Vil ha nordisk samarbeid mot streikebryteri

Parat har invitert en rekke ledere fra fagforbund i Sverige, Danmark, Finland, Island og Norge til møte i Oslo tirsdag.

SAMLER KOLLEGAER: Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud har fått besøk av nordiske kollegaer for å diskutere Norwegian-situasjonen.

Berit Roald
  • Andreas Wolden Fredriksen
  • Line Midtsjø
  • Sigrid Moe
Publisert:

Temaet for møtet er ifølge pressemeldingen konflikten i Norwegian og hvordan samarbeidet kan utvides for å hindre streikebryteriet de hevder pågår i Norwegian-konflikten.

10 til 15 fagforeningstopper fra fem land deltar i møtet.

Det er medlemmer av sivil flyseksjonen i Nordisk transportarbeiderføderasjon (NTF) med omtrent 400.000 medlemmer som tirsdag møtes i Oslo, opplyses det i pressemeldingen.

I heisen

Parats Arve Sigmundstad forteller at møtet med de nordiske fagforeningene er i gang, og at det startet klokken 11.

– Tyder dette pressefremstøtet på at forhandlingene går dårlig?

– Intet nytt. Intet nytt, sier Sigmundstad til E24.

Han understreker at Parat samtidig er i en forhandlingssituasjon med Norwegian.

– Det virker som dere tviholder på å si at forhandlinger pågår, mens signalene fra Norwegian har vært at kontakten er minimal?

– Det får eventuelt stå for Norwegians regning. Når vi sier «intet nytt» ligger det i at ting skjer, sier Sigmundstad til E24.

Les også

Norwegian-streik på ellevte døgnet: Kan ha tapt en halv milliard kroner

Like før klokken 11 ble Parat-ledelsen observert på vei inn i en heis sammen med en rekke utenlandske gjester. De hadde gått inn baksiden, og omgått pressen som hadde møtt frem.

Det er på nåværende tidspunkt uklart når noen kommer ned for å snakke med pressen.

Streikebryteri

Påstandene om streikebryteri er blitt gjentatt helt siden Norwegian-pilotene gikk ut i streik, som nå er inne i sitt 11. døgn. Parat og pilotforeningen har reagert på at Norwegian har dekket opp streikerammede ruter i underselskapet Norwegian Air Norway med ansatte i andre selskaper.

Forhandlingssekretær Henrik Berlau i 3F (Fagligt Fælles Forbund) sier at en eventuell dansk sympatistreik til støtte for de norske pilotene kan tre i kraft først om ti dager.

– Hva blir konsekvensene av en slik sympatistreik?

– Ytelser som Norwegian normalt kjøper, eller som utføres av 3F-medlemmer i Danmark, vil innstilles, sier forhandlingssekretær Henrik Berlau til E24.

– Så da vil ikke et Norwegian-fly lette fra Danmark?

– De vil ikke få fylt drivstoff, ikke håndtert bagasje, eller bruke sikkerhetskontrollen for eksempel.

Som E24 skrev mandag kveld, så mener Parat at reglene som krever ti dagers varsel om streikeuttak hemmer muligheten for sympatistreik. De vil ha reform av ordningen.

(artikkelen fortsetter under bildet).

I MØTE: Henrik Berlau fra den danske fagforeningen 3F møtte pressen på vei inn til Parat.

Gorm Kallestad

Vil ha reform

Seneste mandag ettermiddag etterlyste Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud reform av varslingsreglene for sympatistreiker.

I dag må fagforeningene varsle om sympatistreik, før de deretter møter NHO for å diskutere lovligheten av varselet innen fire dager. Deretter må det gå 14 dager før sympatistreiken kan starte. Totalt kan det gå 18 dager før en sympatistreik kan starte.

Parat sier det er behov for å diskutere hvordan man i Norden kan løse de viktige prinsipielle spørsmål som ligger i bunn for streiken vi nå ser i Norwegian.

– Vi har mange av de samme utfordringene i Norden og noe av det som er frustrerende er at vi ikke på kort sikt har verktøy for å stanse Norwegian når det begås streikebryteri, sier han i pressemeldingen.

– Veldig trist

Norwegian har tidligere avfeid påstandene om streikebryteri. I et brev til Sveriges statsminister Stefan Löfven, avviser Bjørn Kjos at de har brukt streikebrytere på noen måte.

Löfven hadde tidligere uttalt seg svært kritisk til Norwegian.

– Vi synes dette er veldig trist fordi det ikke bidrar til noe annet enn å gjøre situasjonen enda verre for våre passasjerer og skape utrygghet blant alle våre ansatte, inkludert fagforeningenes egne medlemmer, sier informasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen, til E24.

– Vi synes det er oppsiktsvekkende at disse fagforeningene er så lite opptatt av å trygge arbeidsplassene, ikke minst for egne medlemmer. Så langt er nå over 200.000 passasjerer berørt av pilotstreiken og 1.000 Norwegian-ansatte permitterte, fortsetter han.

Les også

Flygerne kritiserer fagbevegelsen for passivitet

Mye penger å spare

Skjæggerud registrerer at pilotenes jobb under streiken erstattes med kontraktpiloter fra andre baser i Europa, i tillegg til at det leies inn fly med mannskap fra en rekke små flyselskaper fra andre land.

– Fagforeningene kan ikke sitte og se på streikebryteri uten å kunne handle. Våre fremste eksperter på arbeidsrett sier det vi nå er vitne til er klassisk streikebryteri, men iverksetter vi tiltak uten å følge de varslingsrutiner som gjelder er det vi som bryter loven og risikerer straff i ettertid, sier Parat-lederen.

I pressemeldingen sier Skjæggerud at man i Norden må erkjenne at det er et høyere kostnad- og lønnsnivå sammenlignet med for eksempel Spania eller land i Asia.

– Vi har ikke problemer med å forstå at det er mye penger å spare på å innføre asiatiske eller spanske lønnsbetingelser til Norden, men det er dette vi ikke kan akseptere i konflikten som nå pågår. Vi kjemper for norsk lønn i Norge, dansk lønn i Danmark og spansk lønn i Spania. Norwegian ønsker imidlertid å innføre sine egne regler som på litt sikt truer hele det nordiske arbeidslivet, sier Skjæggerud.

Les også

Parat krever reform etter Norwegian-striden:
– Varslingstiden er uholdbar

Les også

Kan ha tapt en halv milliard kroner

Les også

Ingen nye permitteringer på Norwegian-kontoret

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Norwegian

Flere artikler

  1. Oppfordrer 365.000 medlemmer til sympatistreik

  2. Parat krever reform etter Norwegian-striden:
    – Varslingstiden er uholdbar

  3. Varsler større støtteaksjoner: – Hvis de går ut i streik, vil Norwegian bli helt lammet

  4. Parat: - Endrer ingenting

  5. Norwegian-pilotene sier blankt nei til nytt drøftelsemøte