Google har besøkt Det hvite hus 230 ganger siden Obama ble valgt

IT-giganten har vært i presidentens hus gjennomsnittlig én gang i uken siden president Barack Obama ble valgt.

PÅ BESØK: Her er Barack Obama på scenen hos Google sammen med daværende administrerende direktør i Google, Eric Schmidt. Bildet ble tatt da Obama var presidentkandidat i 2007.
Publisert:

Da USAs president Barack Obama «bare» var en presidentkandidat, ble han den syvende kandidaten som besøkte Googles hovedkvarter i Mountain View i California.

Dokumenter Wall Street Journal har fått tak i viser at IT-giganten siden da har holdt seg nær Det hvite hus.

– Viktig med sterk stemme

Google-ansatte har hatt møter i Det hvite hus om lag 230 ganger siden Obama ble president, det er gjennomsnittlig rundt ett møte i uken.

Les også

– Stoltenberg ba om møte med Obama, fikk ikke svar

En av Googles topp-lobbyister, Johanna Shelton, har deltatt på over 60 av disse møtene.

Til sammenligning har ansatte hos rivaliserende Comcast, som er sterkt representert i Washington, kun vært på 20 møter i Det hvite hus i samme periode.

– Vi synes det er viktig å ha en sterk stemme i debatten, og hjelpe lovgiverne med å forstå våre forretninger og hvordan vi jobber med å holde internett åpent, bygge gode produkter, og stimulere til økonomisk vekst, sier Googles talskvinne Niki Christoff.

100 lobbyister

Jennifer Friedman ved Det hvite hus forklarer at representanter fra Det hvite hus jevnlig møter bedriftsledere, for å holde seg oppdatert på viktige saker.

Les også

Amerikanske TV-presidenter mer populære enn Obama

Comcast er i dag det eneste selskapet som bruker mer penger på lobbyvirksomhet enn

Google, ifølge Business Insider.

Google var også den nest største bidragsyteren til Obamas gjenvalgskampanje i 2012. Microsoft var da nummer én.

For ni år siden var det kun en ansatt ved Googles kontor i Washington, nå har Google rundt 100 lobbyister fra 20 firmaer som jobber for seg.

2014 var et rekordår når det kommer til hvor mye penger de store IT-selskapene brukte på lobbyvirksomhet, ifølge Politico.

Les også

Mener PR-bransjen bør tvinges til åpenhet

– Ikke bare teknologi

Til og med Apple, som for det meste holdte seg utenfor Washington DC da Steve Jobs ledet selskapet, brukte rekordsummer på lobbyisme.

– Det er en stadig større forståelse blant selskapene på at de trenger å bli med i debatten tidligere og smartere, sier Ryan Triplette, republikansk lobbyist ved Franklin Square Group, som blant annet brukes av selskaper som Apple og Google.

– De begynte å løfte blikket når selskapene ble større, og de ser ikke bare mot tradisjonelle teknologi-saker, sier Triplette til Politico.

Google skal ha brukt 17,4 millioner dollar, over 136 millioner kroner, på lobbyisme i 2014. Det er mer enn året før, da de brukte 15,8 millioner dollar.

Likevel var ikke 2014 et rekordår for Google, som brukte hele 18,2 millioner dollar på lobbyisme i 2012.

Les også

Han skal styre nesten alt hos Google

Les også

Silicon Valleys eksklusive klubb av maktkvinner får et nytt medlem

Les også

Googles finansdirektør pensjonerer seg for å bli ryggsekkturist

Publisert:

Her kan du lese mer om