Prestasjonspress kan svekke resultatene

Et arbeidsklima med sterk prestasjonskultur gir dårligere resultater, antyder en fersk doktorgrad.

- UHELDIG VINNERMENTALITET: Sterkt fokus på arbeidsprestasjonene, fremfor den ansattes innsats, kan skape større stress og mindre engasjement på arbeidsplassen, ifølge doktorgraden.

Frank May
  • Sophie Lorch-Falch
Publisert: Publisert:

Sterk konkurranse mellom medarbeiderne internt, og ensidig oppmerksomhet rettet mot sluttresultater, kan gjøre at bedriftens resultater svekkes på en rekke områder, ifølge Forskning.no.

– Et slikt miljø har negativ virkning på ansattes jobbengasjement og på de ansattes arbeidskvalitet og arbeidsinnsats, sier Christina Nerstad ved Handelshøyskolen BI til forskning.no.

Les også: Thomas (25) brukte 100.000 på offshore-kurs - får ikke jobb

Større jobbengasjement

Hun har skrevet doktorgrad om emnet og baserer sin konklusjon på funn i en studie der 8.000 ansatte og arbeidsgivere i tekniske og finansrelaterte yrker har deltatt.

Da hun målte jobbengasjementet hos de ansatte, skåret bedrifter med større innslag av mestringsklima høyere enn bedrifter som hadde et sterkt prestasjonsklima.

I tillegg var arbeidskvaliteten og arbeidsinnsatsen bedre hos de som fokuserte på mestring, heller enn prestasjon.

Ansatte i bedrifter som la vekt på prosessen mot gode prestasjoner, oppga også at det var mindre interessant for dem å slutte i jobben.

Men: En del arbeidstagere vil derimot gjøre det bedre på arbeidsplasser der presset på å levere er stort.

– Er du en typisk prestasjonsorientert person, vil du nok trives godt i et prestasjonsklima, sier Nerstad.

Les også: Ti grunner til at du ikke passer som leder

Tør ikke å ta utfordringer

Større konkurranse mellom kolleger kan bety at de ansatte blir mindre villige til å dele kunnskap med kolleger og er mer tilbøyelig til å jukse, ifølge doktorgraden. I tillegg tar de ansatte færre utfordringer i frykt for å mislykkes.

– Prestasjonspresset i et slikt klima kan fremme teamprestasjon, men samtidig undergraves bruken av teamets samlede kunnskap. Dette er fordi de ansatte kun er opptatt av å levere, i stedet for å ivareta mestringsfokuset som er der når man ikke opplever prestasjonspress, sier Nerstad.

Les også:

Jobbsøkere med piercing havner bak i køenDisse 7 tingene må du aldri gjøre på jobbintervjuetPå disse arbeidsplassene er det vanskeligst å få fast jobb

Publisert:

Flere artikler

  1. Slik får storbankene ansatte til å jobbe døgnet rundt

  2. Betalt innhold

    Hvordan lede ansatte som er misfornøyde med karrieren

  3. Betalt innhold

    Han bruker ultralyd til å sjekke oljerør

  4. To av tre ledere har ansatte de vil bli kvitt

  5. Hagen legger ned halvparten av fabrikkene: - Vi må kutte for å vokse