rajaram.

– Jeg fløy frem og tilbake mellom London og Oslo annenhver uke, mens jeg også reiste verden rundt for å etablere selskapet globalt. Det var de mest intense 18 månedene i livet mitt, men jeg kom gjennom det med en motivasjon for å gjøre alt som jeg bestemmer meg for, ler han.

– Og jeg visste at Opera TV hadde et potensial til å vokse veldig raskt.

Og det gjorde det.

Under Rajarams ledelse doblet enheten årsinntekten og firedoblet selskapets verdi.

Organisasjonen er også doblet i størrelse og har nå nesten 200 ansatte i 14 land. I 2015 nådde Opera TVs produkter over 40 millioner tv-apparater, noe som gir en signifikant større markedsandel enn konkurrentene Android TV og Apple TV til sammen.

Motiveres av utfordringene

Rajaram har helhetsansvaret for forretningen, noe som inkluderer salg og

markedsføring, innholdsutvikling og produktledelse, blant annet.

Les også

Han er «årets selskapsutvikler» i Ledertalentene: - Jeg er ikke en leder som holder festtaler

– Det handler om å forstå markedet og få timingen riktig når det kommer til lansering av produkter. Det er viktig å bruke tid i styrerommet, men magien oppstår i kontakten mellom ledere og de som faktisk lager produktene, og når ledere sikrer at alle beveger seg i samme retning og er motiverte for det som organisasjonen jobber mot, sier Rajaram.

– Det handler om hvordan du kan ta et veldig komplekst marked og finne en måte å gjøre det forståelig for de ansatte og skape meningsfulle jobber for dem.

Rajaram henter motivasjon fra endringene som industrien gjennomgår.

– Det hjelper å kjenne litt trykk i organisasjonen, noe som holder de ansatte dypt engasjert i å løse store problemer, sier han.

– Dette er en veldig stor industri som vil gjennomgå store endringer de neste årene. Se bare på de store aktørene som Google og Apple som nå kaster seg på. Vi er glad for at de med det erkjenner hvor viktig dette markedet er.


Les også

Her jobber de med å finne årets ledertalent

Les også

Han er «årets selskapsutvikler» i Ledertalentene: - Jeg er ikke en leder som holder festtaler

Les også

Hun er «årets salgsleder» i Ledertalentene 2016

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Ledertalentene

Flere artikler

  1. Årets Ledertalent:  – Finnes muligheter for alle

  2. Aneesh Rajaram til topps i Ledertalentene 2016

  3. Fjorårets vinner av Ledertalentene om kåringen: – Skjønte hvem jeg var som leder

  4. Wærsted: – Ledelse bør gi mer prestisje

  5. Kjenner du Norges største ledertalent? Nå har du bare én dag igjen til å nominere