Fem tips for å takle ny nedstengning

– For mange er det et slag i trynet når de får en ny runde med påtvunget hjemmekontor, sier mentaltrener. Her er rådene for å håndtere situasjonen.

Mentaltrener Cecilie Ystenes Myhre mener slitasjen nå begynner å bli stor etter at folk har stått i en krisesituasjon og stor usikkerhet lenge.
  • Katrine Gramnæs
Publisert:

På regjeringens pressekonferanse 13. desember kom beskjeden om at alle som kan ha hjemmekontor, skal ha hjemmekontor. Arbeidsgivere skal sørge for at ansatte jobber hjemmefra dersom det er praktisk mulig.

Nå må mange altså tilbake til å jobbe hjemme, enten de liker det eller ei.

Mentaltrener Cecilie Ystenes Myhre.

– Et slag i trynet

Mentaltrener Cecilie Ystenes Myhre i Raw Performance mener slitasjen nå begynner å bli stor etter at folk har stått i en krisesituasjon og stor usikkerhet lenge.

– Jo lenger et maraton varer, jo vanskeligere er det å mobilisere mer viljestyrke, sier hun.

Hun understreker at folk opplever hjemmekontorsituasjonen veldig ulikt. Men mange mister motivasjon, energi og kreativitet når de ikke får mer varierte omgivelser og kan jobbe sammen med andre.

– For mange er det et slag i trynet når de nå går på en ny runde med påtvunget hjemmekontor, sier hun.

En rapport fra Folkehelseinstituttet i fjor viser at 15 prosent av de som jobber hjemmefra rapporterer psykiske plager, noe som er klart høyere enn de som jobber på arbeidsstedet.

– Oppskrift på depresjon

– Både fravær av handlefrihet og en ensformig tilværelse er oppskrift på depresjon, sier psykolog Katrine Relander.

Psykolog Katrine Relander.

Hun minner likevel om at situasjonen tross alt er mye bedre enn i fjor vinter da det meste også utenom jobb var stengt.

Med vintermørket blir vi også lett passive og trøtte. Psykologen mener derfor det er viktig nå å ta styring over egen tilværelse.

– Nå kreves det ekstra mye selvstyring av oss. Det gjelder å ikke gå inn i en passiv hi-tilværelse, men å organisere seg et godt liv, sier hun.

De to ekspertene har flere råd til de som nå opplever det som en stor nedtur at de må tilbake på hjemmekontoret.

Les på E24+

3 tegn på at noen sliter på hjemmekontoret

1. Tillat deg å være skuffet

Aksepter at vi fortsatt står i en krisesituasjon, er mentaltrener Myhres råd

– Ikke lat som alt er bra, men tillat deg å bruke litt tid på å kjenne på skuffelsen, sorgen eller utmattelsen du føler over at pandemien ikke er slutt, sier hun.

I stedet for å bruke krefter på å fornekte skuffelsen, kan dette frigjøre krefter til raskere å skifte fokus til hvordan du kan håndtere dette best mulig.

2. Skift fokus

Mentaltreneren anbefaler deretter å konsentrere seg om de tingene som gir energi og hjelper til å finne løsninger på situasjonen.

– Snakk med folk som gir deg energi, gå en tur ut eller lag en ekstra koselig førjul, er oppfordringen fra Myhre.

Det støtter Relander. Hun anbefaler folk til å fylle kalenderen med spennende aktiviteter.

– Variasjon er viktig for å ha et rikt liv. Legg spennende planer for opplevelser og aktiviteter utenom jobben, sier hun.

3. Snakk med noen

Det er ikke lurt å sitte for lenge alene og gruble på utfordringer, advarer Myhre. Hun anbefaler i stedet å snakke med noen man har tillit til.

– Finn noen du kan lufte hodet med og få noen innspill fra, det er noen ganger den beste måten å finne gode løsninger, sier hun.

4. Fortsett å samarbeide

Hjemmekontortilværelsen blir lett isolert, hvis du ikke selv tar initiativ. Relander oppfordrer folk til å fortsette å samarbeide med kolleger.

– Ta en telefon eller få med noen på et utendørsmøte, så får du en sosial arbeidshverdag likevel, sier hun.

5. Sett i gang et prosjekt

Noe av det som gir oss mest energi og glede er ifølge psykologen å oppleve at man utvikler seg og mestrer nye utfordringer. Hun anbefaler derfor å benytte anledningen til å dyrke en lidenskap eller lære noe nytt ved siden av jobb.

– Det kan være alt fra å lære deg å lage indisk mat til å bli en racer på langrenn. De fleste blir giret av å føle at de lærer og blir bedre i noe, forklarer hun.

Les på E24+

Slik styrer Kristin Skogen Lund unna det helseskadelige stresset

Lederes ansvar

Cecilie Ystenes Myhre mener det er viktig at ledere nå innser at mange ansatte er mer slitne enn vanlig nå som krisen har vart lenge.

– Nå er det viktig at lederne er tett på og sjekker hvordan den enkelte medarbeider har det, sier hun.

Lederne må finne ut hva de ansatte har behov for og finne fleksible løsninger for å løse arbeidsoppgavene fram mot jul, er hennes oppfordring.

De skal likevel ikke være redde for å stille krav til de ansatte.

– Det kan også skape energi og motivasjon at ledere gir de ansatte utfordringer, sier hun, men understreker at det da er viktig å ha god kjennskap til hvordan det går med den enkelte.

Les på E24+

– Er planlegging alltid veien til suksess?

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Hjemmekontor
  2. Karriere
  3. Arbeidsliv
  4. Coronapandemien

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    – Vi må flørte mer på jobb

  2. Betalt innhold

    Drømmejobben brakte henne hjem til Stavanger: – Helt unikt

  3. Betalt innhold

    Slik styrer Kristin Skogen Lund unna det helseskadelige stresset

  4. Betalt innhold

    – Skaper et kulturelt lim i organisasjonen

  5. Foodorasjefen: – Det var en aha-opplevelse for meg