Strategidiskusjoner rundt lederbordet i Vipps

Nye betalingsløsninger for netthandel blir et viktig tema rundt bordet i ledergruppa i Vipps framover, skriver Berit Svendsen.

  • Berit Svendsen
    Berit Svendsen er leder for Vipps' internasjonale satsning. Hun har tidligere jobbet mange år som direktør i Telenor og har i dag flere tunge styreverv.
Publisert: Publisert:
I sjefsstolen
Hver mandag deler noen av Norges fremste næringslivsledere og gründere erfaringer og tanker fra sin karriere og hverdag. Teksten gir uttrykk for skribentens holdning.

Pandemien har forårsaket mer enn økt netthandel. Måten vi handler og betaler på nettet endres også.

Mens det før var vanlig å betale med kredittkort eller faktura, er det nå flere og flere som foretrekker å betale via mobile lommebøker som Vipps, MobilePay og Pivo fordi det er mye enklere.

Mobile lommebøker for netthandel

Ifølge World Payment Report report forventes det at mobile lommebøker vil stå som betalingsmekanisme for over halvparten av netthandelen allerede om to år.

De mobile lommebøkene har allerede vunnet kampen om vennebetaling, og det neste slaget vil være netthandel. Her ligger det store muligheter.

Kampen om hvem som blir den foretrukne mobile lommeboka for netthandel er allerede i gang. Konkurransen er global og aktørene kjemper intenst om å være kundens foretrukne valg.

Denne diskusjonen har vært jevnlig på bordet til ledergruppa i Vipps det siste året og er en av hovedgrunnene til at Vipps tidligere i sommer annonserte en fusjon med danske MobilePay og finske Pivo.

En ting er å styrke konkurransekraften i markedet i dag, men like viktig er det å utvikle nye løsninger som gjør at Vipps også er kundens foretrukne valg i et lengre perspektiv. Og her er det forenkling som gjelder, noe Vipps er kjent for.

Les også

Står vi foran et «booming 20s»?

Kjøp nå, betal senere

Flere konkurrenter har bygd seg opp til å bli betydningsfulle aktører ved å fri til unge som handler klær og mote på nettet med nye betalingsløsninger. Soverommet hjemme brukes som prøverom og kunden betaler kun for varene en velger å beholde.

Ifølge BBC og «The Woolard Review» er 50 prosent av «kjøp nå, betal senere»-kundene mellom 25 og 44 år som handler moteklær og sko på nettet.

Ifølge Mozo er det så mange som 22 prosent av «kjøp nå, betal senere»-kundene som kjøper artikler i forskjellig fasonger og størrelse og returnerer det som ikke passer eller de ikke liker. Varene må betales innen et visst tidsrom eller i like store avdrag over noen måneder. Dette tilbys som oftest rentefritt for kunden.

For nettbutikken som selger varer og tjenester gir denne handlemåten mange fordeler. Flere butikker melder om at kundene i snitt handler for 30 prosent mer ved hver bestilling og at flere kunder faktisk gjennomfører kjøp. Ulempen er at dette ofte er en dyrere løsning enn å tilby betaling via kredittkort.

Kredittselskapene har tilbudt ulike betalingsløsninger til kundene i mange år og blitt til store globale aktører. Men ifølge C+R Research sier nesten halvparten av «kjøp nå, betal senere»-kundene at de synes denne løsningen er enklere og mer enn fire av ti sier det er mer fleksibelt enn å bruke kredittkort. Nesten like mange planlegger å erstatte kredittkortene sine.

Les også

Skjuler du dårlige nyheter for de ansatte?

Strategiske vurderinger

Det store spørsmålet er om dette en trend som vil spre seg og hvilke nye nye behov som vil dukke opp.

Aktører som Paypal, Klarna og Afterpay tar posisjoner, og flere har bygd seg opp til å bli betydningsfulle globale aktører.

Banker og kortselskaper sitter heller ikke stille. Citibank og Amex er blant de som følger etter med nye betalingsløsninger som etter-kjøp-finansiering som er gunstigere for kundene.

I Vipps, Mobilepay og Pivo vil vi melde oss på med full styrke i e-handelsmarkedet, og vurderer både strømlinjeformet check-out og attraktive betalingsløsninger.

Det kommer til å bli mange interessante diskusjoner om viktige strategiske problemstillinger rundt bordet i ledergruppa i Vipps de neste månedene.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. I sjefsstolen
  2. Vipps
  3. Ledelse
  4. Strategi

Flere artikler

  1. Vipps tar hovedrollen i nordisk betalingsgigant

  2. «Nye» Vipps etter gigantsammenslåing: – Mener vi kunne fått inn flere

  3. Jakten på bonussvar og tilbakebetalte millioner

  4. I sjefsstolen: Skjuler du dårlige nyheter for de ansatte?

  5. I sjefsstolen: Å lede når det stormer