- Prestasjonsvurderinger er bedragerske
Sjefer må slutte med de individuelle prestasjonvurderinger med fokus på få finne feil, mener UCLA-professor.
- Det er den mest pretensiøse, bedragerske, lite gjennomtenkte øvelsen som finner sted i selskaper, og jeg skjønner ikke hvorfor, sier ledelsesprofessor Samuel Culbert ved UCLA til Wall Street Journal.
Han har skrevet boken "Get Rid of the Performance Review!", og har startet sitt eget korstog mot det mange ansatte må gjennom minst én gang i året, nemlig prestasjonsvurderinger:
- Det skaper intet annet enn angst og nervøsitet.
Helt feil
Den individuelle formen for prestasjonsvurderinger er svært utbredt, særlig i USA.
Den går ut på at sjefen kaller inn alle de ansatte i tur og orden til en gjennomgang av hva de kan gjøre bedre eller annerledes.
- Jeg ser på det som noe avskrekkende som har som mål å opprettholde sjefens autoritet og maktovertak, sier Culbert.
Han mener at ansatte heller må få en vurdering i forkant, for å motivere og oppmuntre til dialog, ikke etterpå.
Han vil erstatte "performance reviews" med "performance previews".
- Vi vil at folk skal snakke og dra lærdom fra opplevelsene sine, ikke bare forsvare hva de har gjort feil, sier Culbert.
Brett opp ermene
Sjefen bør spørre den ansatte om hvordan han eller hun synes en oppgave best kan bli løst.
Det for å finne ut hvordan han eller hun som sjef kan gi tilbakemeldinger og hvordan de sammen kan unngå problemer.
- I stedet for at ansatte feiler og får sparken, så bør vi se at ledelsen bretter opp ermene og bidrar ved å gjøre det som trengs for å få en felles ansvarsfølelse, sier han.
- Hvis folk ikke lærer noe av feilene de gjør, så vil det være opplagt og lett nok for dem å gå ut døren og forsvinne. Du trenger ingen sjekkliste for det.