På jakt etter ny jobb?: Derfor bør du velge sjefen din med omhu

Skal du bytte jobb? Tenk sjef først og jobbinnhold etterpå, råder ekspert.

SJEFEN FØRST: Mange velger jobbinnhold først - og tar til takke med sjefen de får. Men i følge jobbekspert kan det være lurt å tenke omvendt.
Publisert: Publisert:

Helt sjef. Nordmenn bør bli flinkere til å tenke på sjefens egenskaper når de velger arbeidsplass.

Det mener Ole Petter Melleby, som er administrerende direktør i ISCO Group.

– Det er min hellige overbevisning at skal du utvikle deg personlig - gjør du det best med en god leder ved din side, sier Melleby.

– Man bør velge leder med omhu, sier han.

LES OGSÅ: De beste frynsegodene

Lar jobbinnhold avgjøre. Karriereeksperten mener at mange lar jobbinnholdet alene avgjøre hvorvidt de søker seg til og takker ja til en ny jobb:

– Mitt inntrykk er at man lar seg lett la seg blende arbeidsoppgavene, og at det er lett å glemme sjefen!

Melleby påpeker at jobbinnholdet kan endre seg, mens sjefen er relativt konstant.

– Hvis du står i valget mellom en kjempespennende jobb, men ingen bryr seg om hva du gjør, versus en hvor jobbinnholdet er snevert, mens noen vil deg vel, vil den siste være langt å foretrekke, sier Melleby.

SJEF SOM SER: En god sjef, er en sjef som ser deg, ifølge Ole-Petter Melleby.

LES OGSÅ: Slik tar du lønnssamtalen med sjefen

Omdømme. Men hvordan skal man vite om sjefen er god?

Dersom man velger en bedrift med godt omdømme er det ifølge Melleby større sjanse for at ledelsen også er solid.

Han vil også anbefale deg og sjekk bedriftens verdigrunnlag, samt resultater.

– Er det en bedrift som får ting gjort og som mener det se sier, er det stor sannsynlighet at de har ledere som bryr seg, sier han.

LES OGSÅ: Her er de «trygge» studiene

Hva er en god sjef? Ifølge Melleby må en god sjef stille krav, men samtidig ha en genuin omsorg for medarbeideren:

– En god sjef ser deg. Det er så enkelt og så vanskelig. Det handler ikke om å være snill og omtenksom, men om å bry seg og å stille krav til deg, sier Melleby

Dess tidligere man er i karriereløpet - dess viktigere mener han det er å vurdere sjefens egenskaper før man slår til på jobbtilbudet.

– Det handler om å bygge en plattform. Skal du bygge en karriere må du utvikle deg både personlig og faglig, forklarer han.

Dermed kan feil sjef gi uheldige konsekvenser:

– Hvis du er et sted hvor gjør en god jobb, men ingen legger merke til hva du gjør, reduserer det sjansen for å klatre på karrierestigen, påpeker Melleby.

LES OGSÅ: Styr unna pensjonsfelle

Må se! Helene Tronstad Moe, som er Førsteamanuensis ved Markedshøyskolen er enig i at en leder bør ha solide evner til å «se» den enkelte ansatte:

– En faglig dyktig siviløkonom fra NHH er blitt betraktet som en ideell leder. Men å være god med tall betyr ikke at du er god med mennesker, sier Tronstad Moe.

KLOKT: Det er klokt å tenke grundig gjennom hvem man trives å samarbeide med, sier Helene Tronstad Moe.

– Ett punkt hvor det er slurvet i lederrekruttering er å se det menneskelige aspektet, mener Tronstad Moe.

Også hun tror det kan være klokt å tenke grundig gjennom hvem man trives å samarbeide med.

– I enkelte stillinger er sjefen din nærmeste samarbeidspartner, mens i andre jobber er lederen en person du sjelden er i kontakt med. Spør derfor gjerne om hvem du skal samarbeide med og hvor tett du vil være på nærmeste leder i stillingen du søker, sier Tronstad Moe.

– Husk at nærmeste leder gjerne er svært sentral ved fastsettelse og forhandling av lønn, vurdering av forfremmelse og som fremtidig referanse for deg, tilføyer hun.

LES OGSÅ: Slik ødelegger du jobbsøknaden din

Skaper mistrivsel. Undersøkelser viser at dårlig ledelse er en viktig årsak til at mange bytter jobb. Det er også en viktig årsak til mistrivsel.

– Internasjonale undersøkelser viser at i 3 av 4 tilfeller er nærmeste leder største årsak mistrivsel, sier BI-forsker Øyvind Martinsen.

– Medarbeiderne opplever at lederen ikke lytter, tar hensyn og støtter ens utvikling, forklarer Martinsen.

LES OGSÅ: Slik finner du drømmejobben med mobilen

NOEN KOSTNADER AV DÅRLIG LEDELSE:

  • Begrenset karriere
  • Misnøye
  • Redusert motivasjon
  • Mangelfull utvikling
  • Nedsatt produktivitet
  • Pyskiske problemer
  • De flinkeste slutter
  • Høyt sykefravær
  • Dårlig rykte

Slik kan du finne ut mer om sjefen:Spørsmålene DU bør stille på intervju

Følg oss på Facebook!

Publisert: