Hun er «årets salgsleder» i Ledertalentene 2016

Silje Ulla-Zahl (34) tror det er viktig for en salgsleder selv å ha jobbet som selger. – Jeg har aldri følt at det var noe problem å få tillit hos dem som jeg har ledet, selv om jeg har gått fra å være kollega.

ÅRETS SALGSLEDER: Silje Ulla-Zahl (34), salgsdirektør for nasjonalt salg i Schibsted Norge Abonnementsmedia, er «Årets salgsleder» i Ledertalentene 2016.
  • Ingvild Sagmoen
Publisert:

Som salgsleder i media har Silje Ulla-Zahl (34) vært med på mange store oppturer, men også nedturer.

I vår tok hun et av de største veivalgene så langt i karrieren. Hun takket ja til stillingen som salgsdirektør for nasjonalt salg i Schibsted Norge Abonnementsmedia og Storby, med personalansvar for seks strategiske selgere og resultatansvar for cirka 400 millioner annonsekroner – blant annet.

Arbeidsplassen ligger i Oslo, mens «hjemme» fortsatt er i Bergen, byen hun studerte i og etablerte seg med mann og to små barn.

Ulla-Zahl er dagpendler og oppe tidlig for å rekke fly til Oslo.

– Vi måtte ha familieråd, forteller Ulla-Zahl om da jobbmuligheten dukket opp.

– Men jeg er heldig som har mann og barn som synes det var kult at jeg hadde fått denne muligheten, så støtten har vært der 100 prosent hele tiden. Vi har dog blitt veldig flinke på logistikk og helgene har blitt enda mer verdt enn tidligere. Jeg er tross alt privilegert som kan bo i Bergen og samtidig få erfaringer fra det nasjonale markedet i Oslo, sier hun.

Nå er Ulla-Zahl kåret til vinner i kategorien «Årets salgsleder» i Ledertalentene 2016.

Veien ble til underveis

Ulla-Zahl hadde aldri sett for seg at hun skulle bli en salgsleder innenfor media og jobbe i Oslo. Hun vokste opp på Sunnmøre og flyttet til Bergen for å studere. Der begynte hun først med exfil og samfunnsøkonomi. Så ble det studier innen prosjektledelse og ledelse ved Handelshøyskolen BI.

Hun gjennomførte nylig et masterprogram i nyskaping og kommersialisering, hvor hun fordypet seg i innovasjonsevnen i mediehusene.

– Mange innen familien har jobbet innen bank, og selv var jeg innom DNB en periode mens jeg studerte, så jeg trodde nok jeg skulle ende opp der, forteller hun.

– Så veien har virkelig blitt til underveis. Jeg hadde jobbet hele tiden under studiene, og hadde allerede en del yrkeserfaring da jeg skulle ut å søke jobb.

– Handler om å finne motivasjon

Før Ulla-Zahl kom til Schibsted Norge Abonnentsmedia i april, i år, hadde hun jobbet seks år i Bergens Tidende (BT), fire av dem som salgssjef. Hun har dermed rukket å få med seg enorme endringsprosesser i mediebransjen.

– Da jeg begynte i BT fikk jeg tittelen digital account manager/selger. I dag er det nesten ingen som har digital i titlene sine lenger. Nå er det en selvfølge at man også er digital, poengterer Ulla-Zahl.

I løpet av snart fem år som leder har hun sittet i endringsprosesser og vært med på nedbemanninger , men vektlegger at til tross fore dette kan det knapt finnes en mer spennende eller gøy bransje å jobbe i. Endringstakten er enorm og mulighetene for å kommersialisere på dette ved stadig teknologisk utvikling og endring i forretningsmodellen, er det som gjør at hun trives så godt.

– Men i krevende faser, da handler det om å finne motivasjon et sted, sier hun.

– Det at vi får jobbe med finansiering av journalistikk, at vi finansierer noen som tar stemmen til dem som ikke har noen, det er motiverende. Selv om salgstallene eller budsjettene i perioder kan være vanskelig å nå, så har jeg visst at jeg er med og bidrar til noe større.

Opptatt av lagbygging

Ulla-Zahl forteller at det både i medgang og motgang, handler om mennesker.

– Jeg tror det handler om å se mennesker. Som selger og salgsleder må en ha forretningsteft, en må forstå hva vi driver med og hva kundene ønsker, men det viktigste er å forstå folk.

– Det sies at det å lede er å oppnå resultater via noen andre. Men det er jo egentlig bare tull. Det å lede er å oppnå noe sammen med andre. Det å bygge lag er kjempeviktig, sier hun. En leder må prestere og være en like stor verdiskaper som øvrige på laget.

Ulla-Zahl er opptatt av at man som leder må være ydmyk på at man ikke nødvendigvis er best på alt.

– Jeg prøver alltid å finne sparringpartnere, jeg spør masse og jeg forsøker å henge meg på dem som jeg vet kan noe som ikke jeg kan. Det viktigste som leder er å være flink til å sørge for at de som er mest ute i felten har mest kunnskap, eller i hvert fall vet hvor de kan gå for å få mer kunnskap.

– Privilegert

Både i nedbemanningsprosesser og når retningsvalg skal tas har Ulla-Zahl vært opptatt av å inkludere alle.

– Tror du det er viktig selv å ha jobbet som selger for å ha den jobben du har?

– Jeg tror det er kjempeviktig. Man sier at ledelse er universelt, og det tror jeg nok kan være riktig i mange type bedrifter, roller og funksjoner. Men for min egen del, som ble leder relativt ung, tror jeg det var viktig i form av å få tillit. Jeg har aldri følt at det var noe problem å få tillit hos dem som jeg har ledet, selv om jeg har gått fra å være kollega til å bli leder.

Les også

Ledertalentene-fagekspert etterlyser utdanningsløft for selgere

Hun mener hun har vært heldig som jobber i en organisasjon hvor hun har fått rom og muligheter.

– Det var ledere som mente jeg hadde lederevner lenge før jeg selv tenkte det. Jeg tror det handler om at jeg er en lagbygger og får folk med meg, men også at jeg er privilegert som har hatt folk som ville satse på meg.

– Veldig ydmyk

Hun sier at prisen som årets salgsdeler kom overraskende på, men er glad for at salg som fag settes på kartet.

– Det har vært utrolig gøy å være med i denne prosessen og jeg er veldig ydmyk ovenfor utnevnelsen – da jeg kjenner veldig mange dyktige salgsledere. Men synes det er strålende at salg settes på kartet og anerkjennes som et fagområde i en slik anledning, da det å være selger krever mye mer i dag enn tidligere. De som lykkes innen salg i dag er gjerne like god på analyse og konseptutvikling, som det å hente selve ordren.

E24 eies av Schibsted gjennom VG. Enkelte ansatte i E24 har aksjer i Schibsted.

Les også

Han er «årets finansess» i Ledertalentene 2016:  – God erfaring å ha vært med på nedturen

Les også

Hun er «årets drivkraft» i Ledertalentene 2016: – Jeg tar sjansen, så får jeg heller gjøre noen feil

Les også

– Jobber du for oss hjelper du mennesker, samtidig er det bra for din karriere

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Ledertalentene

Flere artikler

  1. Ledertalentene 2017: Fjorårets vinner av «årets salgsleder»: – Tradisjonelle næringer vil bli utfordret

  2. – Nå er det bare å trykke pedalen gjennom gulvet

  3. Wærsted: – Ledelse bør gi mer prestisje

  4. – Jeg vil hedre de som har vært tøffe i motvind

  5. Pablo Barrera (33) helt til topps i Ledertalentene 2018