Her søker seks av ti unge etter jobb

Nesten halvparten av alle jobbsøkere benytter nå sosiale medier i jobbjakten.

JOBBSØK: Seks av ti under 35 år benytter sosiale medier i jakten på ny jobb. Fortsatt er Linkedin viktigste kanal. Her fra hovedkontoret i California.

Paul Sakuma
Publisert:

46 prosent av norske arbeidstakere benytter nå sosiale medier i jakten på ny jobb. Dette er en solid økning fra tidligere år hvor denne andelen har vært stabil på 30 prosent. Det viser en undersøkelse gjennomført for bemanningsselskapet Centric.

Fortsatt er det Linkedin som vurderes som viktigste jobbsøkingkanalen i sosiale medier, men Facebook tar innpå.

Dette er femte året på rad at denne undersøkelsen gjennomføres.

– Etter noen år hvor andelen har vært stabil på 30 prosent, har det siste året gitt en eksplosjonsartet økning, sier administrerende direktør, Per Christian Johansen, i Centric.

Les også

Høyskoledirektør blir IT-sjef i Nav

Flest unge

Per Christian Johansen, administrerende direktør i Centric.

Centric

Det er ikke noen forskjell mellom kvinner og menn når det gjelder bruk av sosiale medier i jobbjakten. Det er de yngste som er de mest ivrige jobbjegerne i sosiale medier. 60 prosent av de under 35 år har brukt sosiale medier i sin leting etter ny jobb.

– De unge leder an i utviklingen. Det er ikke så overraskende, men er samtidig den viktigste indikatoren for at vi står foran en trendskifte innen rekruttering. Tegnene om et trendskifte forsterkes ytterligere av at halvparten også mener at sosiale medier vil bli mer viktig som jobbsøkingskanal i løpet av de neste to årene, sier Johansen.

Slik skal studentene kapre drømmejobben

Linkedin fortsatt viktigst

Av de ulike sosiale mediene anses Linkedin som viktigst i forbindelse med jobbsøk. 33 prosent rangerer Linkedin som viktigst. Det er omtrent samme andel som i fjor år.

Facebook tar imidlertid innpå Linkedin som jobbsøkingskanal, og 17 prosent rangerer nå Facebook som viktigst. I fjor var det kun 12 prosent som rangerte Facebook som viktigst.

Twitter er det ytterst få som mener er viktig i jobbjakten.

Facebook begynner å puste Linkedin i nakken også når det gjelder jobbsøk. Det tror jeg har sammenheng med at Facebook har flere brukere enn Linkedin, sier Johansen.

Enklere å nå frem på Facebook

Han mener det er lettere å nå ut til flere på Facebook enn på Linkedin.

– Selv om Linkedin er en kanal for profesjonell nettverksbygging og rekruttering opplever selv vi som profesjonelle rekrutterere at det er mer krevende å lykkes på Linkedin enn på Facebook. Det er langt flere som følger våre Facebook-sider enn våre Linkedin-sider, og det er enklere å få respons på Facebook, sier Johansen.

Les også

Liten endring i antall arbeidsledige innvandrere

Slik lykkes du med jobbjakten i sosiale medier:

  1. Vær bevisst på hvordan profilen din ser det ut med tanke på utdanning, kompetanse og interesse, slik at rekrutterere og virksomheter kan finne frem til deg og din kompetanse.
  2. Ikke lukk profilen – vær søkbar! Ellers finner ikke de med jobbene deg.
  3. Følg Facebook- og LinkedIn-sidene til virksomheter du kan tenke deg å jobbe for – ofte publiseres ledige jobber her først.
  4. Bruk LinkedIn til å knytte kontakt med profesjonelle rekrutterere i rekrutteringsbransjen.
  5. Bruk LinkedIn, Facebook og Twitter til å vise frem kompetansen din gjennom å dele kompetanse, gi råd eller delta i relevante debatter i relevante grupper.
  6. Ikke alle ledige jobber utlyses, bruk derfor det digitale nettverket ditt til å forespørre om muligheter i aktuelle virksomheter.

Kilde: Centric

Om undersøkelsen: Gjennomført av analyseinstituttet YouGov. Det er i perioden 5-13. april 2015 gjennomført til sammen 1006 CAWI-intervjuer med i et representativt utvalg av Norges befolkning i alderen 18-74 år.