Slik kjemper de om talentene

Konkurransen om talentene tilspisser seg. Næringslivstoppene på NHO-konferansen har flere strategier for å tiltrekke seg dyktige medarbeidere.

TØFF JAKT: DNB-sjef Kjerstin Braathen sier det har blitt vanskeligere å få tak i folk.
  • Katrine Gramnæs
Publisert:

– Det har blitt tøffere å få tak i folk, spesielt innenfor teknologi, sier administrerende direktør Kjerstin Braathen i DNB til E24.

Ifølge Finn.no er dette gjeldende i flere bransjer. Antall stillinger utlyst i 2021 er flere enn tilgangen på jobbsøkere, en trend Finn.no regner med vil fortsette i 2022.

Blant næringslivstoppene på NHOs årskonferanse er det mange som har merket at det har blitt krevende å tiltrekke seg arbeidkraft.

Jobber langsiktig

DNB-sjef Kjerstin Braathen sier at de jobber langsiktig og målrettet for å sikre seg den kompetansen de trenger.

– Vi jobber med å vise frem at vi er en attraktiv arbeidsplass. Det handler særlig om tre ting, som mange unge er opptatt av: At bedriften tar samfunnsansvar, at de får jobbe med flinke folk og at de får utvikle seg i jobben, sier hun.

TELENOR-SJEF: Sigve Brekke under NHOs årskonferanse.

Bruker LinkedIn

Konsernsjef Sigve Brekke i Telenor har også merket økt kamp om talentene.

– Vi kan ikke rekruttere oss ut av behovet for oppdatert kompetanse. Derfor har vi i Telenor satset sterkt på å bygge kompetanse blant de ansatte vi allerede har, forteller han.

Alle ansatte har fått beskjed om å sette av minst 40 timer til faglig påfyll per år og tilbudt en rekke digitale kurs de kan gjennomgå.

– Det er spesielt to områder der det er vanskelig å få tak i nye folk, det er sikkerhetseksperter og kompetanse på kunstig intelligens, forteller han.

– Hva gjør dere for å få tak i nye talenter?

– Vi har begynt å bruke LinkedIn mer til å ta kontakt med folk. Dessuten rekrutterer vi mye internasjonalt. Blant annet i India og Pakistan er det mye teknisk kompetanse å hente, sier han. 

GOOGLE-TOPP: Tine Austevoll Jensen har ansatt mange nye folk den siste tiden.

Ikke nok å utlyse

Administrerende direktør i Google Norge Tine Austvoll Jensen har ansatt mange nye medarbeidere den siste tiden.

– Det er mange som kjemper om talentene nå, sier hun.

Hun opplever likevel at Google Norge er en ettertraktet arbeidsplass, så de som regel får tak i den kompetansen de trenger. Men det holder ikke å bare utlyse stillinger. 

– Vi jobber også proaktivt ved å ta kontakt med folk, sier hun.

– Vi gjør alt vi kan

Det er ikke bare innenfor teknologiske fag det kan være krevende å få tak i folk. 

– Vi gjør alt vi kan for å få tak i folk om dagen. Vi må jobbe helt annerledes enn før, sier markedsdirektør Emilie Stordalen i Choice Hotels.

KOMPETANSEFLUKT: Emilie Stordalen forteller at hotellbransjen må jobbe helt annerledes enn før for å få tak i folk.

Hotell og restaurantbransjen har opplevd en stor kompetanseflukt etter pandemien. 

– Mange har funnet seg andre jobber. Tidligere har vi hatt mange svensker ansatt, men etter pandemien er det mange som har flyttet hjem til Sverige, forteller hun.

Både kokker, servitører og andre yrker innen serverings- og restaurantbransjen er krevende å få tak i. 

Stordalen forteller at Choice Hotels blant annet reiser ut på skoler og arbeidsplasser for å rekruttere. 

– Vi har også begynt å jobbe med mer spesialiserte rekrutteringsbyråer innenfor noen segmenter, forteller hun. 

Dessuten jobber de aktivt med hvordan de kan tilby flyktninger fra Ukraina i arbeid når de ankommer Norge.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Rekruttering
  2. NHO

Flere artikler

  1. Næringslivstopper på NHO-konferansen: – Har beredskapslager til å holde noen dager

  2. Betalt innhold

    Emilie Stordalen: – Ikke vær så flink pike

  3. Stordalen på NHOs årskonferanse: – Lei meg for at Jens ikke kom

  4. NHO-middagen: – En ekstremt kostnadseffektiv måte å treffe veldig mange mennesker på

  5. Dette forventer de ansatte av ledertalentene: – Se de ansattes styrke og skap tillit