Her er nordmenns leder-dom: – Noen ansatte gjør du aldri fornøyde

Flere hundre tusen norske arbeidstakere trekker på skuldrene av sjefens evne til å motivere, lytte til innspill og gi dem klare mål. Men har vi egentlig noe å klage over?

– HELT GRUNNLEGGENDE: Nær 2 av 10 norske arbeidstaker synes ikke sjefen klarer å gi dem motiverende tilbakemeldinger, ifølge ny undersøkelse.

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
  • Karl Wig
Publisert:

Funnene kommer frem i høstens ferske Arbeidslivindeks fra HR Norge og TNS Gallup, som ble gjennomført tidligere i denne måneden blant 1065 arbeidende nordmenn over hele landet.

Deltagerne ble bedt om å ta stilling til noen påstander om hvordan deres nærmeste leder evner å motivere, ta imot innspill og sette klare mål.

Slik gikk det:

  • 18 prosent sier seg enten «uenig» eller «helt uenig» i at nærmeste leder gir «tilbakemeldinger som motiverer meg til å gjøre en bedre jobb».
  • 13 prosent synes ikke nærmeste leder «ivaretar mine meninger og innspill på en god måte»
  • 14 prosent avviser at nærmeste leder «setter klare mål for ha vi skal oppnå i min enhet»
Les også

Magnus (30) gikk fra trainee til økonomidirektør på fire år

– Fryktelig mange

For hver av påstandene er det mellom 21 og 26 prosent som svarer «hverken eller». Og for samtlige er det – tross alt – et flertall på mellom 63 og 66 prosent av de spurte som mener lederne deres gjort det bra eller svært bra.

BEKYMRET: HR-fagansvarlig Henrik Øhrn I Hr Norge.

Sverre Chr. Jarild/lysbordet

Fagansvarlig Henrik Øhrn i HR Norge mener likevel funnene bør få flere norske sjefer til å sperre opp øynene.

– Dette viser at det er fryktelig mange nordmenn som synes lederne gjør en dårlig jobb på helt grunnleggende områder, sier Øhrn til E24.

Øhrn, som har kunnskapsledelse, rekruttering og organisasjonsanalyse som spesialfelt, sier forskning har vist at tilbakemeldinger er blant de aller viktigste kildene for motivasjon på jobb.

– Det kan hende disse lederne gir masse tilbakemeldinger, men de er altså ikke av typen som fremmer arbeidsglede. Det er et tankekors, sier han.

Les også

Jobbekspertene: Slik blir du en bedre leder

For syvende gang på rad skal E24 finne de beste næringsliv-talentene her til lands – og du kan hjelpe oss!

Vet du om en dyktig person under 35 år, som har utmerket seg med resultat-, personal- og/eller beslutningsansvar i næringslivet? Da kan DU tipse om denne personen ved å fylle ut vårt enkle tipsskjema.

– Noen blir aldri fornøyde

OPTIMISME: Guri Larsen i Adecco Select forventer større aktivitet i 2011.

Adecco

– Jeg er ikke veldig overrasket, sier Guri Larsen til E24 om tallene.

Hun er rekrutteringsekspert og direktør for Adecco Search & Select.

– At det er 15–20 prosent som ikke er tilfredse med sjefen, høres ganske riktig ut. Det stemmer med undersøkelser vi har gjort. Og som leder må man selvsagt jobbe med å få det tallet ned. Jeg er enig med Ørhn i at det dreier seg om helt grunnleggende ting, sier Larsen.

Samtidig gir hun en påminner:

– Noen ansatte gjør du aldri fornøyde. Vi må ikke glemme lederens jobb: Å sikre at alle leverer resultater. Folk må ledes på ulike måter for å oppnå det, og da er det ikke alle som får det slik de vil.

Les også

1 av 5 nordmenn urolige for jobben: – En gradvis erkjennelsesprosess

– Tyn går ikke i lengden

– Er det et lederansvar å motivere ansatte med tilbakemeldinger?

– Ja, det er viktig for å skape et godt fellesskap. Vi vet også at de som trives på jobben, leverer bedre resultater over tid. Du kan tyne noen til å jobbe hardt i en periode, men det vil ikke vare. Og det er faktisk mulig å gi kritikk på en motiverende måte, sier Larsen.

Hun mistenker at mange lederne som scorer lavt på motiverende tilbakemeldinger, sjelden eller aldri gir feedback i det hele tatt.

– Det er jo første prioritet: Snakk med dine ansatte og vis at du ser dem. Da har du løst veldig mye, sier Larsen.

Mål-rot

– Ledere er ofte mer prestasjonsorienterte enn arbeidstagere. Det ligger i kortene, men gir også et «jag» som kan oppfattes demotiverende på noen. Folk reagerer helt forskjellig på ulik feedback, og det er lurt å se an sitt publikum, sier Ørhn i HR-Norge.

At 14 prosent av oss ikke synes sjefen setter klare mål, er det mest oppsiktsvekkende funnet i hans øyne.

– Det bekymrer meg, for tallet utgjør flere hundre tusen arbeidstagere. Det kan skyldes utydelighet i kommunikasjonen, men også utydelighet rundt prioriteringene. Ledere har en tendens til å ramse opp masse satsingsområder, og det kan lett oppstå forvirring, sier eksperten og illustrerer:

– Om du har fått 10 nye oppgaver, hvor skal du egentlig sette inn støtet?

Larsen i Adecco Search & Select sier forvirring noen ganger hersker i sjefsstolen også.

– Mange ledere havner i en skvis hvor de får altfor mange mål fra sine eiere. Om målene i tillegg er utydelig definert, gjør det jobben veldig vanskelig, sier hun.

– Mål har også en tendens til å gå i glemmeboken. Det holder ikke å sette målene i budsjettarbeidet på høsten. Det må holdes levende på arbeidsplassen.

Trenger noe å klage på?

Norske nedgangstider gir behov for å gjøre drastiske grep i flere bedrifter. Det gjør at mange ansatte blir usikre. Den samme Arbeidsindeksen viser at 1 av 5 nordmenn er urolige for egen arbeidssituasjon om ett år.

Da blir tydelig ledelse og god informasjon desto viktigere, mener Ørhn.

– Det er en stor utfordring, men ledere har alt å tjene på å dempe usikkerheten internt.

– Forventer vi for mye av sjefen?
– Nordmenn har forventninger om å få være med å bestemme. Det ligger i den norske arbeidskulturen. Samtidig er vi blant de rikeste landene og har svært gode arbeidstider og lønninger. Vi glemmer nok av og til hvor godt vi har det, i forhold til naboland.

– Men vi trenger noe å klage på?

– Det ligger noe i det. Da kan selv den beste leder bli en skyveskive, sier Ørhn.

– Og når alt er på stell, begynner vi å klage over at det er for varmt på kontoret.

Les også

Magnus (30) gikk fra trainee til økonomidirektør på fire år

Les også

- Venner meg aldri til nedbemanninger

Les også

- Må ikke flytte til Silicon Valley for å lykkes

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Ledelse
  2. Ledertalentene

Flere artikler

  1. Jobbekspertene: Slik blir du en bedre leder

  2. Slik beholder du talentene på arbeidsplassen

  3. Slik jakter Telenor Norge-sjefen gode lederhoder

  4. Råder unge til å skaffe seg mentor

  5. Fra pølseselger til salgssjef: – Jeg skulle lest mer ledelseslitteratur da jeg fikk personalansvar